Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig jeg er for entusiastisk her, men etter at gutten min fikk sin diagnose - adhd - og ikke lenger er "slem og uoppdragen" - har jeg lest alt jeg kommer over om adhd.

Gutten min går nå i ungdomsskolen, og jeg er fullt klar over at lærere der har mer enn nok å gjøre, og ikke kan lese like entusiastisk og mye som meg!

Jeg opplever likevel nesten daglig at lærerne takler sønnen min stikk istrid med anbefalinger i de bøkene jeg leser om adhd. Og da tenker jeg i min naivitet at skolen får sende dem på kurs, da! Da slipper de å lese, de møter andre som også sliter med adhd-barn, og de lærer forhåpentligvis litt av hvert!

Nå skal Gillberg holde hele to foredrag her i Oslo - der vi bor - i nær framtid. Det ene er på adhd-seminaret 23. og 24. september, det andre i november.

Er jeg for idealistisk når jeg mener at skolen faktisk bør sende min sønns lærer på minst ett av disse kursene? Selv om de går på dagtid?

Eller er det nok å si "Vi har spesialpedagoger her på skolen som kan alt om dette!" og så fortsette å mislykkes fordi de enkleste regler for omgang med adhd-barn brytes igjen og igjen - så det er nok - framdeles - gutten og foreldrene det kommer an på!?

Hva mener og erfarer dere andre? Sender deres skoler lærerne på f.eks. adhd-seminaret i september - eller må dere også kjempe for de enkleste ting?

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg jobber ikke på din skole,f or jeg jobber i småskolen, men jeg kan snakke for meg selv og mine kollegaer:Vi lærere ØNSKER å gå på kurs, men vi har liten kurspott hos oss, den blir nedprioriert på høyere hold. Dessuten får vi bare gå på "gratis" kurs. Mange interessante kurs går oss hus forbi på denne måten. Det er svært svært frustererende. Vi skal jo også være tusenkunstnere, og mestre alt i en skolehverdag. Da trenger vi påfyll.