Gjest Lommerusket Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Hei! Jeg har for tiden ikke så veldig mye penger. Er det noen av dere som har idéer om hva jeg kan lage til middag av den laveste prisen dere kommer på? Høres kanskje rart ut, men men.. Jeg er ikke kresen og liker det meste. I dag kokte jeg suppe med et helt brokkoli-hode oppi :-) Det var faktisk ganske godt! Noen gode idéer til en som ikke er så godt stilt økonomisk? 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Potetstappepose til kr 5, og en karbonade. Pasta di Parma, pose til en ca 15-20 kr, pose til to personer ca 30. Det er også andre varianter av samme merket. Fiskegrateng, akkurat nok til en person, man kan få noen veldig billige på rimi til 10 kr tror jeg. En boks Spaghett a'la Capri med litt ekstra spaghetti holder til to middager. Eller hvis du spiser en skive eller to ved siden av. En Big One holder kanskje til to middager. Ferdig Lasagne-former, iallefall den ene holdt akkurat til to middager for meg, og kosta 40-45 kr. Makaroni og spaghettisaus, eventuelt bare ketchup og krydder. Eske fra Mills med gratinerte poteter, ca 10 kr, + melk til et par-tre kr. Mr.Lee, de store pakningene koster vel rundt 10 kr, og bør være nok til en middag. Brødskive med speilegg. Pakke med Pytt-i-panne kjøpt på 10-kroners tilbud, eventuelt med ekstra poteter, speilegg eller brødskive. Pytt i panne er jo veldig lett å lage selv og, og sånne som meg behøver ikke mer enn stekte poteter med salt og sennep på. Suppe! Når jeg lagde meg tomatsuppe spiste jeg kanskje 2/3 av kjelen, så ble jeg litt småsulten etter hvert, så tok jeg resten litt utpå kvelden. Det jeg gjorde mye da jeg bodde alene og var litt oppsatt på å aldri spise middag til mer enn 20 kr var å lese reklameaviser, og alltid handle på 10-kroners tilbud. Det er mange middager man får til 10 kr, og mange halve middager. 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Pannekaker, tomatsuppe, makaroni med ketchup med pølsebiter?, båndspagetti (10 kr.) med carbonarasaus og skinkebiter. Ris med grønnsaker og soyasaus + krydder. Paprika fylt med grønnsaker og ris. bakt potet med mais, bacon og hvitløkssmør. Andre suppeposer med brød.. Tunfisk? 0 Siter
Gjest Lommerusket Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Pannekaker, tomatsuppe, makaroni med ketchup med pølsebiter?, båndspagetti (10 kr.) med carbonarasaus og skinkebiter. Ris med grønnsaker og soyasaus + krydder. Paprika fylt med grønnsaker og ris. bakt potet med mais, bacon og hvitløkssmør. Andre suppeposer med brød.. Tunfisk? Tusen takk for forslagene! 0 Siter
Gjest forslag Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Kjøp fiskemannen fiskegrateng (13 kroner på kiwi), ha til potet/gulerøtter eller makaroni. En pakke kjøttdeig (handle det du kan på tilbud, følg med i brosjyrene) kan du dele i to: f.eks. steke den med taco/chili krydder og ha i pita-brød. Du kan også kjøpe et glass spaghetti saus (15 kroner) og ha det med kjøttdeig og spagetti/annen pasta/lag en pizzabunn og lag pizza. Steke fiskepudding (liten rund pakke ca. 11 kroner) og ha til poteter/makaroni. Fiskekaker, kjøp pølser når det er tilbud og de kan du ha til spaghetti/i brød/med brødskive til/en pakke potetmos osv. Lag semuliegrynsgrøt. Fiskepinner med en pose pommes frites. Har selv hatt veldig dårlig råd!! Banan metter, kjøp stort beger med yoghurt. Ha i banan eller müsli. 0 Siter
