Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått på p-sprøyte i ca 7 år og er veldig fornøyd med det. Det eneste problemet som har oppstått er at jeg det siste året har hatt mellomblødninger. Dette forekommer ca 1. mnd etter sprøyte setting og varer i en periode på ca 2 uker med av og på blødinger, deretter forekommer det ingen blødninger i det hele tatt frem til neste sprøyte. Mitt spørsmål er da om det finnes noen muligheter for å stoppe mellomblødningene i denne perioden? Jeg har lest at det i p-sprøyten er relativt lave doser av gestagen, og at dette kan være årsaken til blødningene. Vil det da være en mulighet å tilføre mer gestagen i 2 ukers perioden med f.eks p-piller, minipille eller annet? Jeg er veldig fornøyd med p-sprøyten, og vil forsikre meg om at det ikke er noen andre mulige løsninger på problemet før jeg eventuelt går over til et annet prevensjonsmiddel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156552-mellombl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-sprøyte stopper blødningen hos de fleste som har brukt metoden i mer enn ett år, men noen får som du litt småblødning uten mønster. Vi vet ikke helt hva som er årsaken, men det er sannsynligvis en effekt av gestagen på blodkar i livmoren, at det dannes små blodkar som lett brister og gir blødning. Vi har ikke sikre metoder for å stoppe disse blødninger. Jeg vil tro at minipille er som å ’skvette vann på en gås’, da vil jeg tro at p-pille er bedre. Depo-provera er faktisk et sterkt gestagen og minipille et meget svakt. Et sterkere gestagen er Primolut, men jeg har ingen erfaring med å bruke det i en situasjon som du beskriver. Det er jo lov å prøve seg fram.

Du bør få sjekket livmorhalsen og utelukke at blødningen kommer derfra.

Gi gjerne tilbakemelding om dine erfaringer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

P-sprøyte stopper blødningen hos de fleste som har brukt metoden i mer enn ett år, men noen får som du litt småblødning uten mønster. Vi vet ikke helt hva som er årsaken, men det er sannsynligvis en effekt av gestagen på blodkar i livmoren, at det dannes små blodkar som lett brister og gir blødning. Vi har ikke sikre metoder for å stoppe disse blødninger. Jeg vil tro at minipille er som å ’skvette vann på en gås’, da vil jeg tro at p-pille er bedre. Depo-provera er faktisk et sterkt gestagen og minipille et meget svakt. Et sterkere gestagen er Primolut, men jeg har ingen erfaring med å bruke det i en situasjon som du beskriver. Det er jo lov å prøve seg fram.

Du bør få sjekket livmorhalsen og utelukke at blødningen kommer derfra.

Gi gjerne tilbakemelding om dine erfaringer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Beklager, rettelsen ble lagt feil.

vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...