Gå til innhold

Jente 24 år - hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Gjest rosinlille

Jeg har prøvd p-sprøyte, p-ring og diverse p-piller nå, men tåler dem relativt dårlig. Jeg er plaget av diverse bivirkninger som vondt i hodet, kvalme, uregelmessige blødninger, brystspreng, ustabilt humør & depresjoner, sterkt nedsatt seklyst osv... Ikke alle bivirkningene gjelder for alle merkene, men jeg har hatt en eller flere hver gang og det har vært så ille at jeg har valgt å bytte. Nå er jeg derimot rimelig lei... Og lurer på om hormonspiral kan være verdt å prøve?

Jeg har hørt at leger ikke er så strenge på at unge jenter må ha født barn før hormonspiral settes inn, stemmer dette? Er det noen ulemper jeg bør vite om? "Skumle" bivirkninger?

Er det noen som har noen erfaringer i forhold til hormonspiral som de vil dele?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158111-jente-24-%C3%A5r-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest papirtiger

Jeg kan virkelig anbefale kobberspiral! Den er helt uten hormoner, og forandret nesten hele mitt liv ;)

Jeg er 22, og har ikke født barn. Legen min sa at det ikke er noen grunn til å ikke gi unge jenter spiral. Det eneste er at du bør være i fast forhold, fordi en infeksjon (feks klamydia) lettere vil kunne krype oppover eggestokkene. Hun forsikret meg om at det er _veldig_ liten sannsynlighet for at man blir steril.

Det var veldig vondt å sette inn spiral, og jeg fikk litt småblødninger i to uker etterpå. Men etter det så merket jeg ingenting :) Dvs, merket jo at humøret ble gradvis bedre ettersom tiden gikk. Nå er det tre mnd siden jeg sluttet med p-piller, og det er deeeeeilig!

Gjest papirtiger

Jeg mistet sexlysten av den.

Hadde også problemer med humøret ca en gang i mnd.

Jeg har hørt at man helst skal ha fått de barna man vil ha, før man setter inn hormonspiral.

"Jeg har hørt at man helst skal ha fått de barna man vil ha, før man setter inn hormonspiral"

Legen min var så oppgitt over denne myten...

Gjest rosinlille

Jeg kan virkelig anbefale kobberspiral! Den er helt uten hormoner, og forandret nesten hele mitt liv ;)

Jeg er 22, og har ikke født barn. Legen min sa at det ikke er noen grunn til å ikke gi unge jenter spiral. Det eneste er at du bør være i fast forhold, fordi en infeksjon (feks klamydia) lettere vil kunne krype oppover eggestokkene. Hun forsikret meg om at det er _veldig_ liten sannsynlighet for at man blir steril.

Det var veldig vondt å sette inn spiral, og jeg fikk litt småblødninger i to uker etterpå. Men etter det så merket jeg ingenting :) Dvs, merket jo at humøret ble gradvis bedre ettersom tiden gikk. Nå er det tre mnd siden jeg sluttet med p-piller, og det er deeeeeilig!

Hvorfor valgte du kobberspiral fremfor hormonspiral?

Jeg er også litt bekymret for ikke å bruke hormonelt prevensjonsmiddel fordi jeg vet at uten tilførte hormoner er jeg VELDIG plaget av PMS. Jeg blir trist og sint...

Jeg hadde desverre flere bi-virkninger av hormonspiral.

Det verste var at sexlysten uteble helt, men jeg fikk også humørsvingninger. Det positive var at mensen også ble borte :-)

Tilslutt fant jeg ut at bivirningene ikke var verdt det, og endte opp med pessar. Kan anbefales!

Annonse

"Jeg har hørt at man helst skal ha fått de barna man vil ha, før man setter inn hormonspiral"

Legen min var så oppgitt over denne myten...

Det er først og fremst kvinner med to og flere barn som bruker spiral.Står det å lese i helsenytt.no.

Det kan jo hende det er en myte, uten at jeg vet mer om den saken.

Gjest rosinlille

Jeg hadde desverre flere bi-virkninger av hormonspiral.

Det verste var at sexlysten uteble helt, men jeg fikk også humørsvingninger. Det positive var at mensen også ble borte :-)

Tilslutt fant jeg ut at bivirningene ikke var verdt det, og endte opp med pessar. Kan anbefales!

Huff... Blir så sliten av dette prevensjonstyret... At det skal være så vanskelig..!

