Gå til innhold

Nynorsk og fordommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La meg si det med en gang - jeg er en fordomsfull nynorskhater. I min tidligere jobb har jeg delt arbeidsplass med en del nynorskforkjempere. Greit nok det.

Jeg begynner i ny jobb om kort tid, og mottok i dag attesten fra den gamle joben min i posten. Den er skrevet på nyorsk. Spørsmålene mine er da som følger:

1) Dersom du skulle ansette noen og så at en viktig attest var skrevet på nynorsk, hva ville du tenkt? Er det et pluss eller et minus, eller ville du ikke tenkt over det?

2) Er det sært og frekt å be eks-sjefen om en bokmålversjon?

3) Er det bare meg som synes det ville vært dritflaut å komme med en attest skrevet på nynorsk på et jobbintervju? (evt omvendt hvis du skriver på nynorsk???)

Jeg er altså klar over at jeg er fordomsfull når det gjelder akkurat dette, så det er ikke det jeg trenger å høre. Lurer bare på om det er meg eller eks-sjefen som er mest sær... ;o)

Jeg er en annen
Skrevet

1) Jeg ville vel ha registrert det, men ikke tillagt det noen vekt.

2) Du kjenner vel eks-sjefen din best selv, men jeg skjønner ikke hva du skal med en bokmålsversjon.

3) Sannsynligvis.

Skrevet

Det kommer jo selvfølgelig litt an på din kommende sjef.

Hvis jeg var han ville jeg aldri ansatt en jente som dukket opp med en attest skrevet på nynorsk.

Grunnen til at jeg ville stilt meg skeptisk til å få en attest på nynorsk er at jeg ville mistenkt forfatteren av attesten for å være fra Nord Norge. Altså ville jeg aldri tatt det han skrev seriøst.

Man kan jo ikke stole på samer. Det er da noe alle vet?

Selv sms-språk hadde vært bedre.

Det finnes for øvrig et unntak. Dersom han som skrev attesten heter Frode Grytten, så er det greit. Han skriver pen nynorsk i forhold til de fleste andre.

Men han heter ikke Frode Grytten, gjør han vel?

Skrevet

Hvis jeg var han ville jeg aldri ansatt en jente som dukket opp med en attest skrevet på nynorsk.

Grunnen til at jeg ville stilt meg skeptisk til å få en attest på nynorsk er at jeg ville mistenkt forfatteren av attesten for å være fra Nord Norge. Altså ville jeg aldri tatt det han skrev seriøst.

Det finnes for øvrig et unntak. Dersom han som skrev attesten heter Frode Grytten, så er det greit. Han skriver pen nynorsk i forhold til de fleste andre.

Nei, han heter ikke Frode. Og jeg har allerede fått jobben, altså, så det er greit nok. Problemet er at jeg resten av livet må drasse på en attest, som forsåvidt er bra, men som er skrevet på nynorsk.

Jeg lurer på om ikke vi har omtrent likt syn på nynorsk? ;o)

Skrevet

Vel.. Syns nok det blir litt sært å spørre om en kan få attesten på den andre målforma..

Da jeg gikk på høyskolen så var det mange av foreleserne som skrev på nynorsk enda de snakket riksmål. Tror det er noen som ser på det som et slags akademisk språk?! Ble litt lei av det, egentlig.

Skrevet

1. Ville ikke tenkt over det.

2. Om jeg var sjefen ville jeg synes du var litt sær.

3. Det var da også noe å være flau over...

Skrevet

Nei, han heter ikke Frode. Og jeg har allerede fått jobben, altså, så det er greit nok. Problemet er at jeg resten av livet må drasse på en attest, som forsåvidt er bra, men som er skrevet på nynorsk.

Jeg lurer på om ikke vi har omtrent likt syn på nynorsk? ;o)

Jupp, vi har nok det! :)

Jeg tror det går greit å drasse på attesten framover. Hvis ikke får du bare skrive den om selv og forfalske signaturen engang i fjern fremtid! :)

Gjest papirtiger
Skrevet

2) Hadde jeg vært din tidligere sjef og du hadde bedt om en bokmålsversjon, så hadde jeg vært glad du ikke jobbet hos meg mer :) Selvsagt hadde du fått det, og jeg hadde hatt en fin historie å fortelle på julebord.

