Gjest nitaN Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg er en kvinne på 42 år som for 4 år siden fikk operert bort begge egglederne og en eggstokk på grunn av endometriose. jeg har i vår og sommer vært mye plaget med nattsvetting. Spesielt mellom brystene. Jeg fikk tatt hormomprøver i juni som ikke viste noen forandringer. Jeg har hatt mensen regelmessig hele tiden. Nå har jeg imidlertid begynt å få grusomme hetetokter både natt og dag og jeg plages med dette. Jeg har for lenge siden prøvd tre forskjellige p-piller men ble veldig dårlig av disse og har derfor ikke lyst å få østrogentilskudd. Jeg ble så darlig da at jeg havna i koma ett døgn. Kan dette være overgangsalderen og finnes det i så tilfelle noen annet jeg kan bruke for å hjelpe meg mot disse hetetoktene? Jeg tok også stoffskifte prøver i juni og de var også fine. Kan det være noe annet? Dette er ihverfall uholdbart både på jobb og hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156996-tidlig-ovegangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodfo Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Har selv hatt samme plager som deg, og har ikke lyst til å ta østrogen. Ble da anbefalt til å ta Barbasco Plus, og dette har virkelig vært til hjelp. Her er en beskrivelse om kosttilskuddet: Barbasco Plus er et kosttilskudd som jobber spesielt med hormonbalansen i kroppen. Hormonbalansen er bra for aldringsprosessen, benskjørhet, muskler og ledd, overgangsalder og hjerte- og karsystemet. Vitalitet og livsglede, sexlyst, huden, stress, søvn, hukommelsen, immunforsvaret.... Listen er lang! Barbasco Plus er et DHEA-preparat, og den franske professoren Etienne Emilie Baulieau uttalte følgende til Allers i nummer 8/1999; "DHEA er et forstadium til blant annet testosteron og østrogen, og det reduserer nedbrytningen fra stresshormoner. DHEA antas å kunne forhindre en rekke sykdommer og forlenge levealderen. Hormonet er ikke tilgjengelig i ren form, men naturpreparater med ekstrakt fra kinesisk Barbasco stimulerer kroppen til selv å produsere hormonet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156996-tidlig-ovegangsalder/#findComment-1010912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hvis en eggstokk er fjernet, kan du komme tidligere i overgangsalder. Symptomer kan starte mange år før menstruasjonen stopper opp, og de kan komme og gå fordi hormonnivået varierer sterkt fra dag til dag. Derfor kan en enkelt blodprøve ikke alltid si noe om forholdene. P-pille er en sterkt form for hormonbehandling som man vanligvis ikke bruker ved overgangsalderplager, da brukes et mildere ’naturlig østrogen’ som svarer til det eggstokkene normalt produserer. Det finnes i forskjellige former som tabletter og plaster. Jeg vil foreslå at du forsøker det, effekten vil vise seg etter få uker. Hvis man ikke ønsker å bruke østrogen, kan Catapressan eller ’lykkepiller’ som Efexor prøves. Noen forsøker ’naturmedisiner’ som sojaprodukter selv om det er liten vitenskapelig dokumentasjon for effekten. Det er mange ulike medisinske tilstander som kan gi feber/varmefølelse og noen medikamenter. Du må til din lege for en sjekk og for å få ev. resept. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156996-tidlig-ovegangsalder/#findComment-1012153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.