Gå til innhold

Til utleiere, og dere som mener noe om dette (samlivsbrudd)

Anbefalte innlegg

Gjest På flyttefot?

Jeg og mannen skal separeres. Vi har tre unger. Jeg har gått hjemme med de to minste i tre år nå, fordi de kom ganske tett. Jeg har ingen inntekt, men mottar barnetrygd.

Det er jeg som må flytte ut. Jeg, som ikke eier noe som helst. Jeg har ikke hatt mulighet til å opparbeide meg noe heller. Økonomisk sett har det lønt seg at jeg var hjemme med barna.

Siste utvei for å i det hele tatt komme meg ut, er å gå på sosialen. De kan hjelpe meg med "sosial garanti" - et brev som utleierne får som en garanti for depositum, og at husleien blir betalt. Og blir det vanskelig, kan de bistå med depositum i kontanter.

Jeg ønsker ikke å bli en evig sosial klient, så min plan er å komme meg ut i jobb raskest mulig etter jeg har fått meg en leilighet. Ønsker å klare meg selv. Jeg har dessuten ingen betalingsanmerkninger. Jeg har aldri fått en inkasso. Ungene kommer jeg til å ha 50 % av tiden (delt omsorg).

Jeg har sett på noen leiligheter. Men så fort jeg forteller at jeg dessverre må få hjelp fra sosialen, blir utleierne skeptiske, og jeg blir plutselig lite aktuell. Dårlige erfaringer, sier de.

Men for meg er dette siste utvei. Jeg må ut, og dette er eneste mulighet for meg.

Jeg kan godt skjønne at det er mer fristende å velge noen med fast jobb, og sikker inntekt. Men sosialen skal da egentlig sikre husleien de også? Iallefall intill videre?

Ønsker ingen sympati, det er ikke synd på meg. Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor det er så ille med "sosial garanti".

Jeg kommer ikke til å flytte ut hvis alle ser like sort på det...

Fortsetter under...

Så det har rett og slett med fordommer å gjøre??

Kanskje det er fordommer? Jeg visste ikke at nyskilte kunne få en sånn garanti.

Nå er jo heller ikke utleiere en ensartet gruppe. Jeg for eksempel er selv alenemor, og jeg er livredd for å få bråkmakere i huset. Derfor sorterer jeg nøye, det er utleiers marked.

Når det er sagt - jeg har vært alenemor i mange år, og på husjakt, og vet hvor vanskelig det kan være. Derfor leier jeg helst ut til alenemødre, men de må ha midler til å betale husleia. Uten husleieinntekter går det rett vest for meg også.

Av mange søkere må man velge en, mange ganger ønsker jeg at jeg hadde mange flere leiligheter å leie ut fordi det er så mange jeg unner en skikkelig bolig.

Gjest På flyttefot?

Kanskje det er fordommer? Jeg visste ikke at nyskilte kunne få en sånn garanti.

Nå er jo heller ikke utleiere en ensartet gruppe. Jeg for eksempel er selv alenemor, og jeg er livredd for å få bråkmakere i huset. Derfor sorterer jeg nøye, det er utleiers marked.

Når det er sagt - jeg har vært alenemor i mange år, og på husjakt, og vet hvor vanskelig det kan være. Derfor leier jeg helst ut til alenemødre, men de må ha midler til å betale husleia. Uten husleieinntekter går det rett vest for meg også.

Av mange søkere må man velge en, mange ganger ønsker jeg at jeg hadde mange flere leiligheter å leie ut fordi det er så mange jeg unner en skikkelig bolig.

Det er forståelig at du ikke ønsker bråkemakere i huset, hvem vil vel det?

Poenget mitt er at jeg ikke er en bråkemaker, jeg er noe av det roligste og snilleste du kan finne, og barna mine er likedan. Har aldri gjort noen noe fortred og jeg mener da at jeg gjør et godt inntrykk på andre mennesker. Jeg betaler alltid regningene mine, og jeg ordner alltid opp for meg. Jeg er hverken alkoholiker, stoffmisbruker eller annet. Men det er det med den "sosial garantien" da...

Annonse

Fortelle at det er for at du skal skilles, og på grunn at av du har vært hjemme i så mange år, må du ha en sosialgaranti for å komme i gang. Dersom huset deres er verdt mer enn dere har gjeld på det, bør du kontakte en advokat for å se om ikke du skal ha en fortjeneste for å ha passet barna i alle år.

Ellers hvis du har en bank, kan det godt hende at du får låne depositum der, mot bare å betale litt rente. Pengene står jo på bok der uansett.

