alltid syk Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Hei! Jeg er en 23 år gammel jente som fikk påvist clamydia for en tre ukers tid siden. Fikk da en engangsdose som jeg tok med en gang. Jeg kom tilbake på kontroll en uke senere og hadde fortsatt clamydia. Jeg tok sist clamydia test i november i fjor, og har hatt sex med flere siden da, så jeg vet ikke hvor lenge jeg har vært smittet, men det kan være opptil 9mnd. Hvor lang tid tar det før man kan bli steril? Jeg går nå på en 10 dagers antibiotika kur og håper selvfølgelig at det skal ta knekken på clamydiaen. De siste dagene har jeg hatt veldig vondt i nederste del av magen på en måte jeg ikke har hatt før. Har hatt urinveisinfeksjon mange ganger og har alltid mens-smerter, men dette er annerledes. Er spesielt vondt/ubehagelig når jeg tisser. Mitt spørsmål er om det kan være clamydiaen som har spredd seg oppover? Er dette i tilfelle farlig? Er nemlig livredd for å ikke kunne bli gravid. Er mitt største ønske i verden, har alltid følt at jeg skal få problemer med å få barn, uten noen spesiell grunn! Er det noen måte man kan teste fruktbarheten sin på? Håper du kan komme med noen svar og synspunkter! På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158582-clamydia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Man kan ikke si noe om hvordan chlamydia påvirker egglederne så de blir ødelagt, men det er nok bare noen få prosent. Hvis du har symptomer med smerter bør du få en sjekk. Ved egglederbetennelse vil blodprøve på CRP som regel gi utslag. Du må da ha antibiotikum over lengre tid. Du kan også ha en urinveisinfeksjon, men det kan også sjekkes når du går til lege. Du kan ikke teste fruktbarheten ved andre sikre metoder enn å bli gravid, og man starter først utredning hvis det ikke er lyktes innen ett år. Man kan da undersøke egglederen ved røntgen eller foreta en laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Jeg synes du skal slå deg til ro. Hvis du ofte skifter partner burde du anskaffe deg kondomer, så du slipper å utsette deg for smitte. Men risiko for sterilitet er altså ikke spesielt stor ved ’ukomplisert chlamydia, men har du hatt egglederbetennelse er risikopen ca 15%. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158582-clamydia/#findComment-1023796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.