Gå til innhold

Erfaring med utsatt skolestart?


Anbefalte innlegg

Gjest mange spm...
Skrevet

Det er ett år igjen til skolestart, men vi begynner å bli i vil om det faktisk er rette tidspunktet for barnet vårt.

H*n skal observeres i bhg i løpet av høsten, de mener h*n er sosial umoden i forhold til de andre 5-åringene (bl. a).

Vet at det må ligge en sakkyndig vurdering (fra PPT?) i forhold til utsatt skolestart, men hva er den basert på?

Kan vi som foreldre "kreve" utstatt skolestart selv om PPT mener at det ikke er nødvendig.

Kjenner noen som angrer at de ikke sto mer på i den forbindelse, når de nå ser hvordan barnet strever på skolen (ikke bare faglig men også sosialt i forh til jevnaldrende).

Dersom det er noen her som har erfaring med akkurat denne problemstillinga så håper jeg at dere kan skrive litt om det.

Takker for alle innspill!

Skrevet

Jeg funderte selv mye rundt denne problemstillingen da vi fikk tildelt en gutt med bursdag i romjula. Jobber selv i skolen og har jo gjort meg noen tanker rundt dette med 5-åringer i skolen.

Av erfaring vet jeg at det kreves mer nå enn tidligere for å få utsatt skolestart. Før reform 97 så var det gjerne nok at man var født sent på året. Etter at 6-åringene inntok skolen har dette merkelig nok blitt noe strengere. Et foreldrepar ved min skole ønsket seg utsatt skolestart for sin gutt som var født sent i desember. I tillegg var han svært liten (fysisk sett) og veldig beskjeden og stille av seg. PPR gikk imot dette og gutten måtte starte opp sammen med de andre. Grunnen de fikk var at gutten ikke var tilstrekkelig umoden. Siden 1.klasse nå preges av mye lek så ser det ut til at PPR mener at det er greitt for de aller fleste å starte opp.

Jeg for min del har aldri vært bekymret for 1. klasse. Er man sosialt umoden er det klart at man kan merke problemene allerede der, men når det gjelder det faglige så viser ofte problemne seg noe senere. Gjerne i 4-5 klasse der stoffmengden øker voldsomt og det blir satt større krav til abstrakt tenkning osv.

Jentene er generelt sett mer modne i 6-årsalderen enn det gutter er. Så når det er gutter det gjelder så tror jeg at man bør være ekstra oppmerksom på problemet. I ei 1. klasse er det faktisk ikke spesielt uvanlig med et modningsspenn på 3 år, med jenter født i januar og gutter i desember.... Dette gjelder selvsagt ikke for alle og noe variasjon vil vi alltid ha.

Tror nok det er lurt at dere uttrykker bekymring overfor PPR og forlanger at han blir fulgt opp/observert i forhold til andre barn med samme alder. På denne måten vil PPR i hvertfall ha han i systemet sitt lenge før skolestart og en evt søknad om utsatt skolestart kommer ikke da overraskende på dem.

Det er vanskelig å vite hva som er best for sine barn i en slik situasjon. Når det gjelder gutten vår så er nok ikke utsatt skolestart noen tanke lenger. Han er språklig flink og gjør så godt rede for seg at vi nok ville nok fått store problemer med å få noen med på at han er umoden. Men dette garanterer jo ikke at skolestart i en alder av 5 år vil gå bra. Han har nettopp startet i barnehage så vet jo ikke så mye om hvordan han vil utvikle seg sosialt ennå. Men både som mor og lærer så føler jeg litt med de som er født så sent på året. De må faktisk være flinkere enn januar-barna i klassa for å prestere på samme nivået, fordi at mye av læringen faktisk kommer med modning...

