Gå til innhold

Klage fra naboen igjen

Anbefalte innlegg

Gjest den_jævla_naboen
Skrevet

Vi bor i 3. etasje i en blokk, og for et års tid flyttet det inn en eldre dame under oss. En av de første dagene etter at hun hadde flyttet inn begynte de å slipe parketten i leiligheten hennes i 20-tiden på kvelden. Mannen min gikk ned for å spørre om de skulle holde på lenge, fordi vi har en liten tass som da var 1 1/2 år og derfor måtte vi vite når det var noen vits i å legge han. Der og da fikk vi til svar at de skulle slutte nesten umuddelbart, noe de gjorde og alt var bare velstand.

Men 4-5 ganger i løpet av det siste året har denne eldre damen ringt på for å klage på at sønnen vår løper, vi står opp for tidlig, legger oss for seint, går på do på natta osv. Vi har prøvd å være overbærende, men nå synes jeg det begynner å bli nok. Da vi kom hjem i dag stoppet hun oss i trappa og begynte å kjefte fordi vi er oppe og går på natten. Av en eller annen grunn er hun sikker på at det er JEG som bråker, for hverken mannen min eller sønnen vår tramper like hardt som meg, visstnok. (har hun kamera i leiligheten vår, eller hvordan vet hun det?) Realiteten er at jeg er gravid og har slitt med kvalme døgnet rundt, slik at jeg må opp og kaste opp noen ganger i løpet av natta. I tillegg tisser jeg jo naturlig nok mye oftere nå som jeg er gravid, men skal jeg ligge å holde meg bare fordi det er natta da?

I tillegg har sønnen vår vært litt syk i det siste, så noen ganger må vi gå fra vårt rom til hans midt på natta. Jeg tramper jo ikke akkurat hardt i gulvet midt på natta heller, men prøver å være så stille jeg kan. Dette er tydeligvis ikke bra nok, og hun hører oss visstnok hver eneste natt. I dag fikk jeg forståelse for at disse klagene egentlig bunner i det at hun vil "ta igjen" for den gangen vi spurte henne hvor lenge hun skulle slipe parketten. Samtalen sporte helt av i dag, og hun begynte blant annet å klage over at vi ikke hadde gått ned og ønsket henne velkommen da hun flyttet inn, og mannen min hadde ikke presentert seg med fullt navn. Vi burde også ha invitert henne inn på kaffe, eller i det minste kommet og ringt på for å spørre hvordan det går. Vi skulle nemlig respektere våre eldre, og nå som en eldre dame bor under oss så må vi la være å lage lyder siden det kan plage henne. Burde ikke dette vært gjensidig også i tilfelle?

Jeg forklarte at nå er situasjonen slik at jeg er gravid og derfor blir jeg sittende endel oppe i løpet av natta fordi jeg er dårlig og ikke får sove. Dette hadde hun ingen forståelse for, og hun mente at alle var syk innimellom men når man bor i blokk kan man ikke bare ta seg tilrette og gå oppe når som helst på døgnet. Hadde jeg spilt musikk eller hatt på tv`n så hadde jeg kanskje skjønt henne, men det er snakk om at jeg sitter på data`n når jeg ikke får sove, det eneste jeg går er når jeg skal på do.

Hun fortalte at hun hadde hørt rykter om at vi er på utkikk etter en ny leilighet, og jeg bekreftet at det stemmer da vi trenger en større leilighet til det neste barnet kommer. Hun fortalte at hun ble overlykkelig da hun hørte det, for så forferdelige naboer som oss hadde hun aldri hatt. Jeg sa at vi håper også at vi får en ny leilighet snart, for om vi blir boende over henne med 2 unger så blir det vel klager fra henne dag ut og dag inn.

Hun fortalte også at hun hadde hatt mye besøk og alle var enige om at det var utrolig mye bråk. (Dette tviler vi sterkt på, vi ser aldri noen komme på sesøk til henne.) Men dette bråket hun klager på er jo om natta, har hun hatt besøk på natta da? Hun måtte innrømme at det aldri var noe høy musikk eller støy fra tv`n herfra, men denne gåingen måtte altså opphøre umiddelbart. Hun skal ta kontakt med styret for å prøve å få oss kastet ut, men det går da vel ikke ann? Jeg forklarte henne at vi hører da lyder fra henne også (bla. pianospilling hele dagen), men det har aldri falt oss inn å klage på det fordi vi mener at man må tåle litt sånn når man bor i blokk. Han som bodde i leiligheten før henne har aldri klaget på bråk fra oss og hun har heller aldri sagt at han har sagt noe til henne før han flyttet. Men nå, etter mer enn ett år etterpå har hun liksom plutselig kommet på at joda, han sa visst noe om at vi bråker veldig. Det er helt uaktuelt at han har sagt noe tilnærmet likt, men nå påstår hun plutselig det.