Gjest forslag Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Potetstappepose til kr 5, og en karbonade. Pasta di Parma, pose til en ca 15-20 kr, pose til to personer ca 30. Det er også andre varianter av samme merket. Fiskegrateng, akkurat nok til en person, man kan få noen veldig billige på rimi til 10 kr tror jeg. En boks Spaghett a'la Capri med litt ekstra spaghetti holder til to middager. Eller hvis du spiser en skive eller to ved siden av. En Big One holder kanskje til to middager. Ferdig Lasagne-former, iallefall den ene holdt akkurat til to middager for meg, og kosta 40-45 kr. Makaroni og spaghettisaus, eventuelt bare ketchup og krydder. Eske fra Mills med gratinerte poteter, ca 10 kr, + melk til et par-tre kr. Mr.Lee, de store pakningene koster vel rundt 10 kr, og bør være nok til en middag. Brødskive med speilegg. Pakke med Pytt-i-panne kjøpt på 10-kroners tilbud, eventuelt med ekstra poteter, speilegg eller brødskive. Pytt i panne er jo veldig lett å lage selv og, og sånne som meg behøver ikke mer enn stekte poteter med salt og sennep på. Suppe! Når jeg lagde meg tomatsuppe spiste jeg kanskje 2/3 av kjelen, så ble jeg litt småsulten etter hvert, så tok jeg resten litt utpå kvelden. Det jeg gjorde mye da jeg bodde alene og var litt oppsatt på å aldri spise middag til mer enn 20 kr var å lese reklameaviser, og alltid handle på 10-kroners tilbud. Det er mange middager man får til 10 kr, og mange halve middager. Pasta di Parma, pose til en ca 15-20 kr, pose til to personer ca 30. Det er også andre varianter av samme merket. Den kan du jo ha pølse i, eller skinke. 0 Siter
Gjest Lommerusket Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Potetstappepose til kr 5, og en karbonade. Pasta di Parma, pose til en ca 15-20 kr, pose til to personer ca 30. Det er også andre varianter av samme merket. Fiskegrateng, akkurat nok til en person, man kan få noen veldig billige på rimi til 10 kr tror jeg. En boks Spaghett a'la Capri med litt ekstra spaghetti holder til to middager. Eller hvis du spiser en skive eller to ved siden av. En Big One holder kanskje til to middager. Ferdig Lasagne-former, iallefall den ene holdt akkurat til to middager for meg, og kosta 40-45 kr. Makaroni og spaghettisaus, eventuelt bare ketchup og krydder. Eske fra Mills med gratinerte poteter, ca 10 kr, + melk til et par-tre kr. Mr.Lee, de store pakningene koster vel rundt 10 kr, og bør være nok til en middag. Brødskive med speilegg. Pakke med Pytt-i-panne kjøpt på 10-kroners tilbud, eventuelt med ekstra poteter, speilegg eller brødskive. Pytt i panne er jo veldig lett å lage selv og, og sånne som meg behøver ikke mer enn stekte poteter med salt og sennep på. Suppe! Når jeg lagde meg tomatsuppe spiste jeg kanskje 2/3 av kjelen, så ble jeg litt småsulten etter hvert, så tok jeg resten litt utpå kvelden. Det jeg gjorde mye da jeg bodde alene og var litt oppsatt på å aldri spise middag til mer enn 20 kr var å lese reklameaviser, og alltid handle på 10-kroners tilbud. Det er mange middager man får til 10 kr, og mange halve middager. Ja, du hadde mange fine idéer :-) Jeg er litt opphengt i å ikke overstige 30 kroner jeg også.. har så mye utgifter for tiden :-( 0 Siter
Gjest forslag Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Ja, du hadde mange fine idéer :-) Jeg er litt opphengt i å ikke overstige 30 kroner jeg også.. har så mye utgifter for tiden :-( Du kan finne mye for en rimelig penge. Anbefaler slik fiskegrateng. Kjøp inn en pakke karbonader/pølser når det er tilbud (har du frys?). Ostepanetter (eller hva det nå heter). Noen fjordland koster 40 kroner på kiwi (mer enn 30, men du kan jo kjøpe en helgemiddag der...). 0 Siter
