Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et noe spes. spørsmål som jeg håper du kan svare meg på.

Er litt usikker om jeg burde spørre legen min om delvis sykemelding. Ønsker ikke å virke sytete.

Jeg er 21+4 dager gravid. Bor alene i stort hus med 2 barn som jeg har fra før. (8 og 11 år.) Arbeider 80% stilling hvor jeg har en fridag i uken. For at jeg skal kompansere på dette økonomisk er jeg nødt til å ha en ekstrajobb hvor jeg arbeider 1 kveld, evt. 1 dag i helgen i tillegg når ungene er hos sin far. Må også si at denne graviditet ikke var planlagt. Har begynt å få bekkenløsning. Begge stillinger innebærer mye sitting.

Føler nå at jeg er veldig sliten og sover dårlig pga. bekkenprobl. Ønsker ikke å virke klagete men hvordan er mulighetene for å få en delvis sykemelding? Kan jeg spørre om dette uten at det blir tatt ille opp? Håper i hvertfall at jeg kan slippe ekstrajobben fra 1. feb. da jeg da skal til legen min igjen.

Har evt. noen andre erfaringer som de kan dele med meg om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15934-sykemeldingsrutiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vet at sykemeldingsrutinene rundt omkring varierer veldig. noen leger legger veldig vekt på det psykiske, og at moren skal ha det bra, de sykemelder gjerne moren fordi hun føler seg sliten og stresset. Andre mener bastant at man ikke er syk når man er gravid og at man bør greie full jobb, andre barn etc omtrent på strak arm. jeg er 18 uker på vei og har vært sykemeldt i snart to uker pga. kynnere. Riktignok har jeg en senabort tidligere som man ikke fant årsaken til, og fått konstantert forholdsvis kort livmorhals. I uke 12 var jeg til kontroll og spesialisten mente jeg burde sykemeldes 50 %. I romjulen begynte ganske kraftige kynnere og på kontrollen i uke 16 sa legen med en gang at han ville sykemelde meg, sannsynligvis for resten av svangerskapet. ikke nødvendigvis fordi han trodde det var noen fare, men fordi det er både fysisk og psykisk slitende å gå med kynnere. Legen min er veldig ok, og er alltid opptatt av hvordan den vordende mor har det, på alle måter. I mitt første svangerskap, hvor alt gikk helt fint, var han også veldig opptatt av at jeg hadde smerter i bekkenet, og var stresset pga. eksamen. Huff, dette ble langt og rotete, men jeg vil oppfordre deg til å snakke med legen din om hvordan du har det, hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor burde du kanskje vurdere å bytte lege. Nå er det du og barnet ditt som er viktigst, tenk på deg selv!

Ønsker deg lykke til.

Hilsen Tullerull

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15934-sykemeldingsrutiner/#findComment-74462
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det viktigste når en lege skal vurdere hvorvidt en gravid kvinne trenger sykemeldning, er at helhetssituasjonen må sees i sammenheng. Legen har medansvar for at situasjonen blir lagt til rette for at du kan gjennomføre et svangerskap uten risiko for alvorlige komplikasjoner. Bekkenløsning er ingen svært alvorlig komplikasjon i seg selv. Likevel må plagene dine vurderes når du har så vondt at du ikke får sove skikkelig. Hverken du eller barnet du bærer på er tjent med at du er så sliten at det virkelig går ut over din helse og ditt familieliv.

Er bekkenløsnigsplagene så alvorlige at du står i fare for å invalidiseres midlertidig, må du selvfølgelig sykemeldes.

Jeg synes helt klart at du skal diskutere situasjonen med din lege. Det er varierende hvor hvilken innstilling legene har til sykemelding av gravide, så du må være innstilt på motforestillinger. Enkelte leger mener at du bør gå på jobb så lenge du ikke har komplikasjoner som er direkte truende for gjennomføringen av svangerskapet.

Det finnes regler i arbeidslivet som tilsier at din arbeidsgiver er pliktet til å tilrettelegge arbeidet for den gravide, selv om hun normalt har andre arbeidsoppgaver. Lar dette seg ikke gjøre, har du rett på trygdepenger, selv om du ikke er sykemeldt i vanlig forstand. Kontakt trygdekontoret eller arbeidsdirektoratet for nærmere opplysning, hvis din lege eller jordmor ikke har informasjonsmateriell på sitt kontor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15934-sykemeldingsrutiner/#findComment-74471
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...