Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Det første: En evt budbringer får bare vurdere hvorvidt h*n er viktig eller ikke.

Det andre: Enig.

Det er litt vrient å svare all den tid jeg ikke vet hvor du står i vennskapet.

Men som et eksempel: Dersom en av mine beste venner - som jeg selvsagt også kjenner samboerne/kjærestene/konene til veldig godt - hadde blitt forrådt av den parten jeg også har blitt veldig godt kjent med i løpet av de siste årene, så ville jeg - uten noen som helst tvil - fortalt han hva som skjedde.

Men jeg ville nok først snakket med henne, fortalt hva jeg visste, og på den måten gjort det klinkende klart at hun hadde å fortelle det selv - eller så ville jeg fortalt det.

Dersom det var omvendt, og det var kona/samboeren/kjæresten til min kompis, som ble forrådt av min kompis, så ville jeg ikke fortalt henne det. Men jeg ville gjort det klinkende klart for han at det han gjorde var galt, og at han selv burde rydde opp i rotet sitt.

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

25

• serendipity

8

• Babette

6

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

Jeg er dørge enig. Som jeg sier et annet sted: Jeg hadde aldri glemt det, dersom noen visste og dermed stilltiende backet opp en bedrager. Bedrageren ville jeg kvittet meg med og glemt rimelig kjapt.

Folk er, unnskyld at jeg sier det; jævlig feige!

Forsvarer å ikke si noe med at de ikke vil ha ansvaret for at forholdet ryker. Ansvaret er hos den utro, og det er vel få som ikke vil vite om noe sånt? Da må man i alle fall være 100% sikker på at vennen/venninnen din vil være uvitende.

Gjest plapprekjærringer...

Utrolig hvor moralske og opptatt av å sladre dere er når det gjelder andre....

Må være at dere har lyst til å oppleve det selv men ikke tørr, det er mer spennede å spionere på andre og sladre....

Misunnelse står stemplet i pannna deres... mennesker er ikke monogame, de bare innbiler seg at de er det...

Gjest Ugga Bugga

Må være at dere har lyst til å oppleve det selv men ikke tørr, det er mer spennede å spionere på andre og sladre....

Misunnelse står stemplet i pannna deres... mennesker er ikke monogame, de bare innbiler seg at de er det...

Eh, nå finnes det faktisk en del av oss som lever monogamt, da.

Mulig 'vi' er både det ene og det andre, men 'vi' kan i det minste uttrykke oss skriftlig.

Nei, det er overhodet ikke feil å bry seg om andre. Men jeg syntes at man bør kjenne den man skal komme med en slik opplysning svært godt. Da er det bedre å konfrontere den som er utro. For ..tenk om det viser seg å ikke stemme (men i de fleste tilfeller gjør det kanskje det?)

La meg si det sånn, det er ikke alle bedragere som går spesielt stille i dørene selv om de som sitter hjemme ikke får med seg hva som skjer.

Annonse

Det er litt vrient å svare all den tid jeg ikke vet hvor du står i vennskapet.

Men som et eksempel: Dersom en av mine beste venner - som jeg selvsagt også kjenner samboerne/kjærestene/konene til veldig godt - hadde blitt forrådt av den parten jeg også har blitt veldig godt kjent med i løpet av de siste årene, så ville jeg - uten noen som helst tvil - fortalt han hva som skjedde.

Men jeg ville nok først snakket med henne, fortalt hva jeg visste, og på den måten gjort det klinkende klart at hun hadde å fortelle det selv - eller så ville jeg fortalt det.

Dersom det var omvendt, og det var kona/samboeren/kjæresten til min kompis, som ble forrådt av min kompis, så ville jeg ikke fortalt henne det. Men jeg ville gjort det klinkende klart for han at det han gjorde var galt, og at han selv burde rydde opp i rotet sitt.

Jeg som person er uinteressant, synes jeg. Det samme synes jeg i forhold til de andre med viten.

Men uansett: Jeg står de bedratte ganske nær. Bedragerne har jeg ingen kontakt med.

Det hele har pågått i mange, mange år. Med mange, mange 'tredjepersoner'. Uff.

La meg si det sånn, det er ikke alle bedragere som går spesielt stille i dørene selv om de som sitter hjemme ikke får med seg hva som skjer.

Mener du at den som sitter hjemme lukker øynene for det som skjer, eller at den som bedrar er såpass lite diskrèt at han/hun ber om å bli oppdaget?

Mener du at den som sitter hjemme lukker øynene for det som skjer, eller at den som bedrar er såpass lite diskrèt at han/hun ber om å bli oppdaget?

Det siste. De stoler nok på flaksen, at ingen sladrer eller noe sånt. De er nemlig overhodet ikke diskrete.

