Gjest Fortvila Lisseli Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Har termin i morgon og hovudet står enno høgt og bevegelig.Symfysen var ved sist kontroll 42 cm, og sjølv er eg kun 160 cm høg. Trur du det kan vera at bekkenet er for lite som gjer at hodet ikkje har "fallt ned"? Hvis eg kjem i fødsel og hodet fortsatt ikkje kjem ned, eller går veldig seint ned, vil eg då få keisarsnitt??Eller vil ungen helst bli dratt ut med tang eller vakum? Vil helst unngå dei to siste alternativene, men kan eg forlange keisersnitt under fødselen hvis det ser ut til at bekkenet er trangt/barnet stort? Og i kva fase av fødselen vil det vera mulig å sjå om barnet er for stort til å passera fødselskanalen? Gruer meg sånn for at noko skal gå galt!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15757-stor-symfyse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinej Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Har du vært til vekstkontroll av barnet, dvs. de måler ved hjelp av ultralyd hvor mye større barnet er enn gjennomsnittet ? Jeg er gravid i uke 37 og har fått målt barnet til + 14 %. Jeg er 160 cm høy og min lege (privatprak. gyn, ikke ansatt ved sykehuset) har sendt en henvisning til sykehuset om at jeg bør få kontrollert bekkenet. Jeg var til kontroll hos jordmor på sykehuset i går, hun hadde ikke mottatt henvisningen. det hun kunne opplyse var at de ved dette sykehuset hadde gått mye bort fra å måle bekkenet før fødselen da det ikke var uvanlig at barna ikke går ned i bekkenet før ved selve fødselen. Videre opplyste hun at dersom det under fødselen viser seg at barnet ikke går ned, så vil de ta røntgen og deretter foreta keisersnitt dersom det viser seg at det ikke er mulig å føde vaginalt. jeg synes dette er en noe sen vurdering, da det hele vil ende opp i et hastekeisersnitt som uansett måtte ha funnet sted. Det minner litt om tankegangen "ikke føre var, men etterpå snar". Jeg vil diskutere dette nærmere med dem når jeg skal på kontroll i neste uke, har ikke lyst til å ha en fødsel som er preget av mye teknisk utstyr m.m. da forsvinner hele fødselsopplevelsen ved vaginal fødsel for meg. Da foretrekker jeg et planlagt keisersnitt der alt er rolig, fredelig og uten panikkartede tilstander. Har hatt et slikt keisersnitt tidligere og hadde en nydelig fødselsopplevelse. Tro meg det er ikke morsomt å oppleve at de styrter av gårde med barnet til intensivavdelingen for nyfødte pga. fødselskomplikasjoner. Jeg tror at du vil kunne få gjennom ditt synspunkt dersom du er klar i dine krav, dersom det oppstår skader på deg eller barnet og de har nektet deg behandling/undersøkelser som kunne ha forhindret skaden kan sykehusetsom arbeidsgiver og den personen, som skadevolder, og som tok avgjørelsen bli erstatningansvarlig overfor deg. (ups. nå var det juristen i meg som snakket, men ha det i bakhodet at de ikke har lovhjemmel for å kunne nekte deg nødvendig behandling) det blir en diskusjon mellom deg og legen hva som i ditt tilfelle er nødvendig, men han har et erstatningsansvar hengende over hodet sitt. Noe som du kan minne han/hun om dersom de overhode ikke vil høre på dine synspunkt. dette ble noe langt, men det er vi som evt. må leve med skader på oss selv eller et skadet barn. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15757-stor-symfyse/#findComment-73779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Detta är inget ovanligt och behöver inte betyda att du har ett för litet bäckenmått. Hos en del kvinnor så fixerar sig inte barnet föränn förlossningen är igång. Barnet behöver alltså av någon anledning hjälp att puttas ned i bäckenet med hjälp av värkar(rier). Om barnets huvud inte skulle sjunka ned i bäckenet, så märker man det efter en stund och förlossningen kan då tänkas att avslutas med hjälp av ett kejsarsnitt. En tång eller vaccum blir inte aktuellt om det inte är full åpning(10 cn) och barnets huvud inte har kommit långt ned i bäckenet. Jag tycker att du skall ha en positiv hållning och utgå från att detta skall gå bra, chansen är ändå störts att det gjör det. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15757-stor-symfyse/#findComment-74050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisseli Skrevet 18. januar 2001 Del Skrevet 18. januar 2001 Mange takk for svar!! Er litt beroliga no. Skal på UL på fredag, så eg håpar å få tatt bekkenmål samtidig... Lykke til med resten av sv.skapet og fødselen, tinej! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15757-stor-symfyse/#findComment-74226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.