Skrevet

1) Jeg ville ikke reagert negativt på det. Men jeg ville nok antatt at du dermed behersker begge målformer godt.

2) Tja, det er kanskje litt sært. Hvordan ville for øvrig du reagert om en du var sjef for ba deg om å skrive en attest på nytt - på nynorsk?

3) Jeg ville overhodet ikke synes det var flaut å ha en attest på nynorsk. Kjære vene.

Skrevet

2) Hadde jeg vært din tidligere sjef og du hadde bedt om en bokmålsversjon, så hadde jeg vært glad du ikke jobbet hos meg mer :) Selvsagt hadde du fått det, og jeg hadde hatt en fin historie å fortelle på julebord.

Takk for svar! :o)

Historien blir helt sikkert fortalt på julebordet også - og der kommer jeg til å være tilstede. Sjå, eg bryr meg! ;o)

Poenget er at disse nynorsktilhengerene har klart å grine seg til at alle papirer skal skrivet annethvert år på nynorsk og bokmål. Og siden det er "bokmålår" i år, kan jo eks-sjefen min godt få høre at jeg ikke vil ha en attest på grautmål. :o)

Ellers kjenner jeg henne veldig godt, og lurer egentlig på om hun har skrevet den på pur faenskap, siden de trua med å gi meg medlemskap i Målungdommen i avskjedsgave.

Skrevet

1) Jeg ville ikke reagert negativt på det. Men jeg ville nok antatt at du dermed behersker begge målformer godt.

2) Tja, det er kanskje litt sært. Hvordan ville for øvrig du reagert om en du var sjef for ba deg om å skrive en attest på nytt - på nynorsk?

3) Jeg ville overhodet ikke synes det var flaut å ha en attest på nynorsk. Kjære vene.

Takk for svar!

Jeg ville selvsagt ikke gått med på å levere noen attest på nynorsk. Folk flest skriver på bokmål, sjøl om ikke bønda vil innse at de er en minoritet.

Det som irriterer meg mest med dem, er at de på død og liv skal trumfe gjennom nynorsken sin i alt mulig. På min forrige arbeidsplass skulle alle papirer og dokumenter skrivet annethvert år på nynorsk. Ikke kom og fortell meg at ikke det er sært?

Skrevet

Mariaflyfly,

det er da i det minste godt at du innser sjølv at du er fordomsfull. Det er første steget på veg mot betring ;-)

1) Fint at du har fått attest. Den målforma den er skriven på seier ingenting om deg, det seier noko om den som har skrive attesten. Kvifor i... (no har eg nesten lyst til å bruke kraftuttrykk, men eg veit ikkje om noko som passar) skulle ein ikkje kunne bruke nynorsk til "en viktig attest"?

2) Ja det er utruleg sært, og heilt unødvendig. Det er også respektlaust overfor din tidligare sjef og hans bruk av eit offisielt norsk skriftspråk.

3) Kva målform attestane er skrivne på er da vel REVNANDE LIKEGYLDIG ?!?!? Er du flau over dét, så har du eit problem, vennen. Om du ikkje hadde HATT attestar i det heile tatt, DA kunne du fått lov til å vere flau.

Med "lett nynorskforkjempande" helsing frå

Skrevet

Mariaflyfly,

det er da i det minste godt at du innser sjølv at du er fordomsfull. Det er første steget på veg mot betring ;-)

1) Fint at du har fått attest. Den målforma den er skriven på seier ingenting om deg, det seier noko om den som har skrive attesten. Kvifor i... (no har eg nesten lyst til å bruke kraftuttrykk, men eg veit ikkje om noko som passar) skulle ein ikkje kunne bruke nynorsk til "en viktig attest"?