Det siste. De stoler nok på flaksen, at ingen sladrer eller noe sånt. De er nemlig overhodet ikke diskrete.

Da ber de jo om det og fortjener ikke bedre (ikke det at de gjør det uansett altså, for utroskap er uansett svært råttent.) Men jeg syntes det er en viss forskjell på en gang som noen vet, og mange ganger som "alle" vet.. Da ville jeg nok truet med å si det til den bedratte til den som bedrar, og sagt at han/hun har en uke på seg før jeg sier noe.

Annonse

Jeg ville ikke ha sagt noe. Om folk er utro er det deres sak, ikke min.

Dette mener jeg selvom jeg har vært den bedratte der mange andre visste hva som foregikk - over flere år.

Det eneste jeg reagerte på av omverdenens oppførsel i den situasjonen var at et vennepar inviterte de to elskende hjem til seg, så de kunne få være sammen. De var nemlig gift begge to, og kunne ikke pule i husene der vi stakkars ektefellene sov søtt og uvitende. Dette har jeg til dags dato vondt for å tilgi.

Etter at hele historien kom for en dag, var det plutselig mange som kom og "tømte seg" for informasjon. Men jeg ble kvalm av å høre alle detaljene om hva de to hadde foretatt seg i kroker, busker og kratt.

Men for all del: Jeg ville ikke ha skutt budbringeren om noen hadde fortalt meg hva som foregikk.

ShitDiddelyDo

Jeg som person er uinteressant, synes jeg. Det samme synes jeg i forhold til de andre med viten.

Men uansett: Jeg står de bedratte ganske nær. Bedragerne har jeg ingen kontakt med.

Det hele har pågått i mange, mange år. Med mange, mange 'tredjepersoner'. Uff.

Hvis du står de bedratte nær og ikke har noen kontakt med bedragerne, så hadde i hvert fall ikke jeg vært i noen som helst tvil om hva jeg hadde gjort.

Dette mener jeg selvom jeg har vært den bedratte der mange andre visste hva som foregikk - over flere år.

Det eneste jeg reagerte på av omverdenens oppførsel i den situasjonen var at et vennepar inviterte de to elskende hjem til seg, så de kunne få være sammen. De var nemlig gift begge to, og kunne ikke pule i husene der vi stakkars ektefellene sov søtt og uvitende. Dette har jeg til dags dato vondt for å tilgi.

Etter at hele historien kom for en dag, var det plutselig mange som kom og "tømte seg" for informasjon. Men jeg ble kvalm av å høre alle detaljene om hva de to hadde foretatt seg i kroker, busker og kratt.

Men for all del: Jeg ville ikke ha skutt budbringeren om noen hadde fortalt meg hva som foregikk.

Den dårlige samvittigheten hos dine 'venner' sprengte visst på. Noen er jo sånn, må berge skinnet sitt først. SÅ kan de hive seg med på karusellen.

Den dårlige samvittigheten hos dine 'venner' sprengte visst på. Noen er jo sånn, må berge skinnet sitt først. SÅ kan de hive seg med på karusellen.

Ja, jeg fikk også inntrykk av at de hadde dårlig samvittighet.De bedyret iallfall at de utallige ganger hadde prøvd å snakke fornuft med begge. Bedt dem skjerpe seg og konsentrere seg om ekteskapene sine.

Men jeg synes det var helt OK at de aldri sa noe til meg, ville som sagt ikke gjort det selv. Det man ikke vet, har man som kjent ikke vondt av.

"et vennepar inviterte de to elskende hjem til seg, så de kunne få være sammen. De var nemlig gift begge to, og kunne ikke pule i husene der vi stakkars ektefellene sov søtt"

Jeg er mildt sagt sjokkert!!! Skjønner at dette er vanskelig å tilgi!!

Jeg vil jo si at forhold / ekteskap er ødelagte i utgangspunktet når utroskap er en hverdagslig sak.

Jeg tror for øvrig at det kan sprette fram endel forsvarsmekanismer som gjør det beleilig å skyve problemet over på en part utenfor hele greia, nemlig informanten.

Det tror jeg du har helt rett i favn.

Det er nok vanskelig å vite på forhånd hvordan den forsmådde vil kunne reagere når h*n ble informert om noe slikt.

Og det finnes nok mange eksempler på nære vennskap som har gått i vasken fordi noen fikk høre noe de ikke ønsket å høre. Det er nok av eksempler på de som ikke ønsker å vite.

Så hele problemstillingen er nok både vanskelig og individuell.

I ett tilfelle er det riktig og fornuftig å si ifra - i et annet er det ikke det.

Og jeg tror at det er svært vanskelig å vite hvilket av tilfellene du risikerer - på forhånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...