Gjest pergo Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Jeg er 36 år og har vært uten prevensjon de siste to åra fordi vi prøver å lage barn nr. 2. Vi har et barn på snart 6 år fra før. Vi har ikke prøvd aktivt hele tida, men i hvertfall over et år tilsammen. I sommer hadde jeg en veldig tidlig spontanabort. Det var jo litt trist, men det tyder vel på at ting kan virke. Jeg var hos legen for litt siden i forbindelse med noe annet og da fortalte jeg også om prøvinga og spontanaborten. Han foreslo at jeg kunne prøve pergotime noen syklyser for å se om det virker. Hos noen, sa han, så er det denne lille hjelpen som skal til. Jeg har veldig regelmessige syklyser og har tydelig eggløsning med slim og smerter på den ene sida. Jeg har prøvd eggløsningstest og den slo ut samme dag som smertene kom. Så det tyder på at ting fortsatt virker som det skal. Har pergotime noe for seg for meg? Er det slik at det kan hjelpe til med eggmodninga? Problemet er jo ikke at jeg ikke vet om eggløsning eller ikke har det. Er det fastlegen som skriver ut pergotime eller henviser han bare til gynekolog? Må man gjennom "full utredning" for å prøve pergotime, eller er dette noe som man ukritisk prøver? Jeg er litt usikker på dette og håper på litt oppklarende informasjon her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158160-pergotime/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Pergotime for å stimulere eggløsning har vært mye brukt ved ’uforklarlig barnløshet’, men man har ingen dokumentasjon for at det fremmer fruktbarheten. Egget løsner først når det er modent, men egget kan ha en dårlig kvalitet så det ikke la seg befrukte. Man er i dag skeptisk til å bruke slik behandling, dels fordi det nok er en økt abortrisiko om graviditet inntrer og økt risiko for flerlingesvangerskap. Dessuten har det vært diskutert om mange kurer (>10) øker risiko for eggstokk-kreft hos kvinnen. Din alder med 36 år kan være en faktor, at det tar lengre tid å bli gravid og at det er øket risiko for abort som du har opplevet. Hvis det går mer enn ett år etter aborten, foreslår jeg at dere henvises til et senter for barnløshet for videre utredning og behandling (som ved ’uforklarlig barnløshet’ vil si prøverørsbehandling). Vennlig hilsen Mette H Moen PS Husk at befruktning kan finne sted i 6 dager som avsluttes på eggløsningsdagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158160-pergotime/#findComment-1020152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.