Gjest interessant med dialekt Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Når man skriver på litt dialekt oppstår det ofte misforståelser av hva meningen/poenget skal være. Kan du gi eksempler på noe som er spesielt for din dialekt? Noe som egentlig betyr noe annet på feks bokmål? Eksempelvis så betyr ordet 'irritert' på èn dialekt og 'gæærn' på en annen og 'forbanna' på en tredje egentlig det samme, men på bokmål har de forskjellige betydninger. 0 Siter
soleil Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Oppi trøndelag kan de spørre: "Er du klar?". Det betyr er du sliten/trøtt... Ellers har jeg problemer med ordet "sid" "Det var en sid kjole". Jeg tror først det betyr det samme som vid, men det betyr jo lang.. 0 Siter
fresja Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Verba mæla, mala, måla betyr ikkje det same i alle dialektar. Når eg skal måla eit hus, brukar eg t.d. grønfarge, mens naboen brukar eit målband. Naboen maler med grønfarge. Når eg skal mæla eit hus, brukar eg målband. Desse orda blir bruka litt om kvarandre her på Vestlandet, også i bygder som ligg nær kvarandre. 0 Siter
fresja Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 I Haugesund og omland er folk løgne, når dei er morsomme. På bokmål betyr vel løyen meir underleg/rar. 0 Siter
daydreamer1365380564 Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 her hvor jeg bor, betyr ordet "snål" mere søt enn rar! 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Dialekt er noe man snakker, ikke skriver. I Norge har vi to skriftspråk, bokmål og nynorsk. Skal man på død og liv SKRIVE på dialekt ber man vel egentlig om ikke å bli forstått riktig. Personlig hater jeg å lese ting skrevet på "dialekt", uansett hvilken. 0 Siter
Åsemor Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Her betyr "snål" søt, skjønn. Jeg sa til ei fra Drammen en gang at forlovelsesringen hennes var snål, og da fikk jeg et rart blikk gitt. Vet jo egentlig at det betyr rar i resten av norge, men det er lett å glemme. 0 Siter
yma Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Oppi trøndelag kan de spørre: "Er du klar?". Det betyr er du sliten/trøtt... Ellers har jeg problemer med ordet "sid" "Det var en sid kjole". Jeg tror først det betyr det samme som vid, men det betyr jo lang.. Ja,jeg er klar og går og legger meg. En blir klar av støy og bråk. Når jeg er hjemme, bruker jeg klar i denne betydningen, Men ut i den store verden(Oslo f.eks.) må man helst legge fra seg slike talemåter. 0 Siter
Gjest travle tider Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Vet ikke om det er så interessant, men i Ålesund, eller på Sunnmøre sier vi at en person kan være travel. Med det mener vi at det er travelt å være sammen med vedkommende fordi h*n er krevende, slitsom el. Andre plasser sier man kanskje travel om personer som er travelt opptatt med noe. 0 Siter
Platina Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 På min dialekt betyr kjølig veldig... Det e kjølig varmt i dag. 0 Siter
Gjest Tigli Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Ja,jeg er klar og går og legger meg. En blir klar av støy og bråk. Når jeg er hjemme, bruker jeg klar i denne betydningen, Men ut i den store verden(Oslo f.eks.) må man helst legge fra seg slike talemåter. I romsdal si vi også: kjøle = veldig "Kjøle med folk her idag" - "Veldig mye folk her idag" 0 Siter
Beatrize Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Her betyr "snål" søt, skjønn. Jeg sa til ei fra Drammen en gang at forlovelsesringen hennes var snål, og da fikk jeg et rart blikk gitt. Vet jo egentlig at det betyr rar i resten av norge, men det er lett å glemme. Der e kjæm frå, sie vi "e e så klar!" vesst'n e sliten. Mæn her i Oslo, betyr det no heilt ainna... Så de e et uttrykk e har lagt frå me... Kain lett misforstatast! 0 Siter
Lurveline Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Der e kjæm frå, sie vi "e e så klar!" vesst'n e sliten. Mæn her i Oslo, betyr det no heilt ainna... Så de e et uttrykk e har lagt frå me... Kain lett misforstatast! Fra Røros tro? 0 Siter
Platina Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Fra Røros tro? Det er var ikke Røros, nei. Man kanskje ikke så langt unna. Iallefall litt lenger nord. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Her kan man gå "tvers imellom døra" uten at den blir ødelagt av den grunn. Vi speller også tvers imellom musikkstykker. 0 Siter
Lurveline Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Det er var ikke Røros, nei. Man kanskje ikke så langt unna. Iallefall litt lenger nord. Holtålen da? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 På min barndoms dialekt (romsdal) kan man bruke "klar" om å være "sliten". 0 Siter
petter smart Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 her hvor jeg bor, betyr ordet "snål" mere søt enn rar! Og du bor i Stavanger? 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 I trøndelag kan ei tue være både noe man plukker bær fra, og noe man vasker gulv med. Vi har både golvtue og kopptue 0 Siter
Lurveline Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 I trøndelag kan ei tue være både noe man plukker bær fra, og noe man vasker gulv med. Vi har både golvtue og kopptue Hva kaller man det i Oslo da, f.eks? De kaller det da golvtue de også? Eller er jeg på bærtur her? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.