Gå til innhold

Kravstor mann

Anbefalte innlegg

Gjest lat kone

Jeg og mannen min har begynt å gå i terapi fordi han var på nippet å være utro i vår. Jeg oppdaget det før det utviklet seg til noe mer. Vi bestemte oss da for å gå i terapi, men timene handler egentlig ikke så mye om nesten-utroskapen, men mer om hvilke frustrasjoner vi har i forholdet.

Vi har en tendens til å småtrette, og ingen av oss vil liksom gi seg. Jeg synes at mannen min stiller altfor store krav til meg som kone. Han har en ansvarsfull jobb hvor han er vant til å stille krav til sine medarbeidere og til seg selv, og det er sikkert fint på jobb. Men jeg mener at man må da kunne slappe litt av i hverdagen. Det har han vanskelig for. Når han er hjemme fra jobb, om kveldene eller i helgene, så er det alltid noe han må gjøre. Enten det er å rydde i huset, fikse noe i eller utenfor huset osv. For eksempel her forrige helg. Da var huset temmelig strøkent, og han hadde vært opptatt både fredag kveld og hele lørdagen med trening, og jeg så egentlig fram til å kose oss alle sammen på søndagen. Men, nei. Da måtte han bare ut og rydde garasjen.

Jeg er mye mer bedagelig av meg. Man kan nok kalle meg lat av og til, men jeg vil nok heller si at jeg er avslappet. Men siden mannen min er så utrolig ivrig etter å ordne alt mulig, så blir jeg litt motsatt, og blir litt passiv av at han hele tiden styrer på. Og det fører igjen til at han blir irritert fordi han jobber, men jeg ikke gjør det. Rett og slett grobunn for konflikt.

Noen som har vært borti noe av det samme og funnet en løsning som funker? Hvordan kan jeg få han til å slappe litt mer av og senke kravene til seg selv og meg? Og hvordan skal jeg bli kvitt trassen som gjør at jeg blir passiv? Har lyst til å komme ut av denne sirkelen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lat kone

Innse deres begrensninger! Godta hverandre! Du kan ikke kreve at han skal slappe av, og han kan ikke kreve at du skal stresse.

DA blir jo begge fornøyd....eller?

Ja, det er nok riktig det du sier, men det virker ikke alltid så lett. Han er temmelig sta og kan ikke skjønne at det er nødvendig å slappe litt av, og han skjønner iallfall ikke at jeg ikke er like glad i å stresse alltid.

Det verste er at han har begynt å klage på at vi ikke har like mye sex som før. Men det er jo ikke rart så trøtt og sliten som han er etter å ha jobbet livet av seg. Og det er så klart min feil fordi jeg ikke gjør noe, og han må gjøre alt.

Jeg tviler egentlig på om han hadde gjort så mye mindre selv om jeg også hadde stått på. Han hadde nok alltid funnet et eller annet å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016556
Del på andre sider

Dere er nok nødt til å møtes på halvveien. Og du må ikke føle at du har mer "rett" til å være lat/passiv enn han har til å være effektiv og arbeidssom.Prøv å sette deg inn i hvordan han tenker og oppfatter situasjonen, se på deg selv med hans øyne.

Det finnes mennesker som rett og slett ikke klarer å ligge på sofaen og kope og sløve. Kanskje er han en av dem?

Og trøst deg med at mange kvinner har en mann som lover å rydde garasjen eller reparere vasken " etter hvert" og aldri gjør det. Det kan også være irriterende!

Men for all del: Jeg skjønner godt ditt behov for bare å slappe av og ta det med ro av og til - og gi blaffen i alt som skulle ha vært gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016571
Del på andre sider

Gjest lat kone

Dere er nok nødt til å møtes på halvveien. Og du må ikke føle at du har mer "rett" til å være lat/passiv enn han har til å være effektiv og arbeidssom.Prøv å sette deg inn i hvordan han tenker og oppfatter situasjonen, se på deg selv med hans øyne.

Det finnes mennesker som rett og slett ikke klarer å ligge på sofaen og kope og sløve. Kanskje er han en av dem?

Og trøst deg med at mange kvinner har en mann som lover å rydde garasjen eller reparere vasken " etter hvert" og aldri gjør det. Det kan også være irriterende!

Men for all del: Jeg skjønner godt ditt behov for bare å slappe av og ta det med ro av og til - og gi blaffen i alt som skulle ha vært gjort.

Ja, vi må nok prøve å møtes p halvveien. Og jeg er fullstendig klar over at jeg er kjempeheldig som har en mann som er så flink til å få ting gjort. Men det fører også til at jeg får fryktigelig dårlig samvittighet da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016574
Del på andre sider

Synes du det er viktig å slappe av om kvelden, så skal du få gjøre det. Vil han rydde, så må han få gjøre det.

