Gå til innhold

Han gjør så jeg får så dårlig samvittighet.

Anbefalte innlegg

Gjest Hva skal jeg gjøre med han??

Jeg er veldig glad i min samboer og vi har det veldig bra sammen, men jeg har et problem. Han klarer å få meg til å ha dårlig samvittighet ganske ofte,til ting som egentlig er ganske vanlig å dele likt på.

Jeg driver og vasker i huset. Har ganske mye å gjøre. Nesten alle gulv er igjen, støvsuge teppet, vaske badet og tørke støv + at det flyr en 1 åring rundt og vil opp hele tiden. 5 åringen maser -jeg er tørst, mamma vil du lese, jeg må på do, osv. Det er ganske stressende og jeg som prøver å vaske ferdig.

Så står min samboer opp (er langtidssykmeldt) og sier: jeg drar ut, jeg. - Kan ikke du hjelpe meg med å vaske bade, eller støvsuge? -Men jeg skulle jo F.eks til en kamerat. - men kan du ikke vaske først da? så har han et utrykk i ansiktet som viser at dette vil han ikke, men han sier ja. Da får jeg dårlig samvittighet og sier litt surt, bare dra ut du. Men han gjør det for det, men da vet je at han egentlig ikke vil.

Hvorfor gjør han dette? (det skjer ganske ofte) Det virker som han gjør det ganske bevist. Noen ganger kan jeg bli så irritert. Det er ikke bare med husarbeid han er slik ,det er med barna,middagsmaten, gressklipping.

Fortsetter under...

Han manipulerer deg. Spiller martyr, fordi det virker.

Feig oppførsel, helt klart. Prøv å minne deg selv på det, når han gjør det, så kanskje du klarer å bli sint i stedet for å få dårlig samvittighet. For det er det ingen grunn til at du skal ha.

Du har ikke en likeverdig samboer. Du har et ekstra barn. En stor trassig guttunge, som kunne trengt å bo alene for å skjønne at ting ikke gjør seg selv.

Jeg ville spurt hans mor om ikke hun hadde ham til å gjøre husarbeide da han vaks opp.

Du ordner med både ungene og huset, mens han forventer å kunne bruke all tid på å sove og kamerater???? Er ikke fyren helt god?

Med mindre hans langtidssykemelding er pga en fysisk skade som umuliggjør fysisk arbeid synes jeg dette var helt ekstremt. Selvfølgelig skal han også bidra. Det skulle ikke være nødvendig at du spurte engang.

Dette kan du ikke finne deg i, sett hardt mot hardt og tru han med å kaste han ut. Han bidrar jo uansett ikke med noe. Han forventer bare å oppvartes. Vis han i praksis at slik oppførsle ikke er akseptabel.

Du skal i alle fall ikke ha dårlig samvittighet. Det er jo ikke slik at du skal gjøre alt og at dersom han bidrar bittelitt så er dette et stort offer fra hans side.

Fordel arb. oppgavene likt. Ettersom han er langtidssykemeldt så er det sikkert noe som feiler han (uten at det kommer frem hva) men ettersom han er frisk nok til å besøke kompiser kan han garantert gjøre endel hjemme også. Nei, det der hadde jeg ikke giddi. Lag en liste med hvem som gjør hva og ikke minst NÅR!!!

Gjest papirtiger

Du har ikke en likeverdig samboer. Du har et ekstra barn. En stor trassig guttunge, som kunne trengt å bo alene for å skjønne at ting ikke gjør seg selv.

Jeg ville spurt hans mor om ikke hun hadde ham til å gjøre husarbeide da han vaks opp.

Jeg ville spurt om moren hans kunne komme og vaske opp for han ;)

Annonse

Overse surmulinga hans. Det skulle da f** bare mangle om han ikke skulle hjelpe til. Langtidssykemeldt... Er det noen som er latere enn akkurat dem? Neste gang er det du som skal ut til en venninne. Elt ungene til han, be han vaske etc. mens du koser deg på besøk.

jeg har lært meg en ting:

Om man først er sammen med en som er uføretrygdet, langtidssykemeldt, arbeidsledig whatever som _ikke_ er i stand til å stå opp normaltid, gjennomføre en normaldag og holde noe over snittet ansvar for daglige gjøremål er det bare en vei: downhill.

