Gå til innhold

occiput posterior det samme som "stjernekikker"?

Anbefalte innlegg

I journalen min har de krysset av under presentasjonsleie at jenta mi lå i occiput posterior. Det er også mulig å krysse av for occiput anterior, panne og ansikt, sete etc.

Jeg lurer nå på om hun er det som blir kallet stjernekikker eller om det er de som blir krysset av for "ansikt" eller "panne"? og hva er i såtilfelle forskjellen på disse?

Kort fortalt: Fødselen min varte i nesten 3 døgn, nesten ingen fremgang før de siste 8 timene hvor dryppet ble satt til max. Så stoppet det opp på 9 cm i over 2 timer før jeg fikk trykke, pga en "kant". Etter 1 times trykking uten fremgang prøvde de med vakum før de tilslutt måtte forløse med tang. Jeg fikk subtotal ruptur III. Fjeset til jenta mi var fullt av blåveiser og sammentrykket, etter at hun hadde stanget i bekkenet mitt. Mener også å huske at de sa hun kom med ansiktet opp.

Noen som kan forklare?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kan prøve å forklare litt ut i fra det jeg vet.

Occiput posterior betyr det samme som stjernekikker. Occiput betyr bakhode

og posterior betyr bakside. Altså i denne sammenhengen betyr det at barnets bakhode når det fødes vender mot mors bakside (ryggen). Det vil medføre at når barnet kommer ut kommer det med nesa opp (hvis mor ligge på ryggen og føder) og kikke mot stjernene.

Occiput anterior er det vanligste presentasjonsleie, hvor bakhodet er vendt mot mors framside, og barnet kommer med nesa vendt mot mors bak.

Panne betyr at det er panna til barnet som kommer først ut av fødselskanalen. Det samme med ansikt: da ser man hele ansiktet i åpningen først.

Hvis man føder en stjernekikker har jeg hørt at denne innstillingen fører til at hodet tar litt større plass i bekkenet til mor og det kan ofte føre til ekstra smertefulle, langvarige fødsler.

Høres ut som du hadde en mindre hyggelig fødselsopplevelse. Hvis du tenker mye på det og har mange spørsmål rundt fødselen, ville jeg anbefale deg å ta kontakt med jordmor i kommunen for en samtale og gjennomgang av fødselen, eller rett og slett den jordmora du hadde mest med å gjøre i selve fødselen. Det kan være lurt å få satt ting litt på plass.

Lykke til!

Hei!

Jeg kan prøve å forklare litt ut i fra det jeg vet.

Occiput posterior betyr det samme som stjernekikker. Occiput betyr bakhode

og posterior betyr bakside. Altså i denne sammenhengen betyr det at barnets bakhode når det fødes vender mot mors bakside (ryggen). Det vil medføre at når barnet kommer ut kommer det med nesa opp (hvis mor ligge på ryggen og føder) og kikke mot stjernene.

Occiput anterior er det vanligste presentasjonsleie, hvor bakhodet er vendt mot mors framside, og barnet kommer med nesa vendt mot mors bak.

Panne betyr at det er panna til barnet som kommer først ut av fødselskanalen. Det samme med ansikt: da ser man hele ansiktet i åpningen først.

Hvis man føder en stjernekikker har jeg hørt at denne innstillingen fører til at hodet tar litt større plass i bekkenet til mor og det kan ofte føre til ekstra smertefulle, langvarige fødsler.

Høres ut som du hadde en mindre hyggelig fødselsopplevelse. Hvis du tenker mye på det og har mange spørsmål rundt fødselen, ville jeg anbefale deg å ta kontakt med jordmor i kommunen for en samtale og gjennomgang av fødselen, eller rett og slett den jordmora du hadde mest med å gjøre i selve fødselen. Det kan være lurt å få satt ting litt på plass.

Lykke til!

Tusen takk for svar!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...