Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Er ikke helt sikker på at jeg skjønner sp. målet ditt. Vil bare si at legen min spør hvor lang syklus jeg har før han beregner termin. F. eks. ved dette svangerskapet står det i bøkene at jeg ( med siste mens 16. sept.) har termin 23. juni, men siden jeg har 30 dagers syklus satt han terminen til 25. juni. ( Tidlig ultralyd viste imidlertid termin 22. juni) Når en legger til 2 uker, altså regner 40 uker fra siste menstruasjon, er det vel fordi man gjennomsnittelig har eggløsning to uker etter mensen. Men siden ingen vet nøyaktig når eggløsning og befruktning fant sted er det jo fint at ultralyd kan bestemme terminen mer nøyaktig. Terminen er uansett bare "veiledende".

Åsa Prebensen, Jordmor

Man räknar alltid ut graviditetsläng från sista mensens första dag. Det måste ju finnas ett sätt att utgå ifrfån trots att alla kvinnor har olika tid för ägglossning. Ett riktigt datum för beräknad förlossning gjöres sedan i vecka 16-18. Då kan man med hjälp av att mäta fostret, beräkna hur långt man har kommit i graviditeten och vilket som blir termin. Alltså korrigeras antal graviditets dagar och veckor då.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...