Gjest Lommerusket Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Kjøp fiskemannen fiskegrateng (13 kroner på kiwi), ha til potet/gulerøtter eller makaroni. En pakke kjøttdeig (handle det du kan på tilbud, følg med i brosjyrene) kan du dele i to: f.eks. steke den med taco/chili krydder og ha i pita-brød. Du kan også kjøpe et glass spaghetti saus (15 kroner) og ha det med kjøttdeig og spagetti/annen pasta/lag en pizzabunn og lag pizza. Steke fiskepudding (liten rund pakke ca. 11 kroner) og ha til poteter/makaroni. Fiskekaker, kjøp pølser når det er tilbud og de kan du ha til spaghetti/i brød/med brødskive til/en pakke potetmos osv. Lag semuliegrynsgrøt. Fiskepinner med en pose pommes frites. Har selv hatt veldig dårlig råd!! Banan metter, kjøp stort beger med yoghurt. Ha i banan eller müsli. Tusen takk for alle de fine forslagene deres! Det må jeg si! Kjempefint :-) 0 Siter
tiliti Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Lær deg et par basis-sauser du kan lage fra grunnen av, og hold deg til sauser det finnes økonomipakning av dersom du vil ha saus. Min beste (og billigste) spaghettisaus er: Stekt bacon (2 skiver), vann+buljong+tomatpure, kok med litt paprika + boks-sopp, + ev. hvitløk og pepper (eller annet krydder). Server på kokt spaghetti. Dekker grønnsaker, proteiner og karbohydrater. Ellers; fiskepinner, fiskepudding, ostesnitsel/ostesteakslets, sei-filet, billige pølsevarianter, diverse boksemat fra Max20 eller matbutikken (1 boks med brød til) .. Tilbehør: ris, spaghetti, potet. I store pakker, iallefall risen og spaghettien. Økonomipakker. En annen spaghettisaus er 1pk (fra økonomipakken til toro) kjøttkakesaus med to toppede SS tomatpure. God sammen med pølser. Kokt høns gir mat i flere dager. Tar lang tid å koke, men koster lite (frysedisken, ca 20 kr). Server med karrisaus (fres smør/mel/karri og tilsett hønsekraft+salt/pepper - kok, dra kjøttet av høna og ha i sausen) og ris. Ellers; ting med egg. Brød med kokt egg, stekt egg, omelett, eggerøre .. Rimi har tatt inn store pakker med euroshopper(?) egg som er veldig billige og gode. Ellers er det mye som er billigere i innvandrersjapper e.l. Frossen grønnsaksblanding ser og smaker kanskje litt ulekkert, men det er billig og inneholder faktisk mer vitaminer enn de ferske grønnsakene (som har tapt seg under transport o.l.) 0 Siter
tiliti Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Forresten, nå for tiden har rimi tilbud på fårikålkjøtt av lam (gilde, 29 kr kg, 1kg pakker - holder lenge) og kål (2 kr kg). 0 Siter
Gjest Lommerusket Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Lær deg et par basis-sauser du kan lage fra grunnen av, og hold deg til sauser det finnes økonomipakning av dersom du vil ha saus. Min beste (og billigste) spaghettisaus er: Stekt bacon (2 skiver), vann+buljong+tomatpure, kok med litt paprika + boks-sopp, + ev. hvitløk og pepper (eller annet krydder). Server på kokt spaghetti. Dekker grønnsaker, proteiner og karbohydrater. Ellers; fiskepinner, fiskepudding, ostesnitsel/ostesteakslets, sei-filet, billige pølsevarianter, diverse boksemat fra Max20 eller matbutikken (1 boks med brød til) .. Tilbehør: ris, spaghetti, potet. I store pakker, iallefall risen og spaghettien. Økonomipakker. En annen spaghettisaus er 1pk (fra økonomipakken til toro) kjøttkakesaus med to toppede SS tomatpure. God sammen med pølser. Kokt høns gir mat i flere dager. Tar lang tid å koke, men koster lite (frysedisken, ca 20 kr). Server med karrisaus (fres smør/mel/karri og tilsett hønsekraft+salt/pepper - kok, dra kjøttet av høna og ha i sausen) og ris. Ellers; ting med egg. Brød med kokt egg, stekt egg, omelett, eggerøre .. Rimi har tatt inn store pakker med euroshopper(?) egg som er veldig billige og gode. Ellers er det mye som er billigere i innvandrersjapper e.l. Frossen grønnsaksblanding ser og smaker kanskje litt ulekkert, men det er billig og inneholder faktisk mer vitaminer enn de ferske grønnsakene (som har tapt seg under transport o.l.) Jøss, så mange fine oppskrifter du hadde! :-) Bra å vite at det ikke bare er jeg som snur på pengene. Kjempeflott at dere delte disse med meg! 0 Siter
