Gå til innhold

Hvor mye koster det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bennetton

Mener ikke å være frekk men, har du ikke råd til å betale det, har du ikke råd til å ha barn heller.

Tror du får det til den prisen du nevner om en av dere ikke har barn fra før, eller om dere kun har ett barn, og om du er under 38 år. I tillegg må du ha barnevernsrapport nå(!!!), og legen har rett til å avslå søknaden din uten begrunnelse.

Han skal vurdere at dere er sterke nok psykisk til å tåle forsøk osv. Litt av et styr.

Siden, når du har brukt opp de tre offentlige forsøkene, er det over til privat, noe som fort beløper seg til 100.000 kr for 3-pakning med alle omkostninger. Det blir fort en prislapp på mange hundretusen for en baby i ivf-gamet ;)

Leser at du ved privat fra nå av får dekket medisiner som overskrider 15.000, så det er jo litt dekning i forhold til før, men ikke mye....men sånn er det nå bare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1028304
Del på andre sider

Gjest Bennetton

Hei!

Det koster 18000 kr i egenbetaling for tre ivf eller icsi forsøk på offentlig sykehus. For alle tre forsøkene til sammen altså, men tror man betaler det meste ved første forsøk.

Ja, mener å ha lest det samme, 15.000 i medisiner og 3000 i såkalt egenandel.

De 15.000 må du iallefall betale ved første forsøk, ettersom du skal betale alle medisiner inntil 15.000 selv. Og du kommer fort opp i medisinutgifter for 15.000 ved ett forsøk.

Medisiner som overskrider 15.000, blir dekket uavhengig om det er offentlig eller privat, innenlands eller utenlands.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1028383
Del på andre sider

Gjest prillaguri

Mener ikke å være frekk men, har du ikke råd til å betale det, har du ikke råd til å ha barn heller.

Tror du får det til den prisen du nevner om en av dere ikke har barn fra før, eller om dere kun har ett barn, og om du er under 38 år. I tillegg må du ha barnevernsrapport nå(!!!), og legen har rett til å avslå søknaden din uten begrunnelse.

Han skal vurdere at dere er sterke nok psykisk til å tåle forsøk osv. Litt av et styr.

Siden, når du har brukt opp de tre offentlige forsøkene, er det over til privat, noe som fort beløper seg til 100.000 kr for 3-pakning med alle omkostninger. Det blir fort en prislapp på mange hundretusen for en baby i ivf-gamet ;)

Leser at du ved privat fra nå av får dekket medisiner som overskrider 15.000, så det er jo litt dekning i forhold til før, men ikke mye....men sånn er det nå bare.

hei bea!

jo bennetton jeg synes det var litt frekt svart at har du ikke råd til 15000 så har du ikke råd til å ha barn heller.!

hvem har vel 15ooo,- å bla opp sånn uten videre?? vi hadde det, men det er takket være min manns gode økonomi. hvis jeg spurte deg om jeg kan låne 15000,- av deg frem til mandag skal jeg vedde på det hadde vært vanskelig..

det er mange måter man kan skaffe de pengene på bea .du kan ta opp et forbrukslån (det blir jo dyrt selvsagt) eller et annet lite lån, snakke med banken, diverse. få noen i familien til å stille som kausjonist for dere (hvis de vet hva dette dreier seg om, dere vil kanskje holde det hemmelig..?)

eller dere må jobbe som f og spare og spare. du kan melde deg opp til eksamen og få fullt lån og stipend! (30 000?)det er jo flere titusenvis av kroner. undersøk alle muligheter!

ikke la pengene stoppe dere i drømmen om et barn.det er ikke lett å frembringe 15000 sånn med en gang, men det er ikke umulig. lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1028485
Del på andre sider

hei bea!

jo bennetton jeg synes det var litt frekt svart at har du ikke råd til 15000 så har du ikke råd til å ha barn heller.!

hvem har vel 15ooo,- å bla opp sånn uten videre?? vi hadde det, men det er takket være min manns gode økonomi. hvis jeg spurte deg om jeg kan låne 15000,- av deg frem til mandag skal jeg vedde på det hadde vært vanskelig..

det er mange måter man kan skaffe de pengene på bea .du kan ta opp et forbrukslån (det blir jo dyrt selvsagt) eller et annet lite lån, snakke med banken, diverse. få noen i familien til å stille som kausjonist for dere (hvis de vet hva dette dreier seg om, dere vil kanskje holde det hemmelig..?)

eller dere må jobbe som f og spare og spare. du kan melde deg opp til eksamen og få fullt lån og stipend! (30 000?)det er jo flere titusenvis av kroner. undersøk alle muligheter!

ikke la pengene stoppe dere i drømmen om et barn.det er ikke lett å frembringe 15000 sånn med en gang, men det er ikke umulig. lykke til !

