Gå til innhold

Prevensjon ved temperaturmåling

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 32 som er lei av å bruke P-piller og "proppe kroppen full av hormoner". Jeg har lyst til å prøve temperaturmåling som prevensjon. Jeg har hørt om et produkt som heter Pearl fra (www.buenaventura.no), dette er en gangske avansert temperaturmåler som gir deg beskjed om når du kan ha sex uten å bli gravid, og hvilke dager man bør bruke kondom for å være på den sikre siden. Mitt spørsmål er hvor sikkert er dette? Er det like sikkert som P-piller hvis det brukes riktig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158921-prevensjon-ved-temperaturm%C3%A5ling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikre perioder, enten ved å ta tempen selv / følge skjedesekretet / bruke computere som persona eller babycomp osv, er ok for de som er i forhold hvor de ønsker barn,men helst vil vente litt med å få dem. Det er ikke sikkert nok til at det kan brukes som prevensjon i situasjoner hvor svangerskap er helt uønsket.

Jeg har brukt persona i to perioder, og er veldig fornøyd. Men partner må synes det er ok å bruke kondom, hvis ikke tar man sjanser, og da blir det ekstremt usikkert.

http://www.persona.info/no/

Dersom dere syns det er ok å bruke kondom ville jeg satset på å gjøre det hele tida, om man ikke har sex 3 ganger daglig... Man må stå opp til lik tid hver morgen, passe på at man ikke sover med munnen åpen osv, og alltid sove i minst 3 timer sammenhengende før du temper osv, noe som iallefall JEG syns virker veldig stressende, når poenget er å slippe å bruke kondom 4 ganger i mnd. For når man tar bort uka man har mens og uka man er usikker, blir det bare 2 uker i mnd man er "sikker", og kan la være å bruke kondom.

Mette Moen, Gynekolog

Det er to elektriske metoder til å finne ut av de mest fruktbare dager. Med Pearly eller Ladycomp registreres temperaturen. Apparatene koster 3.400 eller 4.600 kr.

Persona er en metode som måler hormoner i urin for å vise de mest fruktbare dager så man kan beskytte seg mot graviditet. Brukt korrekt er den 94% sikker. Apparatet koster ca 900 kr i anskaffelse og 140 kr per måned i bruk (testpinner til å dyppe i urin).

Sikkerheten med metodene beskrives fra 0.07 til 6% hvis metoden brukes korrekt, men så må man være avholdende eller bruke annen prevensjon i en uke eller mer hver måned!

Med p-pillen brukes bare en metode som er uavhengig av samleie, derfor antar vi at den har mindre ’bruker-feil’ og derfor er mer sikker i det lange løpet.

Er du sterkt motivert, kan metoden anvendes, men du oppnår nesten like mye ved å bruke et vanlig termometer og tegne temperaturen opp på et ruteark.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...