Når det er sagt så har jeg sett mange desember-gutter gjøre det veldig bra i skolen også:-)

Gjest adoptivmor til to
Skrevet

Begge mine adoptivbarn har hatt utsatt skolestart, noe de har tjent på begge to. Det er ikke helt korrekt det "grot" svarer, fordi det faktisk er foreldrene som skal ha det siste ordet og ta avgjørelsen mht dette, ikke PPT (de bare tilrår).

Dette faktum holdes godt skjult av skolemyndighetene - det er klart det er "upraktisk" for dem at foreldre, i siste instans, skal kunne bestemme dette selv.

Selv startet jeg ett år for tidlig på skolen, og det gikk bra helt til gymnaset - der jeg klart var mer umoden enn de andre. Det er som regel ingen ulempe å være den eldste i klassen, men yngst kan være veldig trasig!

Gjest mange spm..
Skrevet

Jeg funderte selv mye rundt denne problemstillingen da vi fikk tildelt en gutt med bursdag i romjula. Jobber selv i skolen og har jo gjort meg noen tanker rundt dette med 5-åringer i skolen.

Av erfaring vet jeg at det kreves mer nå enn tidligere for å få utsatt skolestart. Før reform 97 så var det gjerne nok at man var født sent på året. Etter at 6-åringene inntok skolen har dette merkelig nok blitt noe strengere. Et foreldrepar ved min skole ønsket seg utsatt skolestart for sin gutt som var født sent i desember. I tillegg var han svært liten (fysisk sett) og veldig beskjeden og stille av seg. PPR gikk imot dette og gutten måtte starte opp sammen med de andre. Grunnen de fikk var at gutten ikke var tilstrekkelig umoden. Siden 1.klasse nå preges av mye lek så ser det ut til at PPR mener at det er greitt for de aller fleste å starte opp.

Jeg for min del har aldri vært bekymret for 1. klasse. Er man sosialt umoden er det klart at man kan merke problemene allerede der, men når det gjelder det faglige så viser ofte problemne seg noe senere. Gjerne i 4-5 klasse der stoffmengden øker voldsomt og det blir satt større krav til abstrakt tenkning osv.

Jentene er generelt sett mer modne i 6-årsalderen enn det gutter er. Så når det er gutter det gjelder så tror jeg at man bør være ekstra oppmerksom på problemet. I ei 1. klasse er det faktisk ikke spesielt uvanlig med et modningsspenn på 3 år, med jenter født i januar og gutter i desember.... Dette gjelder selvsagt ikke for alle og noe variasjon vil vi alltid ha.

Tror nok det er lurt at dere uttrykker bekymring overfor PPR og forlanger at han blir fulgt opp/observert i forhold til andre barn med samme alder. På denne måten vil PPR i hvertfall ha han i systemet sitt lenge før skolestart og en evt søknad om utsatt skolestart kommer ikke da overraskende på dem.

Det er vanskelig å vite hva som er best for sine barn i en slik situasjon. Når det gjelder gutten vår så er nok ikke utsatt skolestart noen tanke lenger. Han er språklig flink og gjør så godt rede for seg at vi nok ville nok fått store problemer med å få noen med på at han er umoden. Men dette garanterer jo ikke at skolestart i en alder av 5 år vil gå bra. Han har nettopp startet i barnehage så vet jo ikke så mye om hvordan han vil utvikle seg sosialt ennå. Men både som mor og lærer så føler jeg litt med de som er født så sent på året. De må faktisk være flinkere enn januar-barna i klassa for å prestere på samme nivået, fordi at mye av læringen faktisk kommer med modning...

Når det er sagt så har jeg sett mange desember-gutter gjøre det veldig bra i skolen også:-)

Tusen takk for utfyllende og grundig svar!

Ut fra det du sier blir vårt "problem" at barnet vårt ikke er født seint på året.

Likevel er vi veldig i tvil om det vil være en fordel å starte skolen til neste år.

I tillegg til å være umoden sosialt, har h*n konsentrasjonsvansker, problemer med å sitte i ro og problemer med å følge en samtale der flere er involvert. Eksempelvis virker det som om h*n faller litt ut av samtalen/tema når de har samlingstund i bhg, for plutselig kan h*n begynne å snakke om noe helt annet enn det som er tema.

