Gå til innhold

Skal - skal ikke ?

Anbefalte innlegg

Har fått innvilget ett søskenforsøk som jeg er usikker på om jeg skal gjennomføre eller ikke. Fikk en sønn ved hjelp av IVF for 2 1/2 år siden. Den gangen var vi utrolig heldige, for det gikk bra på første forsøk. Og vi har fått verdens flotteste gutt!

Men nå er jeg jo blitt eldre, 42, og er usikker på om jeg tør å forsøke en gang til. Vil gjerne ha et barn til, er ikke redd svangerskapet eller selve forsøket, men jeg er redd for å bli gravid med et barn som ikke er friskt og som jeg kanskje må vurdere å fjerne igjen. Er det noen her som vet hvor stor sjansen er å få et barn med misdannelser i min alder?

Bør vi bare slå oss til ro med at vi har verdens flotteste sønn?

Er rett og slett skikkelig usikker.

Håper noen av dere vet noe om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159307-skal-skal-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Også ettbarnsmor

Hei!

Leste her på dr.online (søk på det) at risikoen for å få et barn med Down syndrom er ca. 1% ved 40 år og 5% ved 45 år. Det betyr vel at det er over 95 % sjanse for å få et friskt barn. Hvordan de er med andre funksjonshemninger vet jeg ikke, det er vel Downs det er mest snakk om når det gjelder mors alder.

Lykke til med valget, tror jeg ville tatt forsøket..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159307-skal-skal-ikke/#findComment-1029965
Del på andre sider

Risikoen er økt, men om man multipliserer et bitte lite tall med f.eks. 5 for å femdoble, blir resultatet fremdeles et lite tall.

Det er eggkvaliteten som forringes når moren blir eldre, eggene hennes dannes før hun blir født, mens mannens sæd er "nyprodusert". Og akkurat eggkvaliteten blir jo sjekket ganske grundig ved IVF, da.

Du er jo sikkert klar over at det ikke er all verdens sjanse for at dere skal lykkes, og jeg synes du skal ta forsøket med den innstillingen - går det, så er det en positiv overraskelse, liksom. Jeg synes ikke du skal fokusere på evt. avvik ved fosteret før du er blitt gravid.

Selv fikk jeg barn nr. 2 etter mange års strev noen dager før jeg fylte 40. Både svangerskap, fødsel og småbarnstid gikk aldeles utmerket. Vi forsøkte litt av hvert underveis, men han endte med å bli avlet på den billige, gammeldagse måten. Jeg tok fostervannsprøve da han var underveis. Hvis du lurer på noen detaljer, kan du sende en mail til [email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159307-skal-skal-ikke/#findComment-1031528
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...