Lucretia Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Jeg synes det er veldig godt med kokte maiskolber, og litt kokt brokkoli ved siden av. Kjøper boks med fire maiskolber, og en brokkoli. Dette blir middag i to dager. Har du lyst til å spandere på litt ost, så putt brokkolien i ovnen (i ildfast form) etter at den er kokt i få minutter, med ost på toppen. Mmmmh! Kjempegodt! Og selvfølgelig smør til maiskolbene. Mange av mine andre forslag er allerede sagt ser jeg. Men noen skriver Pasta di Parma. Gå til en butikk som selger First Price produkter. De selger noe lignende til noen kroner mindre (9 kr eller no). Pasta formaggio (med ostesaus) og en til med tomatsaus som jeg ikke husker navn på. spaghetti med tomatsaus av hermetiske (hakkede) tomater, løk, og gjerne litt tomatpuré. Kan raspe litt gulrot i også. Hvis du vil... 0 Siter
Atene Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Her fikk du jammen mange forslag til skrapmat ! Mange av disse "middagene" kan med fordel erstattes av etpar skiver grovbrød med sunt pålegg. Tilbake til hva som er billig. Kylling kan du ofte få kjøpt i kasser på 10 for ca. 250 kroner. Det bør bli minst 20 middager for to personer. Husk å koke suppekraft på bena. Seifilet koster ca. 35 kroner kiloen, og til to trenger du bare 400 gram. Hel laks kan du få til under 30 kroner kiloen. Gå i innvandrerbutikk og kjøp erter, bønner og linser. Røde linser er fine til å gjøre supper mer mettende, og sammen med litt løk, hvitløk og selleri, kan de kokes til en mos som kan erstatte både poteter og grønnsaker. Med bønner, tomater, krydder, og _litt_ kjøtt, kan du lage gode gryteretter. I innvandrerbutikk får du billig ris også, og grønnsakene er bra og billige. Her er en grei oppskrift på tomatsuppe: Surr en løk og etpar fedd hvitløk i olje, tilsett en boks knuste tomater, noen never røde linser og 1 liter kyllingkraft, kok i 20 minutter. Holder minst til fire personer, ihvertfall hvis du serverer litt grovbrød til. 0 Siter
Soria Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Det billigste jeg kommer på er nudler til 1,95 på europris. De har billige på rimi og rema også. Det er ikke akkurat fullverdig middag, men billig er det 0 Siter
Excelsion Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 TrønderSodd er billig når det er 10,- marked. Jævla godt er det og, bare ha litt pasta oppi. 500g JÆVLA god pasta på Prix 4.90. Synes jeg da. Bare pasta med ketchup liker typen. 0 Siter
Gjest psykojenta Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Er vel ikke middag, men billig og greit er det.. Pølse og Frøloff Best med røkte kjøttpølser som du varmer på vanlig måte. Har du potetsalat eller dressing liggende i kjøleskapet,er det godt ved siden av, ketchup, sennep... tja, det du måtte finne på. Billigst blir det om du tar 1 pølse til en halv loff(i vanlig brødstr) eller en hel loff hvis det er pariserloffen du kjøper... Pølsene er det som koster mest, men det har du da til flere måltider. Loffen brytes etterhvert som du spiser. Perfekt hybelmat som smaker godt c") 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Ikke bruk så mye posemat. Ser at folk har abefalt det i denne tråden, men det blir dyrt og usunt i lengden. Linsesuppe er godt og mettende. Bak brød sjøl- en pose mel koster under en tier. Når du lager mat- lag dobbel porsjon så du har noe å fryse ned. Lag mat på kina mat vis. Da behøver du mindre kjøtt og kan bruke mye grønnsaker. Du kan fint bruke gulrot og kinakål i kinamat. lag en diger form med fiskegrateng. De du får ferdige er ofte veldig salte. Middagsrester kan brukes i pirog. Jeg liker rugpirog med bare rugmel og vann i deigen. Sunt også! lag en fast deig med rugmel og vann. la den hvile en halvtime. Kjevle ut rundinger på størrelse med en asjett. Fyll med middagsrester+ kokt ris. Har jeg salsa så har jeg over litt. Legg den ene halvdelen over den andre og klem sammen. Stek i veg. olje og dryss på salt. La de rinne av på papir. Fantastisk godt! 0 Siter
