Gå til innhold

fremfallen livmorhals..?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente på 21 år, var hos gynekologisk undersøkelse for to måneder siden og alt ble funnet normalt, celleprøve og ultralyd av eggstokker.

Ble skremt når jeg nå kan kjenne en stor klump forholdsvis langt ned i skjeden som ikke har vært mulig å kjenne der før. Det kjennes ut som om det er livmorhalsen jeg kjenner siden jeg kan bevege fingern rundt på alle sider og den har en rille i midten. Den er imidlertid overraskende langt ned, kan kjenne den med pekefingeren, hviklet ikke har vært tilfelle før.. den er heller ikke midtplassert, det er mye mer plass pa høyre side av den.

jeg er 100 prosent sikker på at den ikke har vært her tidligere! har ikke født barn eller vørt gravid og går ikke på prevansjon.

Dette skremmer meg, jeg skjønner at det høres urimelig ut men blir selklart redd for kreft. Er det noen andre årsaker til at livmorhalsen vil kunne bli trykket ned sånn og er det normalt ? har ikke noe smerter i nedre del av magen, men har slitt med diare en lang stund som legen tror er irritabel tarm, så vet ikke om det er relatert.

Er seksuellt aktiv men har ikke vært de sste 4 månedene.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157437-fremfallen-livmorhals/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er helt normalt at man kjenner livmorhalsen som du saa tydelig beskriver. 'Rillen' i midten er mormunnsaapningen. Du har bare ikke kjent saa langt inn foer. Det kan ogsaa tenkes at full tarm eller urinblaere har presset livmoren litt nedover. Du skal altsaa ikke vaere skremt. Det har ingenting med kreft aa gjoere.

Kjenn paa deg selv om noen tid, saa kanskje det kjennes litt annerledes igjen?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...