Når 5-årsgruppa har fellesaktiviteter er h*n med til å begynne med, men så setter h*n seg for seg selv og leker alene.

I tillegg trekker ofte de jevnaldrende barna seg unna fordi h*n ikke følger reglene for leiken.

Å leike med de som er ett år yngre går mye bedre, og det er der h*n har flest venner...

Er de via bhg at man kobler inn PPR? Tror ikke det er de som skal observere i første omgang.

En annen ting. Har ikke vi som foreldre noe som helst vi skulle sagt i forbindelse med utsatt skolestart?

Det er jo vi som kjenner problemene ungen sliter med, og vi vet jo også hva mange adoptivbarn kan komme til å slite med seinere på skolen (jf det du skrev om 4. og 5. klassinger).

Gjest mange spm...
Skrevet

Begge mine adoptivbarn har hatt utsatt skolestart, noe de har tjent på begge to. Det er ikke helt korrekt det "grot" svarer, fordi det faktisk er foreldrene som skal ha det siste ordet og ta avgjørelsen mht dette, ikke PPT (de bare tilrår).

Dette faktum holdes godt skjult av skolemyndighetene - det er klart det er "upraktisk" for dem at foreldre, i siste instans, skal kunne bestemme dette selv.

Selv startet jeg ett år for tidlig på skolen, og det gikk bra helt til gymnaset - der jeg klart var mer umoden enn de andre. Det er som regel ingen ulempe å være den eldste i klassen, men yngst kan være veldig trasig!

Vet du hvor man kan finne det "svart på hvitt" at det er foreldrene som har det siste ordet her?

Har ikke klart å finne det selv.

Skrevet

Begge mine adoptivbarn har hatt utsatt skolestart, noe de har tjent på begge to. Det er ikke helt korrekt det "grot" svarer, fordi det faktisk er foreldrene som skal ha det siste ordet og ta avgjørelsen mht dette, ikke PPT (de bare tilrår).

Dette faktum holdes godt skjult av skolemyndighetene - det er klart det er "upraktisk" for dem at foreldre, i siste instans, skal kunne bestemme dette selv.

Selv startet jeg ett år for tidlig på skolen, og det gikk bra helt til gymnaset - der jeg klart var mer umoden enn de andre. Det er som regel ingen ulempe å være den eldste i klassen, men yngst kan være veldig trasig!

Er det noe nytt at foreldrene har siste ordet? Har en venninne som søkte om utsatt skolestart, hadde en jente født i desember. De fikk nei.

Veit jeg spør feil person nå, men hva er PPR. Er selv i skoleverket, men har ikke hørt det før.

Skrevet

Er det noe nytt at foreldrene har siste ordet? Har en venninne som søkte om utsatt skolestart, hadde en jente født i desember. De fikk nei.

Veit jeg spør feil person nå, men hva er PPR. Er selv i skoleverket, men har ikke hørt det før.

ppr=ppt

Skrevet

Er det noe nytt at foreldrene har siste ordet? Har en venninne som søkte om utsatt skolestart, hadde en jente født i desember. De fikk nei.

Veit jeg spør feil person nå, men hva er PPR. Er selv i skoleverket, men har ikke hørt det før.

Har aldri hørt om saker der foreldre har fått det siste ordet når det gjelder utsatt skolestart nei. Benekter ikke at det er slik, men det har jeg aldri hørt om.

Foreldreparet som jeg refererte til var veldig innstilte på utsatt skolestart for sin 5-åring, men fikk avslag. Om dette bare hadde vært en tilråding så tror jeg nok ikke foreldrene hadde gitt seg så fort, men kjenner som sagt ikke lovverket klart nok her.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende og grundig svar!

Ut fra det du sier blir vårt "problem" at barnet vårt ikke er født seint på året.

