Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har truffet en kvinne på 34 år som har to barn på 4 og 1 år. Etter begge fødsler har hun hatt bekkenproblemer. Hun kjenner det fortsatt litt i hoften når hun går tur, især på glatt underlag, og når hun bærer et barn el.l. Hun er 168 cm høy og har moderate damehofter. Spørsmål:

1. Er litt bekkenvondt halvannet år etter fødsel unormalt?

2. Bør hun avstå fra å få flere barn?

3. Er styrketrening effektivt?

Hilsen Albatross2, som gjerne vil ha barn med henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159004-bekkenproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarer, siden jeg har vært i hennes situasjon.

Min lege, som har personlig erfaring med bekkenproblemer fra sin kone, nølte ikke med å oppfordre meg til å ta sjansen på nummer tre.

Og ja, trening hjelper, men det kan være greit å få litt veiledning av noen som har greie på problemet. Les: Ikke tjueårige aerobic instruktører. Jeg ble betydelig bedre av spinning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159004-bekkenproblemer/#findComment-1027077
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

De fleste gravide får i større eller mindre grad en oppmykning av de bånd og ledd som holder knoklene i bekkenet på plass. Dette for å gjøre bekkenet mer smidig og fleksibelt under fødselen. Noen opplever bekkenløsning som smertefullt og invalidiserende mens andre knapt har symptomer. Normalt går plagene tilbake av seg selv raskt etter fødselen, mens noen sliter med smerter og nedsatt funksjonsevne i lang tid. Det er kun din kjæreste som kan fortelle om hun har opplevd smertene og ubehaget med bekkenløsning så kraftig at det ikke frister med et nytt svangerskap. Det er liten sjanse for at hun blir symptomfri ved et tredje svangerskap, men hun behøver slettes ikke bli så mye verre enn hun har vært i de forrige. Jeg vil ikke gå til det skritt å anbefale henne å avstå fra å bli gravid igjen. Dette er noe hun må kjenne etter selv. Det kan være en god ide å ta kontakt med "Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager" for å få informasjon om hvordan hun bør forholde seg med tanke på forebygging av større plager ved et evt. svangerskap.

Jeg ønsker dere lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159004-bekkenproblemer/#findComment-1028901
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest anonymus

Jeg svarer, siden jeg har vært i hennes situasjon.

Min lege, som har personlig erfaring med bekkenproblemer fra sin kone, nølte ikke med å oppfordre meg til å ta sjansen på nummer tre.

Og ja, trening hjelper, men det kan være greit å få litt veiledning av noen som har greie på problemet. Les: Ikke tjueårige aerobic instruktører. Jeg ble betydelig bedre av spinning.

Hm, min lege (og jordmor, og!) frarådet meg på det sterkeste å gå igjennom flere svangerskap pga. bekkenløsningen! Jeg satt i rullestol på det aller verste.

Jeg var "ferdig" med å få unger etter nr. 2, men da nr. 3 viste å ha snodd seg gjennom spiralen, og jeg oppsøkte lege 1. gang, sa han;" Å kjære deg! Dette skulle vel ikke skjedd!?"

Dette virker muligens som en noe snodig uttalelse, men den var velbegrunnet! Nå, 1 år etter siste fødsel, går jeg fremdeles med krykker til tider... Unner _ingen_ denne følelsen av å være halvt invalid, slite med smerter hver bidige dag, og samtidig skulle være opplagt og en god mor for de 3 ungene mine! Det sliter noe forferdelig!

JEg ville iallefall tenkt _grundig_ igjennom om et nytt svangerskal virkelig er verdt dette... Tenk på de 2 andre ungene dine!(eller var det 3?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159004-bekkenproblemer/#findComment-1363550
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...