Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 32 år, og har fått diagnosen PCO av min gynekolog. Dette på grunnlag av ultralydus, og kliniske symptomer som økt hårvekst, uregelmessig mens og problemer med å gå ned i vekt. Jeg fikk ikke annet råd enn å gå ned i vekt, for å bedre tilstanden. Veier 62 kg, og er 1,60 cm. Problemet er jo å gå ned i vekt, det viser seg nesten umulig. I tillegg har jeg et stoffskifte som er lavt, men ikke lavt nok for behandling av Thyroksin.

Samme hvilken form jeg prøver innen trening eller kosthold... Er nå fortvilet over det hele, samtidig som jeg er svært plaget over hårveksten. Finner ingen metoder som er overkommelige rent økonomisk. Jeg håper at du kan gi meg noen svar på hva som kan være lurt å gjøre med dette. Er det medikamenter som jeg kan prøve ut? Er det et kostholdsprogram som har vist seg fungere? Håper på svar fra deg. Begynner nå å bli ganske nedstemt og deprimert av det hele. Legger til at jeg ikke prøver å bli gravid, dette problemet kom i etterkant av to flotte svangerskap.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156699-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som du har mange av symptomene ved PCOS, men din vekt er normal! Du kan veie opp til 64 kg med den høyden. Ditt problem er hårveksten, og da vil jeg anbefale deg å bruke Diane, evt Yasmin (begge er p-piller, og du har med to barn sannsynligvis behov for prevensjon). Du merker først effekten etter flere måneder. Du bør ikke gå opp i vekt, hold den på samme nivå med mosjon og fornuftig kosthold . Jeg har det inntrykket at PCOS pasienter går lettere ned i vekt med Atkin/Lindberg diet som er rik på proteiner som kjøtt, fisk .og grønsaker og fattig på karbohydrater som brød og pasta).

Hvis du har det som betegnes insulin-resistens, at man må produsere mere insulin for forbrenning av karbohydrater, så kan man behandle med metformin, et medikament som brukes ved sukkersyke. Men det må du snakke med din lege om.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156699-pco/#findComment-1008706
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...