Likevel er vi veldig i tvil om det vil være en fordel å starte skolen til neste år.

I tillegg til å være umoden sosialt, har h*n konsentrasjonsvansker, problemer med å sitte i ro og problemer med å følge en samtale der flere er involvert. Eksempelvis virker det som om h*n faller litt ut av samtalen/tema når de har samlingstund i bhg, for plutselig kan h*n begynne å snakke om noe helt annet enn det som er tema.

Når 5-årsgruppa har fellesaktiviteter er h*n med til å begynne med, men så setter h*n seg for seg selv og leker alene.

I tillegg trekker ofte de jevnaldrende barna seg unna fordi h*n ikke følger reglene for leiken.

Å leike med de som er ett år yngre går mye bedre, og det er der h*n har flest venner...

Er de via bhg at man kobler inn PPR? Tror ikke det er de som skal observere i første omgang.

En annen ting. Har ikke vi som foreldre noe som helst vi skulle sagt i forbindelse med utsatt skolestart?

Det er jo vi som kjenner problemene ungen sliter med, og vi vet jo også hva mange adoptivbarn kan komme til å slite med seinere på skolen (jf det du skrev om 4. og 5. klassinger).

Det er klart at det er dere som foreldre som best kjenner deres barn.

Likevel har noen kansje litt for høye forventinger til hva de små skal kunne/prestere ved skolestart. Her bare gjengir jeg litt av din beskrivelse av sønnen din:

" problemer med å sitte i ro og problemer med å følge en samtale der flere er involvert. Eksempelvis virker det som om h*n faller litt ut av samtalen/tema når de har samlingstund i bhg, for plutselig kan h*n begynne å snakke om noe helt annet enn det som er tema."

Det er nok ikke rent få førsteklassinger jeg har hatt som har vært slik som gutten din:-) Å sitte i ro i samlingsstund er ofte svært krevende for aktive 5-6 åringer. Noen har smale interessefelt som ikke alltid harmonerer med temaene skole/barnehage prøver å ta opp i samling/time.

Å kunne følge tråden i samlinga er ikke alltid lett når man brenner inne med noe man gjerne vil dele med fellesskapet, selv om det overhodet ikke har noe med dagens tema å gjøre:-)

Prøver ikke å bagatellisere problemene til gutten din. Vil bare prøve å berolige deg med at mye av dette vil gjelde flere barn i gruppa og at det er ganske vanlig. Men om du føler at det vil komme til å butte både sosialt og faglig så ville jeg nok bedt barnehagen om hjelp i utgangspunktet. de kan mye om målrettet observasjon og kontakter videre ppr om de føler behov for det. Om ikke barnehagen ønsker å gå videre med dette (om de ikke ser problemet slik du ser det) så kan uansett dere som foreldre kontakte ppr (ppt) direkte og vise at dere er bekymret.

Gjest utsatt skolestart?
Skrevet

Hei

Vi står i akkuratt samme dilemmaet for tiden. Jeg stod veldig på i vår for å få barnehagen til å melde han opp til PPT for å få noen utenifra til å vurdere utsatt skolestart.

Gutten vår er født sent i november, og har en ryggsekk som adopstivbarn ofte har - en litt dårlig start på livet. Barnehagen ser ikke problemene, da de ikke er så lett å få øye på hos en "snill og lydig" gutt - som ikke skaper vansker....

Hos han arter det seg som hull i språket, sosiale vansker (henger ikke med i leken) og relasjonsproblematikk (separasjonsangst etc).

Barnehagen mente ikke at dette var noe å tenke på, men jeg stod på mitt (er førskolelærer selv- styrer i en annen bhg). PPT er nå inne og har begynt utredningen sin. PPT i vår kommune er veldig klar på at det er de som tar den endelige avgjørelsen på papiret (helt ukjent for meg at det er foreldrene som kan avgjøre det), MEN at saksbehandler nesten ALDRI har gått mot foreldrenes ønske. Som hun sier - det er foreldrene som kjenner sine barn best, og de som skal leve med avgjørelsen for all framtid....

