Gjest hakke peiling jeg Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Noen som kan forklare? 0 Siter
Gjest tips Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_8.html 10. Aksenttegn er det lett å blande sammen, særlig é og è. Over trykksterk e i enkelte fremmedord skal det stå accent aigu (aksent som går nedenfra og oppover): idé. I bøyde former skal det ikke stå noe tegn: ideen - ideer - ideene. Accent grave (aksent som går ovenfra og nedover) skal bare brukes unntaksvis, hvis det er nødvendig for tydelighetens skyld, og da over e i enkelte franske ord hvor uttalen er "æ": portière, og over o i òg (= også). Den franske preposisjonen à bør skrives med accent grave, selv om det er tillatt uten: à la, à jour, vis-à-vis. 0 Siter
Gjest tips Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Det er også viktig å huske at man ikke bruker aksent foran genetiv s på norsk. Det heter "Oles bil", _ikke_ "Ole's bil". 0 Siter
Gjest Nå har jeg peiling:o) Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Det er også viktig å huske at man ikke bruker aksent foran genetiv s på norsk. Det heter "Oles bil", _ikke_ "Ole's bil". Takk sakl du ha:o) 0 Siter
citoyen Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Det er også viktig å huske at man ikke bruker aksent foran genetiv s på norsk. Det heter "Oles bil", _ikke_ "Ole's bil". Det er en apostrof, ikke en aksent. Men ellers har du rett i at den ikke skal være der Apostrof brukes på norsk bare for å vise at noe er tatt bort: "jonas' bil" (ikke jonass), "jeg ha'kke sett'n" 0 Siter
fresja Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Du ser nok forskjell på André og andre. Dessverre er det det `som er enklest å skrive, iallfall på min PCV. Det kan være en medvirkende grunn til at vi ser tegnene brukt feil. 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Hvis du mener apostrofen over e'en i f.eks. idé, så er det vel relativt sjelden den andre varianten brukes på norsk (`). På fransk derimot... Har lagt merke til at det er mange her som bruker ` når det burde vært ´... Men tips har visst forklart det godt i et innlegg lenger ned, ser jeg nå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.