Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er skilt for fire år sida, trives med det, har hatt en samboer i ett år, vi er særboere nå og ser hverandre noen ganger i året, jeg har hormonspiral, er en tenker og føler meg litt ubekvem med tanken om 'hormontilskudd', er ikke syk, men tenker mer å mer på om jeg bør fjerne spiralen siden jeg uansett nesten ikke har sex

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158698-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du opplyser ikke din alder, det kunne være en fordel for å gi deg råd..

Du snakker om ’hormontilskudd’, men det tilskudd spiralen gir kommer stort sett bare til livmoren, og her har det bare positive virkninger:

1. Det reduserer aktiviteten i livmorslimhinnen og det betyr at det er mindre risiko for livmorkreft, en virkning som muligens forsetter lenge etter du har fjernet spiralen.

2. Den mindre blødning reduserer sannsynligvis din risiko for endometriose som ganske visst er en godartet tilstand, men som kan gi smerter og barnløshet.

3. Hvis du nærmer deg overgangsalderen vil hormonspiralen forebygge blødningsforstyrrelser som mange opplever.

Så spiralen har mange fordeler utover å være et prevensjonsmiddel

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158698-hormonspiral/#findComment-1026035
Del på andre sider

Du opplyser ikke din alder, det kunne være en fordel for å gi deg råd..

Du snakker om ’hormontilskudd’, men det tilskudd spiralen gir kommer stort sett bare til livmoren, og her har det bare positive virkninger:

1. Det reduserer aktiviteten i livmorslimhinnen og det betyr at det er mindre risiko for livmorkreft, en virkning som muligens forsetter lenge etter du har fjernet spiralen.

2. Den mindre blødning reduserer sannsynligvis din risiko for endometriose som ganske visst er en godartet tilstand, men som kan gi smerter og barnløshet.

3. Hvis du nærmer deg overgangsalderen vil hormonspiralen forebygge blødningsforstyrrelser som mange opplever.

Så spiralen har mange fordeler utover å være et prevensjonsmiddel

Vennlig hilsen Mette H Moen

er 43, så det med overgangsalder kan jo være aktuelt allerede,,,tusen takk for svar, skal følge rådet og beholde spiralen....

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158698-hormonspiral/#findComment-1026178
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...