Ellers vil jeg råde deg til å få kjøpt deg noe så fort som mulig. Har du foreldre som kan stille sikkerhet f.eks. Et annet alternativ er å søke kommunen om husbanklån. Det skal være forde som ikke har så god mulighet i banken, og førstehjemsetablere. Det kan være ventetid, men ikke gi opp, det er slik du kan spare opp penger til din alderdom ved å eie noe. Kanskje kan du leie ut en hybel f.eks.

Men en jobb må du sikkert ha for å få lån i kommunene også.

I helsevesenet er det relativt lett å starte med ekstravakter etc. Start med det om du ikke får en fast jobb med en gang. Eller vikarbyrå. Eller ta en utdannelse nå, jeg vet ikke om du får overgangsstønad eller noe sånt, da skulle det være fullt mulig.

Lykke til!

Jeg leier ikke ut til de som ikke kan betale depositum. Garanti fra sosialkontoret gir grunnlag for å anta at leietageren har dårlig økonomi og dermed kan komme til å få vansker med å betale husleien. Siden jeg er avhengig av leieinntekten forsøker jeg så langt som mulig å minimere risikoen for at det skal bli vanskelig å få inn husleien. Jeg ønsker ikke å måtte diskutere med sosialkontoret mht innkreving av husleie samt erstatning av evt. skader som måtte oppstå.

De fleste med garanti fra sosialkontoret sliter på ulike livsområder. Du kan kalle det fordommer at man ikke velger dem som leietagere, men at det er økt risiko for trøbbel tror jeg er et faktum. Dessverre rammes også slike som du - og det er trist.

Hvis jeg var deg, så hadde jeg forsøkt på alle mulige måter å få lånt penger til depositum.

Moren min var mye snillere enn meg og leide ut til folk med garanti fra sosialkontoret to ganger. Begge gangene ble det utrolig mye tull. Det er umulig for oss som privatpersoner å vurdere hvem som kommer til å fungere og ikke - alle fremstiller jo seg selv mest mulig positivt i det øyeblikket de ønsker å leie...

Gjest tidligere utleier

Det kan være mange grunner for at folk får garanti fra sosialen. Selv leide jeg ut to rom i leiligheten min etter samlivsbrudd for å finansiere lånet alene, til ei ung jente som hadde garanti fra sosialen. Hun fikk dette fordi hun ikke kunne bo hos sine forledre, ergo var det foreldrene det var noe "galt" med. Hadde ingen betenkeligheter med det og det gikk også veldig fint. Husleia kom kjempepunktlig, og hun mukket heller ikke på husleia.

Så mitt råd er nettopp å være så ærlig som mulig, men ikke bus ut med sosialgarantien med en gang. Begynn heller å fortelle om samlivsbruddet, at du har vært hjemmeværende, at du er på kikk ette robb (og mulighetene dine der, dersom de er gode så klart), og helt til slutt så kan du fortelle om sosialen, og at det er en god garanti for at husleia kommer punktlig.

Lykke til! Jeg er sikker på at det vil ordne seg til slutt!

Hei, vi har her i borettslaget leiet ut noen leiligheter. Vi ble anbefalt å ikke leie ut til de som har garanti fra sosial kontoret. Ikke for at de er dårligere mennesker, men fordi det krever enormt mye oppfølging (mht. formkrav på purringer og slikt) hvis ikke husleien blir betalt og for å kunne da få ut av depositumet.

Kanskje du heller kan få lånt pengene slik at du ikke trenger å si at du får støtte fra sosialkontoret?

Jeg kjenner deg ikke. Om du kommer med sosial garanti, så ber jeg deg om å finne en annen utleier.

Hvorfor har du ikke nåla i veggen. Om dere er gift så skal dere da dele likt etter skilsmissen, uansett hvem som tjente hva?

Gjest På flyttefot?

Jeg kjenner deg ikke. Om du kommer med sosial garanti, så ber jeg deg om å finne en annen utleier.

Hvorfor har du ikke nåla i veggen. Om dere er gift så skal dere da dele likt etter skilsmissen, uansett hvem som tjente hva?

Fordi vi som ektepar ikke eier noe felles. Hverken hus eller bil ect. Mannen var gjeldsslave før jeg møtte han, men dessverre fant jeg det ikke ut før etter vi var gift...

Annonse

Jeg leier ut noen leiligheter og har ikke noe problemer med å ta slik garanti som depositum. Men, det er et men her og det er at kommunen dekker ikke kommunale avgifter hvis dette er utestående når du flytter. Depositumet gjelder også bare for et år om gangen og det er fort gjort å glemme dette.

Med andre ord en utleier står litt mindre dekket enn ved vanlig depositum. Men jeg velger likevel å godta dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...