Men det vanskelige er jo avgjørelsen..... Jeg lurer så fælt.... Hva vil være best for ham på lang sikt???? På toppen av det hele, så bor vi på et så lite sted at antall barn i klassen (og dermed potensielle lekekamerater) svinger fra 13 til 2 blant de to aktuelle kullene. Selvsagt slik at dersom han venter - så bli det kun 3 elever ver i hans klasse. Hadde situasjonen vært motsatt, så hadde jeg ikke vært i tvil om at det eneste riktige hadde vært å vente et år. Så vår intensjon nå er å prøve å få en så god oversikt over hans modning på "skoleområdene", at vi kan ta et så velkvalifisert valg som overhodet mulig - i forhold til om han kan klare å henge med sine jevnaldrende....

Jeg mener at for gutter så vil dette være ekstra viktig. Tenk om vi velger å la han starte nå, og så viser det seg at han ikke strekker til på noen områder..... Han er liten, og fysisk svakere enn de andre (spes. viktig for gutter), han klarer ikke henge med faglig (språkvansker), og heller ikke sosialt. Det ender med at han blir gående alene, fordi de andre ikke orker å " dra på han mer"..... Selvsagt veldig pessimistisk, men likevel....

Nei, det er ikke lett. Vi er veldig spente på hva PPT kommer til å si/anbefale oss.

Lykke til med deres valg!

Skrevet

Begge mine adoptivbarn har hatt utsatt skolestart, noe de har tjent på begge to. Det er ikke helt korrekt det "grot" svarer, fordi det faktisk er foreldrene som skal ha det siste ordet og ta avgjørelsen mht dette, ikke PPT (de bare tilrår).

Dette faktum holdes godt skjult av skolemyndighetene - det er klart det er "upraktisk" for dem at foreldre, i siste instans, skal kunne bestemme dette selv.

Selv startet jeg ett år for tidlig på skolen, og det gikk bra helt til gymnaset - der jeg klart var mer umoden enn de andre. Det er som regel ingen ulempe å være den eldste i klassen, men yngst kan være veldig trasig!

Bare en liten kommentar til det med at det ikke er noen ulempe å være eldst. Min datter er født i januar og begynte ett år for tidlig på skolen - hun er nå snart ferdig med videregående og det har aldri vært noe problem, heller tvert i mot.

En klassevenninne av henne derimot (som faktisk var mer enn ett år eldre) syntes det var vanskelig å være eldst, fordi hun følte at alle forventet at hun skal være flinkest - og helst først på alle måter. Har også hørt flere "eldste i klassen"-barn si dette.

Så det er vel alltid to sider!

Skrevet

Hei

Vi står i akkuratt samme dilemmaet for tiden. Jeg stod veldig på i vår for å få barnehagen til å melde han opp til PPT for å få noen utenifra til å vurdere utsatt skolestart.

Gutten vår er født sent i november, og har en ryggsekk som adopstivbarn ofte har - en litt dårlig start på livet. Barnehagen ser ikke problemene, da de ikke er så lett å få øye på hos en "snill og lydig" gutt - som ikke skaper vansker....

Hos han arter det seg som hull i språket, sosiale vansker (henger ikke med i leken) og relasjonsproblematikk (separasjonsangst etc).

Barnehagen mente ikke at dette var noe å tenke på, men jeg stod på mitt (er førskolelærer selv- styrer i en annen bhg). PPT er nå inne og har begynt utredningen sin. PPT i vår kommune er veldig klar på at det er de som tar den endelige avgjørelsen på papiret (helt ukjent for meg at det er foreldrene som kan avgjøre det), MEN at saksbehandler nesten ALDRI har gått mot foreldrenes ønske. Som hun sier - det er foreldrene som kjenner sine barn best, og de som skal leve med avgjørelsen for all framtid....