Irriterende med en som støvsuger stua når du ser på TV, men akkurat da holder man tett ;-) Men han kan ikke forlange at du skal reise deg opp og være med. Ikke hvis dere ikke har avtalt å ta stua den kvelden.

Vil du dere skal slappe av på søndagen sammen, må du spørre på forhånd om dere ikke kan gjøre det. Da bør han holde det. Men har du ikke sagt noe, kan du ikke nekte han å gjøre det han har lyst til.

For det er det det handler om; lyst. Og dere skal ikke bestemme over den andre. Og ikke karaktereisere den andre med "lat" og "stresset".

Samboeren min kan leve godt med mer rot enn meg, så vi har avtalt en mellomting begge kan leve med.

Vi er begge skippertaksmennesker, snur huset på hodet, når vi først er i gang, samme hva det er. Men vi har ikke lov til å kreve at den andre skal stille opp akkurat når vi har lyst.

Dere må lære å respektere hverandre igjen. Da dere traff hverandre hadde dere aldri turt å forlange at den andre skulle danse etter deres pipe. Prøv å tenk på det av og til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016626
Del på andre sider

Annonse

Gjest lat kone

Synes du det er viktig å slappe av om kvelden, så skal du få gjøre det. Vil han rydde, så må han få gjøre det.

Irriterende med en som støvsuger stua når du ser på TV, men akkurat da holder man tett ;-) Men han kan ikke forlange at du skal reise deg opp og være med. Ikke hvis dere ikke har avtalt å ta stua den kvelden.

Vil du dere skal slappe av på søndagen sammen, må du spørre på forhånd om dere ikke kan gjøre det. Da bør han holde det. Men har du ikke sagt noe, kan du ikke nekte han å gjøre det han har lyst til.

For det er det det handler om; lyst. Og dere skal ikke bestemme over den andre. Og ikke karaktereisere den andre med "lat" og "stresset".

Samboeren min kan leve godt med mer rot enn meg, så vi har avtalt en mellomting begge kan leve med.

Vi er begge skippertaksmennesker, snur huset på hodet, når vi først er i gang, samme hva det er. Men vi har ikke lov til å kreve at den andre skal stille opp akkurat når vi har lyst.

Dere må lære å respektere hverandre igjen. Da dere traff hverandre hadde dere aldri turt å forlange at den andre skulle danse etter deres pipe. Prøv å tenk på det av og til.

Takk for et godt svar. Du har så klart rett i at vi ikke var sånn før da vi traff hverandre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016673
Del på andre sider

Ja, vi må nok prøve å møtes p halvveien. Og jeg er fullstendig klar over at jeg er kjempeheldig som har en mann som er så flink til å få ting gjort. Men det fører også til at jeg får fryktigelig dårlig samvittighet da.

Det kan jo også hende at hans måte å koble av fra jobben på, er å rydde og sysle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016773
Del på andre sider

Det dere opplever er rett og slett en elementkonflikt. Jeg vil råde dere til å ta kontakt med en astrolog som vil se på fødselshoroskopene deres.

Dere har grunnleggende forskjeller i personlighetene deres som er vanskelige å jobbe med før dere forstår hva det dreier seg om.

En astrolog vil kunne hjelpe dere med dette.

Din mann er kanskje ikke interessert i alternative metoder? Du vil på din side gjøre alt for at det skal bli en løsning på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016790
Del på andre sider

skorpionfisken

Det dere opplever er rett og slett en elementkonflikt. Jeg vil råde dere til å ta kontakt med en astrolog som vil se på fødselshoroskopene deres.

Dere har grunnleggende forskjeller i personlighetene deres som er vanskelige å jobbe med før dere forstår hva det dreier seg om.

Din mann er kanskje ikke interessert i alternative metoder? Du vil på din side gjøre alt for at det skal bli en løsning på dette.

???????????????

Seriøst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016799
Del på andre sider

Gjest lat kone

Hm, det var litt interessant. Vi er ikke fremmed for alternativer. Akkurat nå går vi til gestaltterapeut, og det er jo alternativt, om enn ganske dyrt da.

Var en gang litt opptatt av å velge menn som hadde riktig stjernetegn. Selv er jeg vannmann og han er tyr, tidligere har jeg hatt en tendens til å forelske meg i, bli sammen med tvillinger og værer, og det leste jeg iallfall at skulle være en god kombinasjon.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016805
Del på andre sider

Hm, det var litt interessant. Vi er ikke fremmed for alternativer. Akkurat nå går vi til gestaltterapeut, og det er jo alternativt, om enn ganske dyrt da.

