Gå til innhold

Skal den hjemmeværende gjør alt?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten husmor

Når far er ukependler og mor er hjemmeværende med to små barn hvordan skal man da fordele oppgavene i hjemmet?

Jeg blir så sliten av å ha alt ansvaret selv. Når far kommer hjem i helgen er han i stor grad opptatt med hobby. Jeg er hjemme med barna og har ikke anledning til å bedrive noen hobby. Vi har ingen fast barnevakt som kan passe barna.

Jeg innrømmer at jeg bortimot hater husarbeide, men får da unna det aller grøvste. Men det er ikke til å komme bort i fra at det flyter litt fra tid til annen. Far blir da irritert. Han mener jeg har mulighet til å både rydde og vaske hver dag.

Men jeg blir faktisk veldig sliten av å passe på de to små, gjøre det daglige med matlaging, oppvask, rydding, vaske klær, vanne blomster, handle, leke med barna osv.

I tillegg til huset har vi en stor hage som også krever sitt.

Hva skal jeg gjøre for ikke å gå med dårlig samvittighet hele tiden?

Fortsetter under...

Kanskje far skal prøve å være hjemme med 2 barn? Så skjønner han kanskje bedre at tiden ikke strekker til. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet!! I perioder får man tåle at det flyter litt over.

Jeg synes det er merkelig (og urettferdig!) at han skal få bruke helgene til hobby`en sin, mens du ikke har mulighet til det. Har du prøvd å ta det opp med han? I praksis er du jo alenemor. Men du får gnålet hans i tillegg... Hadde ikke orket det jeg. Jeg hadde bedt han skjerpe seg eller tuppet han "på ræva ut".

Gjest gaudiamus

Sett ned foten nå! At han synes du kan rydde hver dag alene hjemme med to små unger er en tankegang som ikke hører hjemme noe sted. Krev at han er sammen med barna og familien i helgene når han endelig kommer hjem. Det skulle bare mangle. Finn dere hobby som familie, gå turer, gå på folkemuseet, dra til en gård, inviter andre familier med små barn på middag osv. Engang i blant kan dere gå ut med venner og skaffe barnaevakt, eller om dere går hver for seg, men ikke hver helg.

Gjest mener jeg......

jeg mener at hvis man er hjemmeværende med barn som går i barnehage eller skole, så bør husarbeidet i uken ligge på den som er hjemmeværende. Man har faktisk ganske mye tid til rådighet på dagtid når man er hjemme uten barn.

Er man derimot hjemme med barna på dagtid stiller saken seg annerledes. Da er det klart at man ikke har tid til å ta alt husarbeid alene.

PÅ denne måten kan man i helgen når alle er sammen bruke tiden på andre ting enn nettopp det å gjøre husarbeid.

Men jeg hadde ikke akseptert at min mann hadde brukt all tid på hobbyer når han først var hjemme i helgen. Da ville jeg forventet at han prioriterte familien og barna. Dette burde jo være av interesse for pappaen også når han ikke ser dem ellers i uken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...