Gjest Erick1 Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hei, jeg bruker propecia og regaine mot håravfall. Samboeren og jeg planlegger å få barn, men jeg har hørt at ihvertfall propecia kan forårsake misdannelse hos foster. 1.) Kan jeg fortsette med propecia hvis vi skal få barn, og i så fall hvordan? 2)Dersom jeg må slutte med propecia, hvor lang tid tar det før stoffet er ute av kroppen min? 3) Dersom jeg må slutte med propecia, finnes det alternative medisiner, f.eks. helsekost, som virker på samme måten? På forhånd takk:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156095-propecia-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Har du fått propecia fra utlandet? Det er -det jeg vet ikke registret i Norge- (i større dose selges det under navnet Proscar mot prostataforstørrelse). Dette stoffet hemmer testosteronproduksjonen og må derfor ikke gis til gravide fordi det kan forstyrre utviklingen av kjønnsorganene til gutter. 1. Teoretisk sett kan stoffet utskilles i seden og så overføres til den gravide kvinnen og her ha uheldig påvirkning av fosteret, men det er vel mer teori enn praksis. Dette får jeg opplyst fra produsenten. Man kan selvsagt ikke utføre eksperimenter på gravide kvinner for å etterprøve denne teorien. Uansett, i perioden fra befruktning til man oppdager graviditeten (ved tidspunktet for uteblivelse av menstruasjon) er det liten kontakt med foster og omverden, så det skulle være tilstrekkelig å stoppe bruken da eller bruke kondom (hvis dere vil være 100% sikre). Mer konkret kan jeg ikke svare på det spørsmålet. 2. I løpet av 1-2 døgn er stoffet ute av kroppen. 3. Du kan sikkert få mange produkter i helsekostbutikker, men neppe noe som er vitenskapelig dokumentert. Regaine kan du vel fortsette med. Lykke til med prosjekt barn. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156095-propecia-og-graviditet/#findComment-1003461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erick1 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Har du fått propecia fra utlandet? Det er -det jeg vet ikke registret i Norge- (i større dose selges det under navnet Proscar mot prostataforstørrelse). Dette stoffet hemmer testosteronproduksjonen og må derfor ikke gis til gravide fordi det kan forstyrre utviklingen av kjønnsorganene til gutter. 1. Teoretisk sett kan stoffet utskilles i seden og så overføres til den gravide kvinnen og her ha uheldig påvirkning av fosteret, men det er vel mer teori enn praksis. Dette får jeg opplyst fra produsenten. Man kan selvsagt ikke utføre eksperimenter på gravide kvinner for å etterprøve denne teorien. Uansett, i perioden fra befruktning til man oppdager graviditeten (ved tidspunktet for uteblivelse av menstruasjon) er det liten kontakt med foster og omverden, så det skulle være tilstrekkelig å stoppe bruken da eller bruke kondom (hvis dere vil være 100% sikre). Mer konkret kan jeg ikke svare på det spørsmålet. 2. I løpet av 1-2 døgn er stoffet ute av kroppen. 3. Du kan sikkert få mange produkter i helsekostbutikker, men neppe noe som er vitenskapelig dokumentert. Regaine kan du vel fortsette med. Lykke til med prosjekt barn. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei, og takk for fint svar. Jeg får propecia fra legen min, etter søknad til legemiddeltilsynet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156095-propecia-og-graviditet/#findComment-1008433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.