Gå til innhold

Rettskrivning - igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal hjelpe en venninne med en oversettelse til norsk, og plutselig har de små grå tatt fullstendig ferie.

Heter det; sør-

Danmark, sørdanmark eller Sørdanmark.

Det første ser ikke riktig ut for meg, men ble usikker på om det skal være stor S her?

Prøvde å unngå problemstillingen ved å skrive sør i Danmark, men det blir ikke godt i sammenhengen.

Skrevet

Jeg ville brukt bindestrek-varianten. Uten tvil.

Gjest sånn kanskje?
Skrevet

Sør Danmark. Ville skrevet sør i Danmark. Sør Jylland?

Skrevet

Jeg ville brukt bindestrek-varianten. Uten tvil.

Takk

Nord-Norge skrives det i værvarselet fra Storm, da skulle det vel i mitt eksempel bli Sør-Danmark. Altså stor S og stor D. Det ser jo helt greit ut nå. Bruker det jeg....

Skrevet

Takk

Nord-Norge skrives det i værvarselet fra Storm, da skulle det vel i mitt eksempel bli Sør-Danmark. Altså stor S og stor D. Det ser jo helt greit ut nå. Bruker det jeg....

Stemmer det!

Dersom du velger å drite i bindestreken (tror ikke det er ulovlig, men det blir mindre pent), så dropper du stor bokstav i Danmark.

Skrevet

Takk

Det er vel i prisippet feil å dele opp ord og navn i norsk skriftspråk. Men enkelte ord er så vanlige å dele at ingen reagerer på det. Det heter vel f.eks egentlig Nordnorge, og ikke Nord-Norge.

Jeg er ingen ekspert - jeg bare teoriserer :-)

"........................."

Skrevet

Stemmer det!

Dersom du velger å drite i bindestreken (tror ikke det er ulovlig, men det blir mindre pent), så dropper du stor bokstav i Danmark.

*host*

Hva???!!!?

Sludder og pølsevev fra ende til annen.

Skrevet

*host*

Hva???!!!?

Sludder og pølsevev fra ende til annen.

Hva er pølsevev i det jeg skrev?

Skrevet

Stemmer det!

Det er ikke love å dele opp ord eller eventuelt droppe bindestrek under noen omstendigheter. Og Danmark er et særnavn, og skal derfor til enhver til ha stor forbokstav.

Jeg får antydninger til falsk krupp når jeg kommer over orddelingsfeil.

Der har du pølsevevet.

Skrevet

Stemmer det!

Ehhhhhhh

Skrevet

Stemmer det!

Mulig jeg var særdeles rask i min falske krupp....

Leste litt skjevt. Trodde virkelig du mente at hun skulle dele ordet og ikke føye det sammen.

*bøyer meg i støvet og kysser ydmykt dine smukke tær*

Skrevet

Det er vel i prisippet feil å dele opp ord og navn i norsk skriftspråk. Men enkelte ord er så vanlige å dele at ingen reagerer på det. Det heter vel f.eks egentlig Nordnorge, og ikke Nord-Norge.

Det staves Sør-Danmark.

Skrevet

Det er ikke love å dele opp ord eller eventuelt droppe bindestrek under noen omstendigheter. Og Danmark er et særnavn, og skal derfor til enhver til ha stor forbokstav.

Der har du pølsevevet.

Men du misforstår jo. Jeg har da aldri skrevet at hun skal skrive "sør Danmark".

Alternativene er:

Sør-Danmark og Sørdanmark.

Skrevet

Mulig jeg var særdeles rask i min falske krupp....

Leste litt skjevt. Trodde virkelig du mente at hun skulle dele ordet og ikke føye det sammen.

*bøyer meg i støvet og kysser ydmykt dine smukke tær*

Du er tilgitt. :)

Jeg er ikke spesielt begeistret for orddelingsfeil jeg heller...

Skrevet

Der har du pølsevevet.

"Jeg får antydninger til falsk krupp når jeg kommer over orddelingsfeil."

Da må du ha det kjempe-slitsomt i denne ord-blinde nett-tiden vi lever i :-)

"........................"

Skrevet

Der har du pølsevevet.

Jeg er for øvrig litt usikker på om "Sørdanmark" er spesielt riktig. Ville aldri skrevet det sånn selv, men det er veldig vanlig å skrive det sånn i media.

F.eks. mer kjente Nordnorge.

Sør-Danmark er man i hvert fall safe med, og det ser utvilsomt best ut på trykk.

Skrevet

Sør Danmark. Ville skrevet sør i Danmark. Sør Jylland?

Sør Danmark er _uansett_ feil!!!

Gud hjelpe oss for orddelingsspøkelset!

Skrevet

"Jeg får antydninger til falsk krupp når jeg kommer over orddelingsfeil."

Da må du ha det kjempe-slitsomt i denne ord-blinde nett-tiden vi lever i :-)

"........................"

Så lenge du bruker bindestrek er det imidlertid ikke direkte feil - bare mindre tilrådelig.

Så om du vil provosere, må du nok slå på stortromma med kjempe provosert osv.

;o)

Skrevet

http://www.sprakrad.no/binde.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...