Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For et års tid siden ble det funnet en rekke mindre cyster på begge eggstokkene mine. Jeg ble undersøkt med innvendig ultralyd med tanke på PCOS, og fikk beskjed om at bildet ikke var "typisk" for denne lidelsen. Hormonprøvene var også ok, men min gynekolog sa noe vagt om at det kunne tenkes at jeg hadde progestronmangel. Men altså ikke PCOS, mente han.

Nå har mannen min og jeg prøvd å få barn i 7 måneder. To ganger har jeg hatt (for meg) klare symptomer på graviditet, med bl.a. uvelfølelse og uvilje mot kaffe m.m. og ingen pms, som til vanlig er et stort problem. Begge gangene har disse følelsene forsvunnet igjen, og dagen etter har mensen kommet.

Jeg har relativt regelmessig menstruasjon (syklus varierer fra 3,5 til 4,5 uker i lengde), men i tillegg har jeg brunfarget utflod noen dager før. Jeg ser at noen mener at dette kan ha sammenheng med lite progesteron. Spørsmålet mitt er:Stemmer det at det ikke er noen hjelp å få dersom man ikke blir gravid eller får gjentatte spontanaborter på grunn av lite progesteron? At tilskudd av kunstig eller naturlig progesteron ikke hjelper? Kan du si noe om min mulighet for å bli gravid dersom jeg har denne mangelen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159103-progestronmangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Progesteron dannes etter eggløsning og produksjonen fortsetter til det kommer et signal om at graviditet ikke er inntrådt, da faller progesteron-nivået og menstruasjonen starter. Normal progesteron er altså tegn på at alt fungerer normalt etter eggløsning. En normal graviditet vil produsere normal progesteron, å tilføre progesteron vil ikke bedre kvaliteten på det tidlige foster.

PMS kommer også i syklus hvor det inntrer graviditet. Uteblir symptomet kan årsaken være manglende eggløsning. Hvis det er tilfelle kan man stimulere eggløsningen med tabletter (pergotime).

Man kan sjekke progesteronnivået med en blodprøve en uke før menstruasjonen eller ved temperaturmåling, man kan også undersøke livmorslimhinnen ved en enkel prøvetaking.

Hvis dere ikke har oppnådd graviditet innen 12 måneder, kan dere søke lege for utredning og ev. behandling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159103-progestronmangel/#findComment-1028452
Del på andre sider

Kjære ajax.

Jeg har vært gravid 12 ganger over en periode på 12 år. Jeg har tre flotte barn på 8,5 og 4 år.I de tre fullgåtte svangerskapene fikk jeg progesteron vaginalt fra 6.uke til ca 24.uke av svangerskapet.De andre gangene jeg har vært gravid har jeg ikke tatt progesteron. Dette er en omstridt behandling som ikke mange leger i landet tilbyr. I den byen jeg nå bor har jeg vært gravid to ganger(begge endte m.abort)og har fått glimrende oppfølging på sykehuset,men progesteron vil de nødig tilby siden det ikke finnes dokumenterbar effekt.For meg er tallenes tale klar nok.....Til slutt: det er ikke noen dokumenterbare bivirkninger ved denne behandlingen verken for mor eller foster.

Lykke til videre, håper endelig dere lykkes til slutt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159103-progestronmangel/#findComment-1031352
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...