Gå til innhold

Går alle til gynekolog, eller..?

Anbefalte innlegg

Gjest gjør ikke

Lurte litt på hvor vanlig det er å aldri gå til gynekolog..? For jeg har aldri gjort det selv, trass i enkelte masse-innkallelser til celleprøver og slikt. Fastlegen har ikke nevnt det. Har bare hatt én partner, og vært seksuelt aktiv i ca. 1 år, har ingen "slike" problemer, og er snart 29 år.

Har inntrykk av at enkelte sjekker seg "stadig vekk", sånn for sikkerhets skyld..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156641-g%C3%A5r-alle-til-gynekolog-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg gjorde det ikke før.. helt til jeg var 22 hadde jeg kun vert til gynekolog 1 gang og det var da jeg var til ultralyd og var ca 12 uker på vei med småen. ikke før og ikke etter.

jeg har fått inntrykk av at alle går til gynekolog og synes det er helt..normalt:)

jeg synes det er grusomt. det er verre enn tannlegen:)

så jeg går minst mulig. men jeg er en gang i året til celleprøve. bare for å være på den sikre siden:)

Gjest tredje år

Hvis du har vært seksuelt aktiv i ett år, og hatt en partner, og har hatt en g.u., så må da det være helt riktig?

Man bør ta en celleprøve hvert tredje år etter man begynner å være seksuelt aktiv, i tillegg bør man sjekke seg etter å ha hatt ubeskyttet sex med ny partner, og for kontoll av evt prevensjon.

Og selvsagt i forbindelse med svangerskap, etter fødsel eller syptomer på noe galt.

Annonse

Det er lurt å få tatt en celleprøve hvert 3. år. Gjør man det er sjansen mindre for at man går med uoppdagede forstadier til kreft i livmorhalsen.

Jeg går ikke til gynekolog for dette, men bruker fastlegen min. Jeg gjør det ikke oftere enn hvert 3. år (når jeg får innkalling) - for så morsomt er det jo ikke.

Gjest Pl@ymaker

En bør gå en gang i året.

Har gjort det siden jeg var 18, omtrent.

Legen min sier at det er bare tull å gå en gang pr år, hvis en ikke har spesielle problemer. Jeg var 45 da han sa det. Skulle alle fly til gynekolog en gang i året for sikkerhetsskyld ville de ikke rekke over alle ble jeg fortalt. Han mente hvert 3.år holdt.

Legen min sier at det er bare tull å gå en gang pr år, hvis en ikke har spesielle problemer. Jeg var 45 da han sa det. Skulle alle fly til gynekolog en gang i året for sikkerhetsskyld ville de ikke rekke over alle ble jeg fortalt. Han mente hvert 3.år holdt.

Det var det jeg mente også. Se det andre innlegget mitt, merket "feil".

;)

Hvert 3.år holder. :)

Gjest papirtiger

Hvis du har vært seksuelt aktiv i ett år, og hatt en partner, og har hatt en g.u., så må da det være helt riktig?

Man bør ta en celleprøve hvert tredje år etter man begynner å være seksuelt aktiv, i tillegg bør man sjekke seg etter å ha hatt ubeskyttet sex med ny partner, og for kontoll av evt prevensjon.

Og selvsagt i forbindelse med svangerskap, etter fødsel eller syptomer på noe galt.

Litt feil i det du skrev. Man bør ta celleprøver hvert 3. år uavhengig om man er seksuelt aktiv.

Gjest gjør ikke

Har ikke hatt noen, GU nei - fastlegen min (som jeg bare har hatt i ett år) har aldri nevnt det - ikke i forbindelse med resept på prevensjon, heller.

Det eneste som bekymrre meg bittelitt er dette med celleforandringer, men innbiller meg at man har lavere risiko med bare én partner på "merittlisten"...mht. HPV-virus, i hvertfall.

Håper egentlig å slippe unna i det lengste, medmindre jeg må ha en abort elns i fremtiden...

Gjest papirtiger

Har ikke hatt noen, GU nei - fastlegen min (som jeg bare har hatt i ett år) har aldri nevnt det - ikke i forbindelse med resept på prevensjon, heller.

Det eneste som bekymrre meg bittelitt er dette med celleforandringer, men innbiller meg at man har lavere risiko med bare én partner på "merittlisten"...mht. HPV-virus, i hvertfall.

Håper egentlig å slippe unna i det lengste, medmindre jeg må ha en abort elns i fremtiden...

Uffda, dette burde du ikke gjøre. Celleforandringer kan alle få.. Ubehandlete celleforandringer kan som kjent utvikle seg til kreft.

Ja, jeg går til jevnlige underlivsundersøkelser, og har gjort det siden jeg var nitten.

Du velger jo selv. Men jeg mener det er galskap å aldri få sjekket den delen av deg. Det er tross alt forplantningsorganet ditt, og livmorkreft er en av de aller vanligste kreftformene.

Hvorfor har du aldri vært til gynekolog da? Det er både smertefritt og problemfritt, og unnagjort på få minutter.

Annonse

Gjest gjør ikke

Ja, jeg går til jevnlige underlivsundersøkelser, og har gjort det siden jeg var nitten.

Du velger jo selv. Men jeg mener det er galskap å aldri få sjekket den delen av deg. Det er tross alt forplantningsorganet ditt, og livmorkreft er en av de aller vanligste kreftformene.

Hvorfor har du aldri vært til gynekolog da? Det er både smertefritt og problemfritt, og unnagjort på få minutter.

Solid fobi, antagelig...var jomfru til jeg var nesten 28, så det forklarer vel en del av saken...

Forplante meg skal jeg ikke, men det med kreft er litt nifst, ja. :/

Har bare vært til gynekolog en gang. Ble sendt dit da min vanlige lege hadde litt problem med å ta celleprøve.

Det er over ti år siden jeg var til lege, bortsett fra en tur på legevakten for fem år siden. Jeg vet godt at vi bør ta celleprøve ofte, men jeg gruer meg til å ringe legesenteret. Som dere forstår har jeg heller ikke truffet min fastlege, som vissnok er en utenlandsk dame.

Ikke gjør som jeg!

Gjest gjør ikke

Har bare vært til gynekolog en gang. Ble sendt dit da min vanlige lege hadde litt problem med å ta celleprøve.

Det er over ti år siden jeg var til lege, bortsett fra en tur på legevakten for fem år siden. Jeg vet godt at vi bør ta celleprøve ofte, men jeg gruer meg til å ringe legesenteret. Som dere forstår har jeg heller ikke truffet min fastlege, som vissnok er en utenlandsk dame.

Ikke gjør som jeg!

Kan relatere til det...hadde ikke vært hos vanlig lege på mange år da jeg endelig somlet meg til å skaffe meg fastlege her jeg bor nå, ifjor...men var heldig, og fikk en jeg er veldig fornøyd med, ren flaks!

Kanskje du kunne få be om å få en ny fastlege, hvis du ikke liker tanken på å gå til den du ble tildelt..?

Gjest tredje år har rett

Litt feil i det du skrev. Man bør ta celleprøver hvert 3. år uavhengig om man er seksuelt aktiv.

Nei, "tredje år" har rett, man tar celleprøve hvert tredje år FRA man er seksuelt aktiv, det tas bare unntaksvis på jomfruer, selv om de er oppi årene.

Om man har langere perioder man ikke er aktiv, skal man selvsagt ta prøver allikevel. men man begynner ikke før man har hatt samleie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...