2) Ja det er utruleg sært, og heilt unødvendig. Det er også respektlaust overfor din tidligare sjef og hans bruk av eit offisielt norsk skriftspråk.

3) Kva målform attestane er skrivne på er da vel REVNANDE LIKEGYLDIG ?!?!? Er du flau over dét, så har du eit problem, vennen. Om du ikkje hadde HATT attestar i det heile tatt, DA kunne du fått lov til å vere flau.

Med "lett nynorskforkjempande" helsing frå

Zarine, dah! Klart det sier noe om meg også! Det forklarer at jeg har jobba på et sted dominert av en gjeng med bønder. Men det er kanskje positivt med mangfold og sånn? ;o)

Jo mer jeg har tenkt over det, jo sikrere blir jeg på at hun har gjort det på pur faen, siden jeg ikkeblei meldt inn i Målungdommen i avskjedsgave.

Gjest bare flott
Skrevet

Jeg har en attest på nynorsk, den er 20 år, og det har aldri hendt at noen har kommentert den attesten.

Den sier noe om at jeg har arbeidet i et nynorsk område. Jeg synes i grunnen den er et pluss, for den sier at jeg også behersker nynorsk som skriftspråk.

Skrevet

Språket i attesten sier ikke noe om deg, bare om den som har skrevet attesten.

Gjest tøysekopp
Skrevet

Jeg har lest attester skrevet av en dyslektisk danske, og måten det er skrevet på sier ingenting om arbeidssøkeren. (Hadde det vært søknaden hadde personen aldri fått jobben.)

Skrevet

Du er i hvert fall kunnskapsløs. Nynorsk er ikke særlig utbredt i Nord-Norge.

Det fremmedspråket samer i Nord-Norge lærer er bokmål.

Forøvrig er den største andelen samer lokalisert i Oslo, og der er som kjent også bokmålsandelen langt større enn nynorsk.

Gjest birobaika
Skrevet

Koffer diskriminerer vi søringan, kan dæm nokka for at dæm e som dæm e??????????????

Skrevet

Zarine, dah! Klart det sier noe om meg også! Det forklarer at jeg har jobba på et sted dominert av en gjeng med bønder. Men det er kanskje positivt med mangfold og sånn? ;o)

Jo mer jeg har tenkt over det, jo sikrere blir jeg på at hun har gjort det på pur faen, siden jeg ikkeblei meldt inn i Målungdommen i avskjedsgave.

Om du vil skjule din forbindelse med bønder så er det best for deg å la være å vise frem attesten. Du kan da vise frem alle urbane attestene dine istedenfor gjerne på engelsk.

Skrevet

1) Jeg ville ikke reflektert så mye rundt akkurat om en attest er skrevet på nynorsk eller bokmål. Vi har jo disse to offisielle skriftspråkene i landet vårt.

Hvis jeg hadde reflektert, så ville det helt klart virket positivt på meg. Det ville vist meg at du sannsynligvis har god innsikt i - og behersker - nynorsk godt. Og det er flott!

2) Ja, jeg synes det er veldig sært og frekt om du ber eks-sjefen din om å skrive om attesten til bokmål.

3) Jeg ville ikke syntes det var dritflaut å komme med en attest skrevet på nynorsk til et jobbintervju. I alle dager - hva tar du folk for?

Du skriver at du vet at du er fordomsfull og ikke vil høre det fra andre, men det må du jammen tåle når du viser en så smålig holdning og liten respekt for et sidestilt språk og de som aktivt bruker det. Du er mest sær av deg og sjefen din.

Og det med at det er bønder som bruker nynorsk, bør nok modereres litt. Det er riktig at det ofte er kommuner som ikke er bykommuner som har nynorsk som administrasjonsspråk. Men hvis du ser på bruken av nynorsk høyere opp i systemene, så er det et mye brukt språk av akademikere og folk som viser at de mestrer språket godt. Det er faktisk mange flere voksne aktive nynorskbrukere som skriver et korrekt bokmål i tillegg, enn omvendt.

Vennleg helsing

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...