5 minutter etter at vi var ferdige med å diskutere kom hun å ringte på her oppe, og begynte å gnåle om det samme igjen. Da ble jeg forbannet og begynte å svare med samme mynt. Til slutt måtte jeg slenge igjen døra i trynet på henne, for hun nektet å høre på oss. Hva gjør vi nå da, er det vi som er helt teite eller?

Skrevet

Dere blåser ut, forbanner henne så mye dere kan og så ler dere av hele greia. Det går ikke an å la slikt ødelegge hverdagen sin. Ta vanlig hensyn og tiss så mye du trenger om natta. Dere er tydeligvis overspente begge to, og slik er livet. Du får glede deg over livet som det er.

Gjest den_jævla_naboen
Skrevet

Dere blåser ut, forbanner henne så mye dere kan og så ler dere av hele greia. Det går ikke an å la slikt ødelegge hverdagen sin. Ta vanlig hensyn og tiss så mye du trenger om natta. Dere er tydeligvis overspente begge to, og slik er livet. Du får glede deg over livet som det er.

Er jeg overspent? Hvorfor mener du det?

Skrevet

Er jeg overspent? Hvorfor mener du det?

Det er helt naturlig at en gravid småbarnsmor som må opp om natta for å tisse, kaste opp og stulle rundt barnet sitt har kortere lunte enn ellers. Det behøver du ikke å skamme deg over. Husker selv den slitsomme (men spennende) tiden. Det er aldri slik i en situasjon som du beskriver at den ene er engel med vinger og den andre en djevel med svarte horn, ikke heller hos meg som kranglet med naboen for en måned siden og vi hilser ikke på hverandre nå.

Jeg er bare nødt til å smile av oss to nabokjerringer som krangler over gangen på grunn av hagearbeid og trappevask, men jeg er fly forbanna på henne. Når jeg smiler og ler av oss begge to så blir livet lettere for meg, bryr meg ikke om henne.

Skrevet

Det er helt naturlig at en gravid småbarnsmor som må opp om natta for å tisse, kaste opp og stulle rundt barnet sitt har kortere lunte enn ellers. Det behøver du ikke å skamme deg over. Husker selv den slitsomme (men spennende) tiden. Det er aldri slik i en situasjon som du beskriver at den ene er engel med vinger og den andre en djevel med svarte horn, ikke heller hos meg som kranglet med naboen for en måned siden og vi hilser ikke på hverandre nå.

Jeg er bare nødt til å smile av oss to nabokjerringer som krangler over gangen på grunn av hagearbeid og trappevask, men jeg er fly forbanna på henne. Når jeg smiler og ler av oss begge to så blir livet lettere for meg, bryr meg ikke om henne.

"Det er aldri slik i en situasjon som du beskriver at den ene er engel med vinger og den andre en djevel med svarte horn"

I beg to differ. Det er nok sjelden at det er slik, men jeg kan love deg at enkelte (og da som regel eldre damer) i bygårder er lite annet enn nettopp det. De tror det selfølgelig ikke selv, men noen har mistet bakkekontakten helt. Ofte er dette tragiske menneskeskjebner, men det unnskylder likevel ikke en slik agenda som går ut på å gjøre livet surt for andre.

(Uten at jeg kjenner akkurat denne saken, selfølgelig).

".........................."

Skrevet

"Det er aldri slik i en situasjon som du beskriver at den ene er engel med vinger og den andre en djevel med svarte horn"

I beg to differ. Det er nok sjelden at det er slik, men jeg kan love deg at enkelte (og da som regel eldre damer) i bygårder er lite annet enn nettopp det. De tror det selfølgelig ikke selv, men noen har mistet bakkekontakten helt. Ofte er dette tragiske menneskeskjebner, men det unnskylder likevel ikke en slik agenda som går ut på å gjøre livet surt for andre.

(Uten at jeg kjenner akkurat denne saken, selfølgelig).

".........................."

Jeg er helt enig i det du skriver, og jeg har et slikt eksempel over gangen. Det er viktig for meg å smile over det, men jeg klarer ikke det alltid. Det er reaksjonene mine som er avjørende for meg.

Skrevet

Skulle tro du bor i samme hus som min samboer bodde i før vi flyttet sammen. Der var det en eldre dame som etter at han hadde bodd der i 2 års tid plutselig begynte å klage over hans vandring over gulvet i etasjen over. Han (og jeg når jeg var på besøk) forsøkte å liste oss over gulvet for ikke å irritere henne, men det hjalp tydeligvis ikke.

