Gå til innhold

Høyt utdannet kvinne - er det turnoff for menn?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor da?
Skrevet

Det er vel oftere omvendt, kvinner med god utdannelse ønsker ikke menn uten utdannelse. Undersøkelser har vist at kvinner liker å skryte av sin manns utdannelse/jobb/lønn til sine venner/venninner og at dersom denne ikke er allverden så skaper dette problemer.

Mange mener at liten utdannelse= dum, uengasjert, lat og lite kunnskap. Derfor velger mange kvinner en partner med tilsvarende utdanning.

Det er også en del, men heldigvis stadig færre, som liker å hovere over andre med mindre utdanning. Gjør en dette vil en støte fra seg både venner og partnere med mindre utdanning.

Ellers klarer jeg ikke å se at en høy utdanning og høy lønn skulle være noen hindring. Kanskje hadde jeg ment noe annet dersom jeg ikke hadde hatt høyere utdanning selv.

Har du link til noen av disse undersøkelsene du refererer til?

Skrevet

Jeg har høyere utdannelse enn mannen min, og i begynnelsen tjente jeg også en del mer enn ham.

Han så aldri på det som noe problem. Jeg har flere venninner som også har høyere utdannelse og/eller bedre betalt jobb enn samboer/ektemann.

Det er klart at det finnes adskillige menn som ikke takler dette. Men hvem vil ha en sånn mann, da? Sånn sett synes jeg problemet løser seg selv... ;o)

Skrevet

Har du link til noen av disse undersøkelsene du refererer til?

Hehe... godt spurt. Instituttet i Bern, kanskje?

Skrevet

Det kan jo ha noe med tiltrekning å gjøre, også, da, Petter Smart. Menn som tenker er unektelig mer sexy enn de som ikke gjør det!

Når det gjelder dette med å skryte - jeg har i hvert fall aldri vanket i noe kvinnemiljø der vi skryter av partnerens utdannelse! Kanskje skryter vi av at han er nevenyttig eller hyggelig eller flink med barn - i tillegg til å være intelligent og slikt - men jobben skryter vi da ikke av?

Jeg tror kvinner ønsker å føle seg trygg i forhold - og man føler seg ikke trygg sammen med en person som stadig kommer til kort når han snakker. Det er betryggende å ha en som vet minst like mye som en selv!

Og - som allerede nevnt - få ting er mer sexy enn en mann som kan lytte til det jeg mener og kan og vet og kan snakke med meg om det vi begge kan. En slik mann får man lyst til å dele _alt_ med!

Så du mener at høy utdannelse = smart og har mye å snakke om, mens lite utdannelse = dum og har lite å snakke om.

Med mindre man kun ønsker å snakke om det en er utdannet som (noe som fort blir kjedelig, en bruker jo allerede 8 timer av dagen på dette), så kan lavt utdannede folk være like kunnskapsrike og samfunnsinteresserte som de med høy utdannelse.

Det kjedeligste jeg vet er folk som bare snakker om jobben sin.

Skrevet

Og det gjelder andre veien, også - menn som ikke kan utfordre på tenkeplanet, er ikke interessant, heller. Men om de har papirer på det eller ikke, er av mindre betydning. Bare de tenker - og kan uttrykke seg!

Jau.

Jau.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...