turelsker1365380741 Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg fikk et akutt prolaps i ryggen for ca.4 mnd siden,(L4 L5). Da ble jeg akuttinnlagtpå sykehus og fikk konservativ behandling med cortison, morfin og betennelsesdempende preparater i en uke. Senere har jeg vært hjemme og trent på egen hånd. Jeg har blitt utredet med flere MR og vurdert for eventuell opeasjon. Nå trekker prolapset seg sammen og har blitt mindre, jeg har mindre smerter i ryggen og trener hver dag kroppen etter et program fra fysioterapeuter. Legene vurderer at operasjon ikke lenger er aktuelt, og jeg har blitt overlatt til å bli bra på egen hånd. De sier at skadede nerver tar lang tid til å heles, hvis de i det hele tatt blir bra. Problemet mitt er svekket kraft og lammelser i venstre for og ben. Jeg har drop-fot og har en lammende, vissen følelse i lysken og setet på venstre side. Hele venstre fot prikker og føles litt vissen. Jeg har trent mye med staver tidligere i sommer, men på grunn av svekket kraft i venstre ben ble belastningen på høyre arm så stor at jeg fikk betennelse i den. Jeg sykler og svømmer og går turer i skogen, men venstre fot "slenger ivei".Jeg halter litt når jeg går. Mitt spørsmål er: Hva kan jeg gjøre for å bli bra? Er det noen form for behandling som kan gjøre benet mitt bedre? Er det noe jeg absolutt ikke bør gjøre? (Jeg kan gode arbeids- og løftestillinger). Kan alternativ medisin være aktuelt? Er det noe man kan spise som gjør at nerver heles fortere? Jeg håper på svar, og er innstilt på å gjøre nesten hva som helst for å bli bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156993-problemer-etter-prolaps/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenIguana Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Hm, syns det var rart at operasjon ikke kom på tale når man har litt nedsatt følelse i foten. Ble selv operert etter en skikkelig lang tid i senga, med mye vondt. Det går bedre nå, selv om jeg ikke er helt i 100. Men jeg ville forlangt ny utredning og en evt operasjon for å bli bedre. Jeg fikk beskjed om å ikke ha varme på ryggen, da det ville forverre tingene. Trim gjerne, men prøv svømming i stedenfor springing. Svømming gir hele kroppen trim samtidig som det ikke belaster ryggen særlig. Lykke til. Håper du blir bedre snart. Og om ikke, forlang ny utredning. Ikke gi deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156993-problemer-etter-prolaps/#findComment-1011290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Synes at du bør vurderes påny med tanke på operasjon; særlig fordi du har nerveskader. imidlertid blir ikke disse lammelsene bedre ved operasjon. Trolig har kirurgene vurdert riktig; særlig fordi prolapset trekker seg sammen. men en ny vurdering synes jeg hører med. Forøvrig høres det ut som du gjør mye riktig. Noen i ditt tilfelle har effekt av forsiktig manipulering; f.eks hos manuell terapeut. Dette må skje i samråd med fastlegen din. de fleste har klar bedring i opptil 1 år etter prolapset. kanskje må du smøre deg med tålmodighet enda en periode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156993-problemer-etter-prolaps/#findComment-1013049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iznowgood_the_real Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Vil bare tipse deg om hva jeg har erfart er lurt; ikke gå på hardt underlang uten veldig godt dempende sko. Der har Ecco mye bra med luftdemping. Selvom du løfter korrekt i forhold til 'vond rygg' så husk at ryggsøylen ikke bør bære vekt. Du blir oppfinnsom etterhvert :-) Ikke sitt eller stå rolig lenge ad gangen. Beveg deg så mye som mulig. Pass på vekta di. Er den litt høyere enn nødvendig så går det fort utover ryggen som bærer den. Kjører du mye bil, så pass på at setet passer ryggen din. Jeg var på en 40-milstur forleden i en gammel Opel med seter som var 'best før'. Da jeg kom tilbake etter åtti mil, ble jeg sittende på bakken midt på natta pga lammelser i beina. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156993-problemer-etter-prolaps/#findComment-1013058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
turelsker1365380741 Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Vil bare tipse deg om hva jeg har erfart er lurt; ikke gå på hardt underlang uten veldig godt dempende sko. Der har Ecco mye bra med luftdemping. Selvom du løfter korrekt i forhold til 'vond rygg' så husk at ryggsøylen ikke bør bære vekt. Du blir oppfinnsom etterhvert :-) Ikke sitt eller stå rolig lenge ad gangen. Beveg deg så mye som mulig. Pass på vekta di. Er den litt høyere enn nødvendig så går det fort utover ryggen som bærer den. Kjører du mye bil, så pass på at setet passer ryggen din. Jeg var på en 40-milstur forleden i en gammel Opel med seter som var 'best før'. Da jeg kom tilbake etter åtti mil, ble jeg sittende på bakken midt på natta pga lammelser i beina. Takk for gode råd! Vekta mi er helt grei heldigvis! Jeg tror også at det er viktig med gode sko og investerer mye i det. Sitting har jeg problemer med, så mer enn en time er helt utelukket. Jeg tror jeg skal prøve med akupunktur eller noe annet alternativt. Benet føles bare vissent og prikkete selv om jeg kan bruke det til sykling og svømming. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156993-problemer-etter-prolaps/#findComment-1014076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Den 1. september 2004 at 11.20, turelsker1365380741 skrev: Jeg fikk et akutt prolaps i ryggen for ca.4 mnd siden,(L4 L5). Da ble jeg akuttinnlagtpå sykehus og fikk konservativ behandling med cortison, morfin og betennelsesdempende preparater i en uke. Senere har jeg vært hjemme og trent på egen hånd. Jeg har blitt utredet med flere MR og vurdert for eventuell opeasjon. Nå trekker prolapset seg sammen og har blitt mindre, jeg har mindre smerter i ryggen og trener hver dag kroppen etter et program fra fysioterapeuter. Legene vurderer at operasjon ikke lenger er aktuelt, og jeg har blitt overlatt til å bli bra på egen hånd. De sier at skadede nerver tar lang tid til å heles, hvis de i det hele tatt blir bra. Problemet mitt er svekket kraft og lammelser i venstre for og ben. Jeg har drop-fot og har en lammende, vissen følelse i lysken og setet på venstre side. Hele venstre fot prikker og føles litt vissen. Jeg har trent mye med staver tidligere i sommer, men på grunn av svekket kraft i venstre ben ble belastningen på høyre arm så stor at jeg fikk betennelse i den. Jeg sykler og svømmer og går turer i skogen, men venstre fot "slenger ivei".Jeg halter litt når jeg går. Mitt spørsmål er: Hva kan jeg gjøre for å bli bra? Er det noen form for behandling som kan gjøre benet mitt bedre? Er det noe jeg absolutt ikke bør gjøre? (Jeg kan gode arbeids- og løftestillinger). Kan alternativ medisin være aktuelt? Er det noe man kan spise som gjør at nerver heles fortere? Jeg håper på svar, og er innstilt på å gjøre nesten hva som helst for å bli bra. Hei turelsker, Hvordan går det med deg i dag? Har du fått tilbake kraften i foten? Er nummenheten borte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156993-problemer-etter-prolaps/#findComment-3693597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.