Var en gang litt opptatt av å velge menn som hadde riktig stjernetegn. Selv er jeg vannmann og han er tyr, tidligere har jeg hatt en tendens til å forelske meg i, bli sammen med tvillinger og værer, og det leste jeg iallfall at skulle være en god kombinasjon.

Takk for tipset!

Ja, det var det jeg mente. Hvis han er tyr er han veldig opptatt av det praktiske, og liker veldig godt å rydde og ha det pent rundt seg. Han liker å organisere tingene sine og på den måten holde oversikt. Hvis han føler at han mister kontroll på andre ting i livet, kan det være at det ryddebehovet blir en besettelse.

Du på den andre siden er veldig intellektuell, du er styrt av tanker og får veldig ofte geniale ideer som vanskelig lar seg føre ut i det virkelige liv. Du er ikke så opptatt av det praktiske, men heller å ha stunder sammen hvor man prater sammen. Ikke nødvendigvis om følelser, men alt mellom himmel og jord.

Dette blir i astrologien betegna som et læringsforhold siden det er snakk om to forskjellige energier; feminin og maskulin.

Dere må finne en felles platform hvor dere kan forstå hverandre eller så må dere akseptere forholdene slik de er.

Jeg tror det er mulig å jobbe med dette, men som sagt anbefaler jeg dere å snakke med en astrolog.

Det ordner seg så lenge begge er villige til å jobbe med det.

-Ønsker dere all Lykke-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016852
Del på andre sider

Ja, det er nok riktig det du sier, men det virker ikke alltid så lett. Han er temmelig sta og kan ikke skjønne at det er nødvendig å slappe litt av, og han skjønner iallfall ikke at jeg ikke er like glad i å stresse alltid.

Det verste er at han har begynt å klage på at vi ikke har like mye sex som før. Men det er jo ikke rart så trøtt og sliten som han er etter å ha jobbet livet av seg. Og det er så klart min feil fordi jeg ikke gjør noe, og han må gjøre alt.

Jeg tviler egentlig på om han hadde gjort så mye mindre selv om jeg også hadde stått på. Han hadde nok alltid funnet et eller annet å gjøre.

Prøv da vel! - avtal med deg selv i en måned at da skal du sprette opp som han - og se om han DA liker deg noe bedre - for da betyr det jo at det ikke er DEG han liker ....see?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016857
Del på andre sider

Annonse

Gjest lat kone

Ja, det var det jeg mente. Hvis han er tyr er han veldig opptatt av det praktiske, og liker veldig godt å rydde og ha det pent rundt seg. Han liker å organisere tingene sine og på den måten holde oversikt. Hvis han føler at han mister kontroll på andre ting i livet, kan det være at det ryddebehovet blir en besettelse.

Du på den andre siden er veldig intellektuell, du er styrt av tanker og får veldig ofte geniale ideer som vanskelig lar seg føre ut i det virkelige liv. Du er ikke så opptatt av det praktiske, men heller å ha stunder sammen hvor man prater sammen. Ikke nødvendigvis om følelser, men alt mellom himmel og jord.

Dette blir i astrologien betegna som et læringsforhold siden det er snakk om to forskjellige energier; feminin og maskulin.

Dere må finne en felles platform hvor dere kan forstå hverandre eller så må dere akseptere forholdene slik de er.

Jeg tror det er mulig å jobbe med dette, men som sagt anbefaler jeg dere å snakke med en astrolog.

Det ordner seg så lenge begge er villige til å jobbe med det.

-Ønsker dere all Lykke-

Jøss, det stemmer jo det da, særlig det at jeg er veldig intellektuell ;) He, he.

Takk for rådet, skal ikke se bort fra at vi tar deg på ordet der. Er du astrolog selv kanskje? Har du en link til et sted hvor det går an å kontakte en astrolog, og vet du hvor mye det kan koste?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016896
Del på andre sider

Jøss, det stemmer jo det da, særlig det at jeg er veldig intellektuell ;) He, he.

Takk for rådet, skal ikke se bort fra at vi tar deg på ordet der. Er du astrolog selv kanskje? Har du en link til et sted hvor det går an å kontakte en astrolog, og vet du hvor mye det kan koste?

Jeg er ikke astrolog selv enda, men jeg studerer faget.

Jeg anbefaler at du går inn på www.astrologiskolen.no og tar kontakt med Per Henrik Gullfoss. Han er veldig kompetent og har drevet med astrologi siden 80-åra. Han vil dere begge ha noe til felles med.

Dette ordner seg, lykke til.. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157782-kravstor-mann/#findComment-1016924
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...