Men det vanskelige er jo avgjørelsen..... Jeg lurer så fælt.... Hva vil være best for ham på lang sikt???? På toppen av det hele, så bor vi på et så lite sted at antall barn i klassen (og dermed potensielle lekekamerater) svinger fra 13 til 2 blant de to aktuelle kullene. Selvsagt slik at dersom han venter - så bli det kun 3 elever ver i hans klasse. Hadde situasjonen vært motsatt, så hadde jeg ikke vært i tvil om at det eneste riktige hadde vært å vente et år. Så vår intensjon nå er å prøve å få en så god oversikt over hans modning på "skoleområdene", at vi kan ta et så velkvalifisert valg som overhodet mulig - i forhold til om han kan klare å henge med sine jevnaldrende....

Jeg mener at for gutter så vil dette være ekstra viktig. Tenk om vi velger å la han starte nå, og så viser det seg at han ikke strekker til på noen områder..... Han er liten, og fysisk svakere enn de andre (spes. viktig for gutter), han klarer ikke henge med faglig (språkvansker), og heller ikke sosialt. Det ender med at han blir gående alene, fordi de andre ikke orker å " dra på han mer"..... Selvsagt veldig pessimistisk, men likevel....

Nei, det er ikke lett. Vi er veldig spente på hva PPT kommer til å si/anbefale oss.

Lykke til med deres valg!

Har fått utsatt skolestart på lillebror, født i desember. Vi mener han trenger 1 år til å modnes og vokse på.

I reglene for utsatt skolestart står det mye om grunner, men også ei halv setning - ...gis når foreldrene krever det. Og det var det vi fikk det på, Undervisningskontoret (ved skolesjefen) hadde innhentet rapport fra barnehagen, det skulle jo ikke være nødvendig det i sånne tilfeller som våre, bare positive tilbakemeldinger der, en godtfungerende gutt på alle måter!, og i brevet fra skolesjefen der han føler seg tvunget til å gi oss utsatt skolestart, der er han helt tydelig SUR for det, og sparker hardt til PP-tjenesten som har gått god for dette. Faktisk underkjente han dem faglig.

Men som sagt, når foreldrene krever det - og det gjorde vi, for det er vi som kjenner våre barn best. Hadde vi fått avslag, så hadde vi øyeblikkelig anket og satt inn det hardeste skytset.

I tillegg til modning og vekst, så kommer det at bestevennene hans fra barnehagen er født på våren, nabobarn og andre i nærmiljøet er også det, slik at han kommer i klasse med en masse barn han kjenner godt, de blir en fin gjeng som kan gå til og fra skolen i lag bl.a, slike ting la vi også vekt på.

Skrevet

Bare en liten kommentar til det med at det ikke er noen ulempe å være eldst. Min datter er født i januar og begynte ett år for tidlig på skolen - hun er nå snart ferdig med videregående og det har aldri vært noe problem, heller tvert i mot.

En klassevenninne av henne derimot (som faktisk var mer enn ett år eldre) syntes det var vanskelig å være eldst, fordi hun følte at alle forventet at hun skal være flinkest - og helst først på alle måter. Har også hørt flere "eldste i klassen"-barn si dette.

Så det er vel alltid to sider!

Hvis din datter er født i januar og begynte et år for tidlig på skola var hun vel yngst i klassen? Altså hadde hun motsatt problem enn venninnen?

Det som oftest føles problematisk, er å være yngst, ikke eldst.

Gjest Bare noen tanker...
Skrevet

Hvis din datter er født i januar og begynte et år for tidlig på skola var hun vel yngst i klassen? Altså hadde hun motsatt problem enn venninnen?

Det som oftest føles problematisk, er å være yngst, ikke eldst.

Hadde bare lyst til å fortelle min egen historie: Jeg er januarbarn og var yngst i klassen min. Likevel var jeg den flinkeste, og det var vel derfor de ville ha meg til å starte tidlig.