Jeg gikk i banken og lånte jeg. Forsøket kom på 50 000 kr og det betalte jeg tilbake med barnetrygden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1028491
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere ikke har råd til de tusenlappene, enten ved å låne eller spare, så lurer jeg bare bittelitt...hvordan hadde dere tenkt å forsørge det eventuelle barnet da? Det er langt i fra gratis å få barn. Tenk på utgiftene til barnevogn, seng og stellebord, klær og en uhorvelig mengde andre ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1028495
Del på andre sider

Hvis dere ikke har råd til de tusenlappene, enten ved å låne eller spare, så lurer jeg bare bittelitt...hvordan hadde dere tenkt å forsørge det eventuelle barnet da? Det er langt i fra gratis å få barn. Tenk på utgiftene til barnevogn, seng og stellebord, klær og en uhorvelig mengde andre ting.

Det er flere grunner til at man ikke kan ta opp lån.

Man kan være svartelistet pga inkassosak, trenger ikke være stor summen, men uansett er man svartelistet.

Har du tenkt på at en av grunnene til at folk ikke kan ta opp lån, er nettopp fordi at man skal ha barn?

Har 3 barn selv og aldri i verden om jeg hadde hatt råd til å ta opp lån i forkant av fødslene.

Ikke alle kan spare heller, nettopp fordi man skal ha barn.

Hos oss gikk økonomien akkurat "i rundt", hadde ikke penger å sette av til sparing, men vi hadde da klær, leker til barna, mat (tom middag hver dag), varme og tak over hodet forde.

Tror du bør tenke over svaret ditt én gang til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1028578
Del på andre sider

Gjest Bennetton

hei bea!

Neida, svaret mitt har ikke noe med frekkhet å gjøre, men jeg mente det slik som molli beskriver det.

Det er mange som ikke har 15.000 kr for hånden under madrassen, men får du ikke tatt opp et lån på 15.000, mener jeg du ligger tynt an økonomisk til å forsørge et kommende barn også.

Men det er nå min mening da, ellers kan vi godt diskutere om det er en menneskerett å få prøve å få barn, for fattig som rik.

Jeg mener egentlig at det er en menneskerett å få sjansen til å prøve, derfor burde det egentlig være gratis hele styret.

Sier jeg imot meg selv nå ;D hmmm.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1028823
Del på andre sider

thuva1365380402

Vi tok 3 IVF-forsøk før 1.1.2002 da det stort sett var gratis med prøverør. Da det ble bestemt at man måtte betale forsøkene selv, bestemte vi oss for å gå for adopsjon i stedet da man fra 2002. Vi hadde nemlig ikke råd til først å betale for flere "mislykkede" IVF-forsøk og deretter gå for adopsjon. Vi måtte derfor velge et av alternativene. Og med adopsjon så blir det jo "nesten" alltid et barn til slutt. I ettertid angrer vi på at vi ikke startet med adopsjonsprosessen tidligere. Vi hentet en gutt på 3,5 mnd i Sør-Korea i fjor sommer. Og nå er han allerede blitt 1,5 år. Alt har gått kjempefint-

Vi måtte låne noe av beløpet vi betalte i adopsjon. Tilsammen kom adopsjonen på litt i overkant av 100.000,- (inkl. hentereise). Vi har ikke fryktelig god råd, akkurat nå har vi begge også vært arbeidsledige i 1 år. Så fort min mann igjen får en jobb, startet vi med neste adopsjonsprosess.

Jeg forstår jo også at adopsjon ikke er en løsning for alle. Men det bør absolutt vurderes mener jeg. Selv syntes jeg IVF-forsøkene var slitsomt. Mange opp og nedturer. Var også gravid to ganger. Men i dag er jeg kjempeglad for at jeg er ferdig med det. Hvis ikke hadde vi jo ikke hatt sønnen vår, og han er jo ment for oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1030449
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Margrethe i FUB

"I tillegg må du ha barnevernsrapport nå(!!!), og legen har rett til å avslå søknaden din uten begrunnelse."

Det stemmer ikke, men må ikke har barnevernsrapport når man skal ha gjennom IVF/ICSI.

Men, behandlende lege vil foreta en omsorgsvurdering av paret: http://www.fub.no/arkiv/omsorgsvurdering.shtml

og "Legen skal vurdere om det er behov for spesialkompetanse under vurderingen. Slik kompetanse kan være psykolog, psykiater eller sosialkurator, og bør være tilgjengelig der kunstig befruktning foretas."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1037190
Del på andre sider

Gjest Misforsto

"I tillegg må du ha barnevernsrapport nå(!!!), og legen har rett til å avslå søknaden din uten begrunnelse."

Det stemmer ikke, men må ikke har barnevernsrapport når man skal ha gjennom IVF/ICSI.

Men, behandlende lege vil foreta en omsorgsvurdering av paret: http://www.fub.no/arkiv/omsorgsvurdering.shtml

og "Legen skal vurdere om det er behov for spesialkompetanse under vurderingen. Slik kompetanse kan være psykolog, psykiater eller sosialkurator, og bør være tilgjengelig der kunstig befruktning foretas."

Ok, da er det i spesielle tilfeller sikkert da.

Jeg leste om flere som måtte ha slik rapport her, og trodde da det var obligatorisk, men det er altså legen som vurderer det, ok!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159183-hvor-mye-koster-det/#findComment-1037293
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...