Kanskje jeg bare skal fortsette på disse p-pillene jeg går på nå og håpe kvalmen går over og sexlysten kommer tilbake igjen...

Gjest papirtiger

Hvorfor valgte du kobberspiral fremfor hormonspiral?

Jeg er også litt bekymret for ikke å bruke hormonelt prevensjonsmiddel fordi jeg vet at uten tilførte hormoner er jeg VELDIG plaget av PMS. Jeg blir trist og sint...

Fordi jeg ikke tåler hormoner, og jeg har prøvd "alt" av hormonell prevensjon. Hadde i utgangspunktet tenkt å få meg pessar, men legen anbefalte ikke det siden jeg ikke vil bli gravid nå (den er bare 94% sikker)

Jeg ble faktisk veldig overrasket over hvor mye bivirkninger jeg faktisk fikk av hormon-prevensjon. Humøret mitt er SÅ mye mer stabilt nå, det er kjæresten min veldig glad for :) Han klager ikke over økt sexlyst heller ;)

Legen min sa at hormonmengde i hormon-spiral var lik det som er i mini-piller, så da var det helt uaktuelt.

Gjest papirtiger

Det er først og fremst kvinner med to og flere barn som bruker spiral.Står det å lese i helsenytt.no.

Det kan jo hende det er en myte, uten at jeg vet mer om den saken.

Det har sin logiske forklaring. Alle tror man må ha fått barn før man får spiral.. Jeg trodde også det før legen min forsikret meg om at det ikke var "farlig. Glad hun gjorde det!

Det har sin logiske forklaring. Alle tror man må ha fått barn før man får spiral.. Jeg trodde også det før legen min forsikret meg om at det ikke var "farlig. Glad hun gjorde det!

Så når din lege har sagt at det kun er en myte og ikke "farlig", så er det h*n som har rett, bastabom eller?

Min lege sa at man måtte ha fått barn først, så han tar feil altså?

Gjest papirtiger

Så når din lege har sagt at det kun er en myte og ikke "farlig", så er det h*n som har rett, bastabom eller?

Min lege sa at man måtte ha fått barn først, så han tar feil altså?

Sannsynligheten for at legen din ikke holder seg oppdatert er stor ja.. Legen min jobbet tidligere på kvinneklinikken på Ullevåll Sykehus, og de har forsket på dette. Jeg hører mer på gynekologer enn allmennleger.

At (allmenn)leger ikke tilegner seg ny kunnskap er ikke noe nytt. Et stort problem i det yrket faktisk.

Sannsynligheten for at legen din ikke holder seg oppdatert er stor ja.. Legen min jobbet tidligere på kvinneklinikken på Ullevåll Sykehus, og de har forsket på dette. Jeg hører mer på gynekologer enn allmennleger.

At (allmenn)leger ikke tilegner seg ny kunnskap er ikke noe nytt. Et stort problem i det yrket faktisk.

Til opplysning, så var det ved gynekologisk avdeling ved St. Olavs hospital, jeg fikk satt inn hormonspiral.

Annonse

Huff... Blir så sliten av dette prevensjonstyret... At det skal være så vanskelig..!

Kanskje jeg bare skal fortsette på disse p-pillene jeg går på nå og håpe kvalmen går over og sexlysten kommer tilbake igjen...

Du kan jo håpe. Men ikke vent så lenge at manglende sex-lyst går utover forholdet.

Det er ubehagelig å vite at man egentlig har stor glede av sex, men ikke ha den miste lyst til å sette i gang....

Gjest papirtiger

Til opplysning, så var det ved gynekologisk avdeling ved St. Olavs hospital, jeg fikk satt inn hormonspiral.

Jeg håper at denne legen ikke anbefalte spiral pga faren for kjønnsykdommer. Er man i et stabilt forhold er ikke dette et problem.

Men uansett, spiral i seg selv er ikke farlig. Det er først hvis man pådrar seg klamydia eller liknende at det blir en ulempe.

Jeg håper at denne legen ikke anbefalte spiral pga faren for kjønnsykdommer. Er man i et stabilt forhold er ikke dette et problem.

Men uansett, spiral i seg selv er ikke farlig. Det er først hvis man pådrar seg klamydia eller liknende at det blir en ulempe.

Har vært i fast forhold i 11 år, så nei han hadde ingen grunn til å nevne det:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...