Gå til innhold

Han gjør så jeg får så dårlig samvittighet.

Anbefalte innlegg

Gjest en-to-tre-4

Jeg har vært langtidssykemeldt et helt år, og aldri vært latere eller gjort mindre. Derfor var jeg sykemeldt. Usikkerheten og angsten gjorde meg helt sløv. Etter noen måneder begynte jeg å studere, men møtte bare møte en gang i måneden eller jobbet jeg med oppgaver og lesing hjemme. Det greide jeg, men det var ikke noe lett. Jeg måtte trene meg oppi å gjøre noe, og siden jeg bor alene med barn var jeg nødt til å gjøre minimalt med husarbeid. Et år senere er jeg i mer enn full jobb, studerer litt og pusser opp leiligheten. Jeg er sosial, og deltar aktivt i en del organisasjoner. Jeg var ikke og er ikke lat av natur, men det året følte jeg meg lat og giddesløs.

Ja, men fordi om du følte deg lat trenger ikke det gjelde alle langtidssykemeldte. Jeg blir noe provosert når folk slenger ut at "det finnes ikke latere folk enn langtidssykemeldte" uten selv å ha prøvd hva det er å gå hjemme og være syk. Jeg har vært hjemme over et år selv nå, jeg har trent 2-3 ganger i uka hele tiden for å prøve å bli bedre, jeg kommer meg opp om morgenen selv om jeg bare har meg selv å ta vare på og får gjort det jeg klarer å gjøre, føler meg ikke lat i det hele tatt. Men jeg kan godt forstå at folk kan bli litt "late", det er ikke alltid lett å gå rundt og lure på om og når en blir frisk, om en kan fortsette med det en jobbet med før eller må finne på andre ting, hvordan skal en klare seg når en går over på rehab og inntekten blir mye mindre osv osv. Det er så mye som spiller inn som de som ikke har vært syke selv ikke tenker på. :o)

Fortsetter under...

Gjest gaudiamus

Ja, men fordi om du følte deg lat trenger ikke det gjelde alle langtidssykemeldte. Jeg blir noe provosert når folk slenger ut at "det finnes ikke latere folk enn langtidssykemeldte" uten selv å ha prøvd hva det er å gå hjemme og være syk. Jeg har vært hjemme over et år selv nå, jeg har trent 2-3 ganger i uka hele tiden for å prøve å bli bedre, jeg kommer meg opp om morgenen selv om jeg bare har meg selv å ta vare på og får gjort det jeg klarer å gjøre, føler meg ikke lat i det hele tatt. Men jeg kan godt forstå at folk kan bli litt "late", det er ikke alltid lett å gå rundt og lure på om og når en blir frisk, om en kan fortsette med det en jobbet med før eller må finne på andre ting, hvordan skal en klare seg når en går over på rehab og inntekten blir mye mindre osv osv. Det er så mye som spiller inn som de som ikke har vært syke selv ikke tenker på. :o)

Jeg hadde akkurat de samme opplevelsene som du beskriver. Det er definisjonen av ordene 'lat' og 'latskap' som jeg ville sette fokus på. De har negativ klang som oftest, men noen ganger sier en 'det er godt å være lat', da betyr det 'det er godt å gjøre ingenting'. Det å være syk og ikke orke noenting kan være forvirrende både for den sykemeldte og omgivelsene. Det blir ofte tolket som latskap. Jeg er ikke lat og har aldri vært. Jeg reagerer også på uttrykk som 'å ta vare på seg selv'. Jeg får ofte høre det at det er viktig 'at du tar vare på deg selv', det kommer som regel når jeg gjør noe som andre ikke ville orket. Som å ta en ekstrajobb, studere eller være politisk aktiv. Er de da late eller har de ikke forstått? For meg er det å ta vare på meg selv, det å komme meg videre på egne premisser. Så langt har jeg klart det, og jeg kan ikke beskrive hvor mye mer jeg setter pris på å greie alt dette igjen etter et års sykemelding.

Gjest Hva skal jeg gjøre med han??

Det er vel lettere å skrive hva han gjør enn hva jeg gjør, for han gjør rent lite. Han ordner med bilene. Passer unga hvis jeg spør og det er ikke et ja med et smil etter jeg får til svar.

Jeg kommer ikke på mer. Jo han betaler regningene som han skal betale, og det er ikke akkuratt slitsomt. Han skal egentlig klippe plenen, men det må jeg gjøre, for jeg klarer ikke å se at det vokser høyere og høyere (han sier at han ikke orker). Jeg skjønner det at han er sykmeldt for en grunn, så han får ikke oppgaver som han ikke kan ta, det er bare giddaslysta.

Foresten jeg kjører barna til barnehagen før jobb og henter barna etter jobb. Det er jeg som står opp med dem på fridager. Jeg blir ganske så sliten.

Putt han i do og trekk i snora!

Lite lurt. Det er jo hun som gjør alt arbeidet hjemme og trenger neppe en tett do i tillegg til alt det andre arbeidet. Slike duster er dessverre for store til å flushe i doen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...