rosi1365379983 Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Kjære Doktor Mette Moen! Etter tre aborter på ett år (en spontanabort og to missed abortion) syns jeg mensturasjonssyklusene mine har endret seg: - Jeg er blitt mye mer uregelmessig enn før, syklusene mine kan nå variere fra 26 til 35 dager. Før abortene var de alltid på 28 og 29 dager. - Jeg blør merkbart mindre nå. Mensturasjonen varer dessuten bare i tre dager, mot syv før. - Jeg har nå alltid sporblødninger i 2-3 dager før mensturasjonen kommer. Det hadde jeg ALDRI tidligere. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg er 30 år, har tre barn, har aldri brukt P-piller, og har vært gift med barnas far i 10 år. Jeg kan også nevne at vi begge har vært til utredning uten at det ble funnet noe som kunne settes i sammenheng med abortene. Vi ønsker oss veldig et barn til, men må innrømme at vi er litt engstelige for å prøve en gang til etter disse tre aborter. Jeg lurer på følgende: 1. Kan mindre blødninger, sporblødninger før mensturasjon og forholdsvis uregelmessige sykluser (i alle fall for meg) tyde på at jeg ikke har eggløsning, eller at jeg har dårligere egg en tidligere? (Jeg er ikke plaget med PMS, untatt litt depresjon i dagene før mensturasjonen kommer.) 2. Fins det noe som kan rette på dette? Er det skadelig å ta hormoner som setter i gang eggløsning, selv om jeg kanskje har eggløsning selv? (Siden jeg er såpass uregelmessig som jeg er traff jeg ikke med blodprøven som skulle vise om jeg hadde hatt eggløsning - jeg var 5 dager for tidlig ute, antagelig ...) 3. Hva kan sporblødninger (av farge mørke brunt) tyde på? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15743-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 1. Syklus på 26-35 dager regnes innen det normale. Sporblødning før mensen kan muligens tyde på nedsatt mengde av hormonet progesteron. Det kan du få sjekket ved en eller to blodprøver på f.eks,. dag 21 og 25 i samme syklus. 2. Du bør utredes etter tre aborter, se vedlegg. 3. Se under 1, og det kan være uten betydning Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter) Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.) Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser og for feil ved livmor. Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve. I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15743-eggl%C3%B8sning/#findComment-73646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.