Gå til innhold

Nettolønn etter skatt

Anbefalte innlegg

Gjest senectutem
Skrevet

Noen som kan regne ut hvor mye nettolønn etter skatt med 350000 kr i året, og hvor mye med 500000 kr. Forsvinner det meste i økt skatt eller????????

Skrevet

Ca. 50% forsvinner i økt skatt.

Hvor mange kroner du må betale, kommer an på fradrag og skatteklasse.

Skrevet

Ikke hvis du må jobbe mer. Da kan det bli fattigslige ektra kroner for alt strevet.

Hvis du betaler 50% skatt av 150000 så har du 75000 kr. igjen. Du kan gjøre mye for de pengene.

Skrevet

Hvis du betaler 50% skatt av 150000 så har du 75000 kr. igjen. Du kan gjøre mye for de pengene.

Det er et livsvalg. Er de 75000 verdt alle ekstra timene på jobben? Du bli ikke rik bare av å være en flittig maur. Bare utslitt.

Skrevet

Nei da, men når lønna stiger fra 350.000 til 500.000 så gir dette 73.369 kroner mer i skatt. Mye av dette skyldes at toppskatten, som er 13,5% av bruttolønna, ikke begynner før lønna er over 354.300 kroner.

Regnestykke?

Jeg har regnet ut skatten for en person som ikke forsørger barn eller ektefelle. Vedkommende kan være enslig, samboer eller gift, men da tjener den andre parten penger selv. Vedkommende har ikke formue, kapitalinntekter eller fradrag.

Med 350.000 i lønn blir trygdeavgift 27.300 og toppskatt 0. Skatt på netto inntekt blir 75.488. Sum skatt for denne personen er 102.788 kroner. For å gå sånn noenlunde klar av restskatt/tilgodebeløp, så ville jeg anbefalt skattekort på 35% som rent prosentkort, eller tabellkort 7120 med 36% på overtid og biinntekter.

I det andre eksemplet blir skatten 176.157 kroner og anbefalt skattekort er da prosentkort med 41% eller tabellkort 7120 med 50% på overtid og biinntekter.

Disse eksemplene tar høyde for at personene har 1 1/2 månedslønn uten trekk pga feriepenger og halv skatt i desember.

Hvis vedkommende har lån, så er effekten av dette slik: For hver 1000-lapp i gjeldsrenter, så blir skatten 280 kroner mindre enn i regnestykkene ovenfor. Jeg ville ikke ha krevd noe nedsatt skattetrekk hvis rentene var mindre enn 20.000 kroner på et år. Det er godt å få 5-6000 kroner tilbake på skatten i juni.

Glemte jeg noe? Ble det for mye? Bare spør.

Hilsen

Skrevet

Det er et livsvalg. Er de 75000 verdt alle ekstra timene på jobben? Du bli ikke rik bare av å være en flittig maur. Bare utslitt.

Jeg kan ikke arbeidsmiljøloven, men er det ikke noe om at maks overtid er på 200 timer over et helt år? Det tilsvarer i gjennomsnitt 16,7 timer pr måned eller 4 timer i uka. Det høres ikke så veldig mye ut, men problemet kan jo være at vedkommende må jobbe døgnet rundt i perioder, slik det kan være for mange på regnskapskontor, eller i restaurantbransjen og sikkert flere steder.

Det er jo et valg. Livet er ikke bare jobb.

Skrevet

Ikke hvis du må jobbe mer. Da kan det bli fattigslige ektra kroner for alt strevet.

Vel, de fleste som er ansatt i seriøse bedrifter har 50-100% ekstra ved overtid som mer enn oppveier for den økte skatten.

Skrevet

Jeg kan ikke arbeidsmiljøloven, men er det ikke noe om at maks overtid er på 200 timer over et helt år? Det tilsvarer i gjennomsnitt 16,7 timer pr måned eller 4 timer i uka. Det høres ikke så veldig mye ut, men problemet kan jo være at vedkommende må jobbe døgnet rundt i perioder, slik det kan være for mange på regnskapskontor, eller i restaurantbransjen og sikkert flere steder.

Det er jo et valg. Livet er ikke bare jobb.

Du kan jobbe så mye du vil, loven går på hvor mye du kan pålegges av en arbeidsgiver.

Skrevet

Vel, de fleste som er ansatt i seriøse bedrifter har 50-100% ekstra ved overtid som mer enn oppveier for den økte skatten.

Gjør de fleste det? 50% jobber i små aksjeselskaper, og mange driver for seg selv. Det er mange aksjeselskaper som har gått dukken i det siste, tallet mitt er tre-fire år gammelt. Mange er det uansett.

Vanlig at man får tillegg for overtid, men ikke alle får tillegg for reise f.eks. Det er kun snakk om hvor mange jobber du kan velge mellom, og hvor mye penger det er å ta av. Det er virkeligheten for mange, mange mennesker.

Er ikke sånn at alle jobber i store bedrifter og kan stå på krava.

Uansett - har man så man klarer seg, er det viktigere ting i livet enn jobbing. Lykken over å ha kulere hus og bil enn naboen stikker ikke så dypt, som å f.eks. være sammen med familien. For min del da.

Skrevet

Gjør de fleste det? 50% jobber i små aksjeselskaper, og mange driver for seg selv. Det er mange aksjeselskaper som har gått dukken i det siste, tallet mitt er tre-fire år gammelt. Mange er det uansett.

Vanlig at man får tillegg for overtid, men ikke alle får tillegg for reise f.eks. Det er kun snakk om hvor mange jobber du kan velge mellom, og hvor mye penger det er å ta av. Det er virkeligheten for mange, mange mennesker.

Er ikke sånn at alle jobber i store bedrifter og kan stå på krava.

Uansett - har man så man klarer seg, er det viktigere ting i livet enn jobbing. Lykken over å ha kulere hus og bil enn naboen stikker ikke så dypt, som å f.eks. være sammen med familien. For min del da.

Jada. Jeg er klar over at ikke alle har så bra vilkår ved overtid som det offentlige , som jeg kjenner best.

Også enig i at penger ikke er alt, men det var i grunn ikke tema her.

Skrevet

Det kommer anpå hvor mange ekstra timer det er snakk om og hvor mye vedkommende ofrer. En som er enslig ofrer ikke familielivet, og får kanskje muligheter for en annen fritid med å ta en ekstra jobb. Det finnes ingen standard for hvor mange timer sliter ut et menneske, og det å ikke kunne jobbe er mye mere slitsomt enn å jobbe i hvert fall. Jeg har prøvd det og er takknemlig for å kunne jobbe igjen. Hvis du tjener 200 kr. i timen og sitter igjen med 100 kr. netto så kan det fort bli penger av det, sånn som jeg vet at venninna mi har som jobber som ekstravakt med funksjonshemmede.

Skrevet

Du kan jobbe så mye du vil, loven går på hvor mye du kan pålegges av en arbeidsgiver.

Den loven er nok bare et forslag ennå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...