Gå til innhold

Når skal man bruke tegnene ` eller ´ ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_8.html

10. Aksenttegn er det lett å blande sammen, særlig é og è.

Over trykksterk e i enkelte fremmedord skal det stå accent aigu (aksent som går nedenfra og oppover): idé. I bøyde former skal det ikke stå noe tegn: ideen - ideer - ideene.

Accent grave (aksent som går ovenfra og nedover) skal bare brukes unntaksvis, hvis det er nødvendig for tydelighetens skyld, og da over e i enkelte franske ord hvor uttalen er "æ": portière, og over o i òg (= også).

Den franske preposisjonen à bør skrives med accent grave, selv om det er tillatt uten: à la, à jour, vis-à-vis.

Skrevet

Det er også viktig å huske at man ikke bruker aksent foran genetiv s på norsk.

Det heter "Oles bil", _ikke_ "Ole's bil".

Gjest Nå har jeg peiling:o)
Skrevet

Takk sakl du ha:o)

Skrevet

Det er en apostrof, ikke en aksent. Men ellers har du rett i at den ikke skal være der :) Apostrof brukes på norsk bare for å vise at noe er tatt bort: "jonas' bil" (ikke jonass), "jeg ha'kke sett'n"

Skrevet

Du ser nok forskjell på André og andre. Dessverre er det det `som er enklest å skrive, iallfall på min PCV. Det kan være en medvirkende grunn til at vi ser tegnene brukt feil.

Annonse

Skrevet

Hvis du mener apostrofen over e'en i f.eks. idé, så er det vel relativt sjelden den andre varianten brukes på norsk (`). På fransk derimot...

Har lagt merke til at det er mange her som bruker ` når det burde vært ´...

Men tips har visst forklart det godt i et innlegg lenger ned, ser jeg nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...