Gå til innhold

73 kilo!!!

Gjest 73(!!!) kilo

Anbefalte innlegg

Gjest 73(!!!) kilo
Skrevet

Jeg er jente, 23 år.

Veide meg i dag for første gang på et år. Til min store skrekk viste vekta 73 kilo!!! Tenkte kanskje jeg var rundt 66-67...

Jeg føler meg ikke tykk. Ikke veldig slank heller, men helt OK. Bruker størrelse 38/40 i topper og 42 i bukser.

Trener 5 ganger i uka, 1,5-2 timer hver gang, og føler meg i god form. Har flat mage, men store hofter og rompe, litt ekstra på sidene...

Men da jeg sjekket min BMI på Grete Roede sidene ble resultatet "lett overvekt".

Så nå sitter jeg her å føler meg ordentlig feit!!!! Bør jeg slanke meg? Siden GR sidene forteller meg at jeg er lett overvektig.... Huff... dagen er ødelagt!!!

Skrevet

Tja..det er vel ikke Grete Roede som avgjør om du er overvektig (BMI er jo et veldig generelt standardmål..), det er du selv. Når jeg taster inn min vekt og høyde i slike BMI-målere får jeg bestandig at jeg er litt undervektig, men det stemmer ikke, for jeg bruker 38 i bukser...

Skrevet

Hvis du trives som du er er det ingen grunn til å slanke seg. Samme hva Grete Roede sier.

Skrevet

BMI er et så latterlig mål at det bare er idioter som bruker det som mal.

Du har sannsynligvis intet å frykte. Muskler veier som kjent mer enn fett, noe som kan forklare at du veier mer enn du trodde.

Bruk speilet som mål. Eventuelt målebånd. Ikke vekta.

Skrevet

Du har sannsynligvis intet å frykte. Muskler veier som kjent mer enn fett, noe som kan forklare at du veier mer enn du trodde.

Yepp. Jeg bruker bare målebånd. Kjempesmart. Har mistet 7 cm (!) rundt livet! ;o)

Skrevet

Du kan ikkje stole blindt verken på BMI eller på vekta. BMI er ein standard kalkulator som berre ser på tal og ikkje på DEG. Vekta seier *ingenting* om fordeling av skjelett/musklar/fett. Musklar veg meir enn fett, og du trener jo! Så om du kjenner deg i fin form, og ikkje syns du er spesielt overvektig så blås i det vekta seier!

Dessutan, dersom dine fettreserver ligg rundt hoftene og du har den "typiske kvinnelege fasongen", så er det mindre risiko for hjarte-karsjukdom relatert til overvekt enn dersom vekta ligg rundt magen og gir eplefasong (som hos meg...)

Ut ifrå det du skriv kan ikkje EG sjå kvifor du skal slanke deg.

Skrevet

Du ser deg selv i speilet og er fornøyd, du bruker klær i en størrelse du er komfortabel med, du trener og er i god form, du har kvinnelige former (som menn liker mye bedre enn gutteformer) og alt er bra, helt til du leser inne på Grete Roede sine sider, bruker BMI-formelen som er utviklet for å overvåke store grupper personer (det er altså ikke ment som et personlig mål) og nå er alt plutselig ikke så bra lenger.....

Høres ikke dette egentlig jævli dumt ut? Hva er problemet? Du var jo helt fornøyd med kroppen din, hvordan i all verden kan dette tullet du leste endre så radikalt på det? Kroppen din er jo den samme som den du var fornøyd med. Er du en sau som må følge saueflokken og som ikke kan tenke selv?

Nei, enkelte kvinner kommer jeg aldri til å forstå meg på.

Skrevet

Yepp. Jeg bruker bare målebånd. Kjempesmart. Har mistet 7 cm (!) rundt livet! ;o)

7 cm. er meget bra!

...forutsatt at du ikke har en livvidde på 200 eller noe sånt. :)

Hvor lang tid har du brukt på det?

Skrevet

"bare er idioter som bruker det"

SDD - alltid fantastisk hyggelig og høflig...

Skrevet

"bare er idioter som bruker det"

SDD - alltid fantastisk hyggelig og høflig...

Det er korrekt. Jeg er alltid hjelpsom.

Men det er sant. Man har virkelig koblet ut hjernen når man tror at antall cm. og antall kg. er avgjørende for om man er undervektig, overvektig, lider av fedme, eller lignende.

Det er ikke engang en halvgod mal.

Skrevet

Det er korrekt. Jeg er alltid hjelpsom.

Men det er sant. Man har virkelig koblet ut hjernen når man tror at antall cm. og antall kg. er avgjørende for om man er undervektig, overvektig, lider av fedme, eller lignende.

Det er ikke engang en halvgod mal.

Nope, jeg vet jo det, men det går an å si det på en litt hyggeligere måte vettu. ;)

Skrevet

Nope, jeg vet jo det, men det går an å si det på en litt hyggeligere måte vettu. ;)

Ok. Det kunne jeg gjort:

BMI er et mål for folk som ikke makter å bruke eget hode til å tenke selv.

Sånn!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Når du trener får du muskler. Musker veier mer enn fett. Ergo kan du faktisk se slankere ut enn før, men allikevel veie mer. Ikke la det lure av vektnåla. Beste målet er speilet og klærna!

Skrevet

Grete Roede har på sine nettsider BMI-kalkulator, som er en pekepinn på overvekt, men som selvsagt ikke er personlig. Dersom man tar Grete Roede kurs får man en personlig kroppsanalyse hvor man bl. a. måler fettprosenten, finner ut om man har lett, middels eller grov kroppsbygning og ser deretter på hvor mye man bør veie for at det skal være helsemessig riktig. 170 høy og 73 kg er neppe særlig overvektig, spesielt dersom du har lite fett over magen, men mest på hoftene.

Skrevet

neh.. er du fornøyd med degselv skal du IKKE slanke deg..

jeg er ikke sylslank, har aldri vert interessert i slanking, har aldri vurdert det, fordi jeg er fornøyd med meg selv selv om jeg av og til synes det er urettferdig at noen er så slanke og fine hele tiden:)

Skrevet

7 cm. er meget bra!

...forutsatt at du ikke har en livvidde på 200 eller noe sånt. :)

Hvor lang tid har du brukt på det?

Hehe, neida - fullt så galt var det ikke fatt. Men jeg har fremdeles noen centimeter igjen før jeg er på et greit mål.

Men jeg velger å la det skje gradvis, med sunn og regelmessig mat og mye & regelmessig trening.

Skrevet

Hehe, neida - fullt så galt var det ikke fatt. Men jeg har fremdeles noen centimeter igjen før jeg er på et greit mål.

Men jeg velger å la det skje gradvis, med sunn og regelmessig mat og mye & regelmessig trening.

Det høres fornuftig ut.

Men hva er målet nå da? :)

Skrevet

Det høres fornuftig ut.

Men hva er målet nå da? :)

Målet er rett og slett å ha et rimelig sunt hverdagsliv.

Hva det innebærer i endelig livviddemål feks, merker jeg vel når jeg kommer dit. ;o)

Skrevet

Målet er rett og slett å ha et rimelig sunt hverdagsliv.

Hva det innebærer i endelig livviddemål feks, merker jeg vel når jeg kommer dit. ;o)

Jeg mente i cm! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...