favn Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Lær deg et par basis-sauser du kan lage fra grunnen av, og hold deg til sauser det finnes økonomipakning av dersom du vil ha saus. Min beste (og billigste) spaghettisaus er: Stekt bacon (2 skiver), vann+buljong+tomatpure, kok med litt paprika + boks-sopp, + ev. hvitløk og pepper (eller annet krydder). Server på kokt spaghetti. Dekker grønnsaker, proteiner og karbohydrater. Ellers; fiskepinner, fiskepudding, ostesnitsel/ostesteakslets, sei-filet, billige pølsevarianter, diverse boksemat fra Max20 eller matbutikken (1 boks med brød til) .. Tilbehør: ris, spaghetti, potet. I store pakker, iallefall risen og spaghettien. Økonomipakker. En annen spaghettisaus er 1pk (fra økonomipakken til toro) kjøttkakesaus med to toppede SS tomatpure. God sammen med pølser. Kokt høns gir mat i flere dager. Tar lang tid å koke, men koster lite (frysedisken, ca 20 kr). Server med karrisaus (fres smør/mel/karri og tilsett hønsekraft+salt/pepper - kok, dra kjøttet av høna og ha i sausen) og ris. Ellers; ting med egg. Brød med kokt egg, stekt egg, omelett, eggerøre .. Rimi har tatt inn store pakker med euroshopper(?) egg som er veldig billige og gode. Ellers er det mye som er billigere i innvandrersjapper e.l. Frossen grønnsaksblanding ser og smaker kanskje litt ulekkert, men det er billig og inneholder faktisk mer vitaminer enn de ferske grønnsakene (som har tapt seg under transport o.l.) Jeg har nok tapt meg betydelig som husmor, for nå har jeg begynt å bruke frosne grønnsaker en og annen gang. Jeg har såvidt hørt det samme som du sier mht til vitaminer. Vet du hvor man kan lese litt om dette? 0 Siter
favn Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Grovt brød med makrell i tomat, en kjapp 'middag', nesten gratis og svært sunt. Fet fisk er godt for alt og redder livet ditt midt i spaghetti-med-ketsjup-hybelmaten. Kvern litt pepper over og kanskje bittelitt grønt hvis du har. I en antagelig ekstrem periode brukte jeg majones på, men det gikk over... Kokte tomater og olivenolje er godt, anvendelig til nesten alt og dessuten svært sunt (det sunne kommer faktisk av kokingen). Lag tomatsausen selv, frys posjonsvis. Det finnes drøssevis av oppskrifter, men en enkel basissaus har hermetiske tomater i biter (bruk den/de med tilsatte urter, helst basilikum), olivenolje, så mye hvitløk du orker, litt vanlig løk, en finhakket gulrot, salt, pepper, litt sukker, en dæsj lime/balsamico, noen bruker selleristang (den synes jeg er overflødig). Småputres lenge, gjerne to-tre timer. Nå har de norske eplene kommet i butikken. De er verdens beste, og høstens godteri. Kiloprisen synker utover. Istedet for alskens bøff-frokostblandinger, bruker du havregryn, det er billig og svært sunt. Jeg foretrekker store, men mange sverger til små. En boks rosiner og en pose hasselnøtter har du en stund. Ha litt rosiner og hakkete nøtter over, litt banan i skiver er også godt. Litt sukker hvis du må. Melk. Lær deg å lese og sammenligne kiloprisen på alt mulig. Oppskåret kjøttpålegg i pakker er dyrt. Ei spekepølse som du skjærer av selv, er mye drøyere og holder seg dessuten mye lengre. Spander på deg en boks med multivitaminer, så berger du. Viktig å tenke sunt i tillegg til billig. En tommelfingerregel: Jo mer ferdigbehandlet, jo mindre sunt (stort sett). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.