Gå til innhold

Nynorsk og fordommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Jeg ville ikke reflektert så mye rundt akkurat om en attest er skrevet på nynorsk eller bokmål. Vi har jo disse to offisielle skriftspråkene i landet vårt.

Hvis jeg hadde reflektert, så ville det helt klart virket positivt på meg. Det ville vist meg at du sannsynligvis har god innsikt i - og behersker - nynorsk godt. Og det er flott!

2) Ja, jeg synes det er veldig sært og frekt om du ber eks-sjefen din om å skrive om attesten til bokmål.

3) Jeg ville ikke syntes det var dritflaut å komme med en attest skrevet på nynorsk til et jobbintervju. I alle dager - hva tar du folk for?

Du skriver at du vet at du er fordomsfull og ikke vil høre det fra andre, men det må du jammen tåle når du viser en så smålig holdning og liten respekt for et sidestilt språk og de som aktivt bruker det. Du er mest sær av deg og sjefen din.

Og det med at det er bønder som bruker nynorsk, bør nok modereres litt. Det er riktig at det ofte er kommuner som ikke er bykommuner som har nynorsk som administrasjonsspråk. Men hvis du ser på bruken av nynorsk høyere opp i systemene, så er det et mye brukt språk av akademikere og folk som viser at de mestrer språket godt. Det er faktisk mange flere voksne aktive nynorskbrukere som skriver et korrekt bokmål i tillegg, enn omvendt.

Vennleg helsing

Hehe, jeg venta å få pepper, ja. Greit nok det. :o)

Skrevet

Hadde ikke engang tenkt over det, jeg. Det viktigste er vel hva som står i attesten, ikke om det ble skrevet på bokmål eller nynorsk :-)

Skrevet

Det er du som er sær. Og kanskje ikke så lite dum heller...

Skrevet

Hehe, jeg venta å få pepper, ja. Greit nok det. :o)

Hehe. Det er et godt fortrinn å være litt tjukkhuda når man vifter litt med kluten, ja.

Vær stolt av den nynorske attesten din, du. Det kan like godt være den som blir tungen på vektskåla en gang.

:o)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg ville selvsagt ikke gått med på å levere noen attest på nynorsk. Folk flest skriver på bokmål, sjøl om ikke bønda vil innse at de er en minoritet.

Det som irriterer meg mest med dem, er at de på død og liv skal trumfe gjennom nynorsken sin i alt mulig. På min forrige arbeidsplass skulle alle papirer og dokumenter skrivet annethvert år på nynorsk. Ikke kom og fortell meg at ikke det er sært?

Hvorfor i alle dager kaller du dem bønder?

Er du ikke klar over hvor mange som egentlig bruker nynorsk som skriftspråk? det gjør dem desverre ikke til bønder for den grunn!

Du sier selv at du ALDRI hadde gått med på å skrive en attest på nynorsk, hvorfor vil du da KREVE å få en på bokmål?

Huff ikke rart det er krig i verden med sånne mennesker i den sier nå jeg!

Er du like generaliserende når det gjelder alt?

Skrevet

Tja, kva skal ein seie til slikt tull !

Eg er så heldig at eg fått grunnopplæring på nynorsk. Bokmål har eg fått "gratis".

I dag nyttar eg begge målformene, og det er berre ein fordel i det arbeidet eg har.

Elles vil eg minne om at

når du skal svare på eit brev, er det god skikk å kunne svare tilbake på same målform !

Skrevet

Siden jeg vet du er et snilt menneske, så skal jeg la være å fortelle deg hvor håpløse holdninger du viser i denne tråden :-)

Gjest ny norsk, bok mål
Skrevet

Hva er flaut med å ha den på nynorsk?? Flaut å be om ny...

Skrevet

Siden jeg vet du er et snilt menneske, så skal jeg la være å fortelle deg hvor håpløse holdninger du viser i denne tråden :-)

Hehe :o)

Skrevet

Jeg støtter det som noen skriver nede i tråden at du burde kastet denne attesten, og i ettertid bedt om attester på engelsk for å vise hvor urban og internasjonal du er.

Skrevet

Jeg støtter det som noen skriver nede i tråden at du burde kastet denne attesten, og i ettertid bedt om attester på engelsk for å vise hvor urban og internasjonal du er.

Javel.

Det ville aldri falt meg inn å komme drassende med en attest på engelsk, bare for å ha sagt det. Det er jo enda verre enn å ha en på nynorsk. Såfremt man ikke har jobba i et engelskspråklig land, da.

Skrevet

Hehehe! For å være helt ærlig hadde jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. Og jeg er ikke spesielt glad i nynorsk. Det går for eksempel ikke an å lese erotiske noveller på det målføret, det blir helt feil. :P

Skrevet

Javel.

Det ville aldri falt meg inn å komme drassende med en attest på engelsk, bare for å ha sagt det. Det er jo enda verre enn å ha en på nynorsk. Såfremt man ikke har jobba i et engelskspråklig land, da.

Tror du englene snakker bokmål i himmelen?

Skrevet

Tror du englene snakker bokmål i himmelen?

Jeg tror ikke det finnes engler i det hele tatt.

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes engler i det hele tatt.

Hvorfor tror du da at bokmål er bedre enn nynorsk?

Skrevet

Hvorfor tror du da at bokmål er bedre enn nynorsk?

Jeg tror ikke, jeg veit. :)

Skrevet

Jeg tror ikke, jeg veit. :)

........at bokmål er bedre enn engelsk også?????????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...