Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er en meget aktiv kar. Han føler forpliktelser hit og dit, og er alltid på farta. Mitt problem er at jeg føler en enorm uro når det går noen dager uten at jeg får bekreftelse på han kjærlighet. Jeg har prøvd å snakke med ham om dette, men han skjønner ikke at dette er noe å bekymre seg om. Denne uroen har fått meg til å gjøre mange irrasjonelle ting i forhold til ham. Da spesielt sms`er. Han takler ikke at jeg føler som jeg gjør, og trekker seg unna meg i flere dager. Da blir jeg enda dårligere i psyken, og det ender med at jeg oppsøker ham for å be om godt vær. Disse rundene har tæret på forholdet så jeg i det siste har truet med å gjøre det slutt, og jeg har gjort det slutt, men trekt det tilbake fordi det blir for tøft. Jeg er fortsatt veldig glad i ham. Finnes det noen vei ut av dette? Kan jeg fortsette med en kjæreste som åpenbart ikke forstår hvilke behov jeg har? Eller er det jeg som er for krevende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157633-kj%C3%A6resten-min-forst%C3%A5r-meg-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Det er vel ikke normalt for kjærester å holde seg unna hverandre, og ikke prate sammen på flere dager? Om man ikke kan møtes av praktiske grunner, så kan man vel i allefall prate sammen noen få ord på telefonen. Det tar ikke lange tida å si at jeg er glad i deg. I det minste kan man skrive det i en SMS.

Jeg hadde ikke taklet å ha en kjæreste som holder seg unna i dagesvis, og på toppen av det hele skylder på meg og min psyke og holder seg borte ennå mer når man vil ha kontakt. En som jeg måtte be om godt vær hos fordi han holdt seg unna?

Du sier du har gjort en del irrasjonelle ting, blant annet sendt SMS? Irrasjonelt det? Men jeg vet jo ikke. Du kan jo ha gjort andre ting du ikke forteller om her som har skremt ham vekk. Men da burde han være erlig nok til å gjøre det slutt, ikke bare rømme fra deg.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Å leve sammen i et nært og intimt forhold handler først og fremst om å forstå hvem kjæresten er og hva kjæresten liker og ikke liker, og hva han/hun har behov for. Først da kan du gjøre kjæresten glad og trygg. Det skaper god stemning og mer nærhet. Samliv dreier seg altså minst like mye om den andre som deg selv.

Dessuten kan du ikke ta kjærlighet, du kan bare få den.

Jeg tror dere vil ha nytte av å sette dere inn i kjønnsforskjellene, hvordan menn og kvinner reagerer ulikt og tolker hverandre. Når dere får tak i at dette er normalt, og aksepterer hvorfor dere reagerer slik, blir det ofte ikke så mange misforståelser og surhet over den andres væremåte.

Kjønnsforskjeller kan dere øve dere i godta, ved å fortelle hverandre hvordan dere selv føler og tenker. For den som lytter gjelder det å ikke protestere, men heller godta at dere ikke trenger de samme tingene. Fortell kjæresten din at du trenger å høre at han elsker deg. Det er kanskje fordi det trygger deg, og gjør deg sikker på ham. Selv om ikke han trenger slike bekreftelse, gjør du det. Det må han forsøke å godta. Men hvis du maser om slik bekreftelse daglig, kan han som mann gå lei.

Forskjeller behøver ikke true parforholdet. At dere tviholder på hver deres oppfatning, kan imidlertid true forholdet. Ingen kan forandre andre enn seg selv. Så begynn å tenke gjennom hva du kan gjøre for å forstå din kjæreste bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...