Gå til innhold

Dialektord og uttrykk

Gjest interessant med dialekt

Anbefalte innlegg

Gjest interessant med dialekt
Skrevet

Når man skriver på litt dialekt oppstår det ofte misforståelser av hva meningen/poenget skal være.

Kan du gi eksempler på noe som er spesielt for din dialekt? Noe som egentlig betyr noe annet på feks bokmål?

Eksempelvis så betyr ordet 'irritert' på èn dialekt og 'gæærn' på en annen og 'forbanna' på en tredje egentlig det samme, men på bokmål har de forskjellige betydninger.

Skrevet

Oppi trøndelag kan de spørre: "Er du klar?". Det betyr er du sliten/trøtt...

Ellers har jeg problemer med ordet "sid" "Det var en sid kjole". Jeg tror først det betyr det samme som vid, men det betyr jo lang..

Skrevet

Verba mæla, mala, måla betyr ikkje det same i alle dialektar.

Når eg skal måla eit hus, brukar eg t.d. grønfarge, mens naboen brukar eit målband. Naboen maler med grønfarge.

Når eg skal mæla eit hus, brukar eg målband.

Desse orda blir bruka litt om kvarandre her på Vestlandet, også i bygder som ligg nær kvarandre.

Skrevet

I Haugesund og omland er folk løgne, når dei er morsomme. På bokmål betyr vel løyen meir underleg/rar.

daydreamer1365380564
Skrevet

her hvor jeg bor, betyr ordet "snål" mere søt enn rar!

Skrevet

Dialekt er noe man snakker, ikke skriver. I Norge har vi to skriftspråk, bokmål og nynorsk. Skal man på død og liv SKRIVE på dialekt ber man vel egentlig om ikke å bli forstått riktig. Personlig hater jeg å lese ting skrevet på "dialekt", uansett hvilken.

Skrevet

Her betyr "snål" søt, skjønn. Jeg sa til ei fra Drammen en gang at forlovelsesringen hennes var snål, og da fikk jeg et rart blikk gitt. Vet jo egentlig at det betyr rar i resten av norge, men det er lett å glemme.

Skrevet

Oppi trøndelag kan de spørre: "Er du klar?". Det betyr er du sliten/trøtt...

Ellers har jeg problemer med ordet "sid" "Det var en sid kjole". Jeg tror først det betyr det samme som vid, men det betyr jo lang..

Ja,jeg er klar og går og legger meg. En blir klar av støy og bråk.

Når jeg er hjemme, bruker jeg

klar i denne betydningen,

Men ut i den store verden(Oslo f.eks.) må man helst legge fra seg slike talemåter.

Gjest travle tider
Skrevet

Vet ikke om det er så interessant, men i Ålesund, eller på Sunnmøre sier vi at en person kan være travel. Med det mener vi at det er travelt å være sammen med vedkommende fordi h*n er krevende, slitsom el. Andre plasser sier man kanskje travel om personer som er travelt opptatt med noe.

Skrevet

På min dialekt betyr kjølig veldig...

Det e kjølig varmt i dag. :)

Skrevet

Ja,jeg er klar og går og legger meg. En blir klar av støy og bråk.

Når jeg er hjemme, bruker jeg

klar i denne betydningen,

Men ut i den store verden(Oslo f.eks.) må man helst legge fra seg slike talemåter.

I romsdal si vi også:

kjøle = veldig

"Kjøle med folk her idag"

-

"Veldig mye folk her idag"

Skrevet

Her betyr "snål" søt, skjønn. Jeg sa til ei fra Drammen en gang at forlovelsesringen hennes var snål, og da fikk jeg et rart blikk gitt. Vet jo egentlig at det betyr rar i resten av norge, men det er lett å glemme.

Der e kjæm frå, sie vi "e e så klar!" vesst'n e sliten. Mæn her i Oslo, betyr det no heilt ainna...

Så de e et uttrykk e har lagt frå me... Kain lett misforstatast!

Skrevet

Der e kjæm frå, sie vi "e e så klar!" vesst'n e sliten. Mæn her i Oslo, betyr det no heilt ainna...

Så de e et uttrykk e har lagt frå me... Kain lett misforstatast!

Fra Røros tro?

Skrevet

Fra Røros tro?

Det er var ikke Røros, nei. Man kanskje ikke så langt unna. Iallefall litt lenger nord.

Skrevet

Her kan man gå "tvers imellom døra" uten at den blir ødelagt av den grunn. Vi speller også tvers imellom musikkstykker.

Skrevet

Det er var ikke Røros, nei. Man kanskje ikke så langt unna. Iallefall litt lenger nord.

Holtålen da?

Skrevet

På min barndoms dialekt (romsdal) kan man bruke "klar" om å være "sliten".

Skrevet

her hvor jeg bor, betyr ordet "snål" mere søt enn rar!

Og du bor i Stavanger?

Skrevet

I trøndelag kan ei tue være både noe man plukker bær fra, og noe man vasker gulv med. Vi har både golvtue og kopptue

Skrevet

I trøndelag kan ei tue være både noe man plukker bær fra, og noe man vasker gulv med. Vi har både golvtue og kopptue

Hva kaller man det i Oslo da, f.eks?

De kaller det da golvtue de også?

Eller er jeg på bærtur her?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...