Gå til innhold

Endometriose uten livmor. Nytt forsøk

Anbefalte innlegg

Jeg skrev dette innlegget tidligere i dag, men tenkte ikke på å krysse av for svar fra Doktor Onlines fagperson, så derfor prøver jeg igjen :-)

Jeg har fått operert bort livmoren pga. smerter. Det var store knuter på den og den var sammenvokst med bukveggen (?) tror jeg de sa. Det ble funnet en del endometriose. Jeg har fortsatt eggstokkene i behold. Kan disse bli plaget med endometriose i årene som kommer, nå som jeg ikke lenger har livmor? Noen som vet?

Jeg har lest at kroppen produserer dette vevet helt til overgangsalderen, men samtidig tenkte jeg at livmorslimhinne kanskje produseres i livmoren? Jeg angrer litt på at jeg ikke maste meg til å få fjernet alt. Den operasjonen jeg nettopp hadde, var vaginalt, under spinalbedøvelse. Det gikk utrolig fort og greit og jeg reiste hjem dagen etterpå.

På forhånd takk for svar.

Hilsen

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, endometriose kan vokse og utvikles uten livmor så lenge du har hormonproduksjon fra eggstokkene. Det er riktig at endometriose kan utvikle seg fra livmorslimhinne som er kommet på avveier, men det kan sannsynligvis også nydannes fra bukhinnen. I ditt tilfelle er det sannsynligvis allerede endometriose som ligger i bukhulen (selv om man fjernet en del under operasjonen), og det kan utvikle seg videre. Du kan trøste deg med at ved overgangsalderen forsvinner ev. symptomer hos de fleste.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...