Sorry mack, men slik er det bare.

Gjest en-to-tre-4

Overse surmulinga hans. Det skulle da f** bare mangle om han ikke skulle hjelpe til. Langtidssykemeldt... Er det noen som er latere enn akkurat dem? Neste gang er det du som skal ut til en venninne. Elt ungene til han, be han vaske etc. mens du koser deg på besøk.

Har du prøvd å være langtidssykemeldt selv? Siden du mener ingen er latere enn dem, mener jeg?

Hei du! Jeg har gått sykemeldt i 2 år, og er ikke lat. jobber som en helt for å bli bra igjen så jeg kommer meg tilbake på jobb.... Vedder på at jeg har en kondis som overstiger din!!! ;o)))

Hei du! Jeg har gått sykemeldt i 2 år, og er ikke lat. jobber som en helt for å bli bra igjen så jeg kommer meg tilbake på jobb.... Vedder på at jeg har en kondis som overstiger din!!! ;o)))

Hehe, vedder ikke imot...

Annonse

IngenLurerDenneGutten

Kondis er bare nò tull;-)

Gjest en-to-tre-4

Nei, det har jeg ikke. Men vet da av flere langtidssykemeldte...

Kanskje du skulle prøvd å gå syk hjemme over lang tid, gjerne med litt vondt en eller annen plass i kroppen, litt usikker på når og om du blir frisk igjen og sett hvor spretten og velopplagt du kan bli av det?

Gjest gaudiamus

Har du prøvd å være langtidssykemeldt selv? Siden du mener ingen er latere enn dem, mener jeg?

Jeg har vært langtidssykemeldt et helt år, og aldri vært latere eller gjort mindre. Derfor var jeg sykemeldt. Usikkerheten og angsten gjorde meg helt sløv. Etter noen måneder begynte jeg å studere, men møtte bare møte en gang i måneden eller jobbet jeg med oppgaver og lesing hjemme. Det greide jeg, men det var ikke noe lett. Jeg måtte trene meg oppi å gjøre noe, og siden jeg bor alene med barn var jeg nødt til å gjøre minimalt med husarbeid. Et år senere er jeg i mer enn full jobb, studerer litt og pusser opp leiligheten. Jeg er sosial, og deltar aktivt i en del organisasjoner. Jeg var ikke og er ikke lat av natur, men det året følte jeg meg lat og giddesløs.

Gjest gaudiamus

Ta deg selv sammen, og se på den dårlige samvittigheten din. Kanskje du skulle gå og snakke med en nøytral person for å finne ut hva den dreier seg om. Hvorfor sier du at han kan bare dra f.eks? Det er da ingen grunn til at han ikke gjør noen ting hvis helsa tillater det. Du nevner ingenting om grunn til sykemelding, om han tar seg av barna, om han har noe å ta seg til i hverdagen eller om du er i full jobb mens han er alene hjemme. Det er ikke rart at ting blir vanskelig når en voksen mann går hjemme hele dagen og er sykemeldt. Det må være flere problemer her enn akkurat vaskinga av leiligheten. Hvem handler, henter unger i barnehage, lager middag, legger ungene, leser for dem, plukker opp lekene, husker bursdager i familien, kjøper blomster til både mor og svigermor på morsdagen, trøster nabokona når hun har det vondt, setter ut mat til katten, lufter hunden, henter posten, betaler regninger, stryker skjorter, setter i vaskemaskin, rydder i boden, maler vinduene, klipper plenen, reparerer bilen eller tar den på verksted osv. osv. osv. Listen er lang, men gjør han mesteparten av den ja så ville jeg kanskje begynne å forstå den dårlige samvittigheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...