For meg var det veldig vanskelig å være yngst, og jeg skulle ønske jeg isteden hadde begynt et år senere. Sosialt sett ville dette vært mye bedre for meg. Ulempen er at da hadde jeg sikkert kjedet meg faglig sett (det gjorde jeg uansett de første årene).

Egentlig er det jo umulig å vite hvordan ting hadde opplevdes totalt sett for meg hvis jeg hadde startet senere.

Så det er mange faktorer som spiller inn og gjør slike vurderinger vanskelig. Men man bør altså ikke overse den sosiale biten. Kanskje hvis et barn er veldig trygt sosialt sett, at det er greit å begynne tidlig selv om man er yngst. Ellers skal man unngå det tror jeg.

Skrevet

Hvis din datter er født i januar og begynte et år for tidlig på skola var hun vel yngst i klassen? Altså hadde hun motsatt problem enn venninnen?

Det som oftest føles problematisk, er å være yngst, ikke eldst.

Ja, min datter var yngst, men poenget var at hun ikke hadde problemer, mens hun som var eldst hadde det.

Så i dette tilfellet var erfaringen motsatt av det du sier fordi det var problematisk å være eldst og helt greit å være yngst.

Poenget var å illustrere at det er to sider av saken her.

Gjest adoptivmor til to
Skrevet

Har aldri hørt om saker der foreldre har fått det siste ordet når det gjelder utsatt skolestart nei. Benekter ikke at det er slik, men det har jeg aldri hørt om.

Foreldreparet som jeg refererte til var veldig innstilte på utsatt skolestart for sin 5-åring, men fikk avslag. Om dette bare hadde vært en tilråding så tror jeg nok ikke foreldrene hadde gitt seg så fort, men kjenner som sagt ikke lovverket klart nok her.

Kommunene informerer ikke om at foreldrene faktisk har rett til å ta den endelige avgjørelsen, men det svarer i hvertfall departementet hvis du går til bunns i spørsmålet!

Gjest adoptivmor til to
Skrevet

Tusen takk for utfyllende og grundig svar!

Ut fra det du sier blir vårt "problem" at barnet vårt ikke er født seint på året.

Likevel er vi veldig i tvil om det vil være en fordel å starte skolen til neste år.

I tillegg til å være umoden sosialt, har h*n konsentrasjonsvansker, problemer med å sitte i ro og problemer med å følge en samtale der flere er involvert. Eksempelvis virker det som om h*n faller litt ut av samtalen/tema når de har samlingstund i bhg, for plutselig kan h*n begynne å snakke om noe helt annet enn det som er tema.

Når 5-årsgruppa har fellesaktiviteter er h*n med til å begynne med, men så setter h*n seg for seg selv og leker alene.

I tillegg trekker ofte de jevnaldrende barna seg unna fordi h*n ikke følger reglene for leiken.

Å leike med de som er ett år yngre går mye bedre, og det er der h*n har flest venner...

Er de via bhg at man kobler inn PPR? Tror ikke det er de som skal observere i første omgang.

En annen ting. Har ikke vi som foreldre noe som helst vi skulle sagt i forbindelse med utsatt skolestart?

Det er jo vi som kjenner problemene ungen sliter med, og vi vet jo også hva mange adoptivbarn kan komme til å slite med seinere på skolen (jf det du skrev om 4. og 5. klassinger).

Se nanchands svar til dere: "gis når foreldrene krever det"..... Det var nettopp denne henvisningen jeg også fikk som svar i departementet da vi holdt på med dette!

Skrevet

Bladet fra det svenske Adopsjonscentrum (som heter Att adoptera) har en artikkel om utsatt skolestart i nr. 4/2004. Artikkelen er basert på en rapport som heter "Skolerfarenheter hos adopterade från Thailand". Du kan kontakte dem på [email protected] eller se på www.adoptionscentrum.se

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...