Vi ønsket å få orden på problemene, og var veldig imøtekommende, og ba henne ringe neste gang dette var et problem, slik at en av oss kunne gå ned til henne å lytte mens den andre gikk normalt over gulvet. Dette endte kun med at hun ringte hver gang hun var irritert, men åpnet ikke døren da vi ringte på for å sjekke støynivået.

Det hører med til historien at hun klaget på folk som flyttet inn i andre leiligheter i samme oppgangen, så det er ikke tvil om at problemet lå hos henne og ikke hos noen andre.

Min teori er at hun fortsatte klagingen fordi hun merket at hun fikk respons fra min samboer første gangen. Hadde hun merket at det ikke nyttet å klage, ville hun kanskje ikke forsatt.

Ettersom min samboer skulle flytte ut, ble det aldri til at han tok noe affære. Men han vurderte sterkt å selv ta en prat med styret i borettslaget, og det råder jeg dere til å gjøre. Advar gjerne den eldre damen først, men jeg vil tro at styret vil være åpen for deres versjon - selvsagt skal man få lov å gå over gulvet i sitt eget hjem, også om natten. Så lenge man bor tett oppi andre mennesker må man godta å høre enkelte lyder.

Skrevet

Si at hvis hun ikke tåler å bo med folk i nærheten så får hun skaffe seg et lite hus på landet og flytte dit.

Skriv et brev til henne hvor du skisserer alt det du har skrevet her. Skriv hvordan du oppfatter trakasseringen hennes. Under hilsenen din skriver du Kopi: Borettslaget ved formannen, og sender en kopi dit.

Selv om dere skal flytte og ikke lenger er plaget med henne, kan deres brev være til hjelp for de som må være igjen i blokka etter dere.

Skrevet

Hvis dere bor i blokk, så finnes det kanskje en borettslagsleder (en "Narvestad", jeg kommer ikke på tittelen). Da bør det være greit å sende inn en kort klage på denne damen, iallfall dersom hun fortsetter å plage dere! Det er selvsagt lov til å gå på toalettet om natten, og så lenge du ikke har på tv eller musikk eller noe, så kan hun ikke kreve mer.

Gjest det kommer nok  -
Skrevet

Huff og æsj. Gla den gamle damen under oss er veldig oppegående både fysisk og psykisk...

Jeg mener at man skal kunne leve i sin egen leilighet både om dagen og om natten. Skulle du ønske å se på tv når du ikke får sove om natta, mener jeg at du må kunne gjøre det. MEN da tar man jo selvfølgelig hensyn og har ikke på mer lyd enn nødvendig f.eks.

Jeg syns du skal prøve å være så høflig og saklig du klarer i forhold til denne damen i 2. etg. Og gjøre som skorpionfisken sier hvis hun ikke gir seg. Send et brev til henne (saklig!) med kopi til styret.

Nå kan det jo hende at du faktisk lager mye støy når du går. Min svigerinne f.eks., hun går på hælene og det høres nok ganske godt ned når hun går i etg. over. Derfor bruker hun nesten altid tøfler eller lignende som "dempere". Kanskje du kunne prøvd noe slikt?

Lykke til hvertfall! Godt dere ikke skal bo der så veldig lenge da...

Skrevet

Herregud er det mulig????

Stakkars dere, tydeligvis har dere fått den værste naboen dere kan få. Et menneske som ikke har noe å gjøre, som bare prøver å finne feil hos andre og gjør livet surt for dere!

Jeg har bodd i blokk hele mitt liv, rundt omkring i Oslo, og har aldri hørt på makan til "styring av andres liv" som denne gamle damen her tydeligvis prøver å gjøre med dere!

Dere kan da ikke la være å gå oppe om natten???? Det er helt sykt at dere ikke selv kan bestemme hva dere kan gjøre i deres egen leilighet! Makan til oppførsel, fra en syk dame!

Synes dere bør sende et brev om dette til styret, så de blir klar over situasjonen, for det hun driver med er rett og slett trakkasering!!!

Dere bør gjøre styret oppmerksom på henne selv om dere skal flytte, så andre ikke blir plaget på samme måte som dere!

Ønsker dere lykke til!;-)

Jeg er en annen
Skrevet

Hun høres jo sprø ut. Jeg får fnatt av gamle folk som påkrever seg respekt i egenskap av at de er gamle, mens de tydeligvis mener at de kan slippe unna med omtrent hva det skal være selv. Overspente og rasistiske er de ofte også.

Ja, jeg vet det, jeg begynner å få fordommer mot gamlisene, men mange av dagens gamliser er bare så utrolig uforskammede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...