Gå til innhold

Hvorfor så få mannlige sykepleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann og går på sykepleien. Har vært i praksis og mener at sykepleie er over gjennomsnittet rent fysisk. En god del løfting av pasienter. Man skulle da tro at dette var mere for menn, men slik er det jo ikke.

Passer ikke menn til å gi omsorg? Dette henger jo tilbake fra gammelt av da kvinnen var hjemme og hadde omsorg for barna mens mannen var ute å jobbet...men nå er det jo 2004 og det er jo helt annerledes.

Eller har det noe å si at sykepleie tidligere var et dameyrke og at gutter ikke tør søke fordi de er redd for å bli sett på som femi/homofile?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig lønn, ugunstige arbeidstider, lavstatusyrke, få avansemuligheter?

Skrevet

Tror det er så enkelt som a) sykepleie er tradisjonelt et kvinneyrke, og B) lønn (ikke prioritert rekkefølge).

Gjest tar omsorgsfag
Skrevet

Håper på flere mannlige sykepleiere.. De kan da også gi omsorg! Men det blir vel sett på som en kvinneting.. Så på tv at kun 5-10% sykepleiere er menn. Og de holder sammen på f.eks. akutten osv. Tror flere begynner å "godta" at menn også kan være sykepleiere. Det er ikke bare et kvinneyrke. Helsesektoren trenger flere menn. De gjør en flott jobb, og passer i sektoren! Mener i alle fall jeg.

Skrevet

Dårlig lønn, ugunstige arbeidstider, lavstatusyrke, få avansemuligheter?

lavstatus?..sykepleie er jo et profesjonsyrke...ergo blant de viktigste jobbene i et samfunn..

dessuten viste jo undesøkelsen i vg at sykepleiere var blant de som trives best på jobben

masse videreutdannelser er det også...jobbe i hele verden osv..

Skrevet

lavstatus?..sykepleie er jo et profesjonsyrke...ergo blant de viktigste jobbene i et samfunn..

dessuten viste jo undesøkelsen i vg at sykepleiere var blant de som trives best på jobben

Så oversikt over lønn...og lønna er da på høyde med lærere...og læreryrke har da ikke vært et typisk kvinneyrke

Men sykepleie er jo blant de mest søkte studiene da..trengs jo så mange sykepleiere...gikk 500 i klassen min i oslo...det er vel også en av grunnene til at det ikke er bedre betalt...

Skrevet

Status vedrørende yrke kan neppe relateres til grad av viktighet på samfunnsmessig plan. Endel jobber innenfor reklame feks, gir høy status til en viss type mennesker, men det kan jo ikke akkurat sies å omhandle noe av samfunnsmessig viktig betydning. En bussjåfør er helt sentral og viktig innenfor logistikk, men faget har nok ingen spesiell høy status.

Mulig jeg overdrev som kalte sykepleie lavstatus, forresten.

Skrevet

Status vedrørende yrke kan neppe relateres til grad av viktighet på samfunnsmessig plan. Endel jobber innenfor reklame feks, gir høy status til en viss type mennesker, men det kan jo ikke akkurat sies å omhandle noe av samfunnsmessig viktig betydning. En bussjåfør er helt sentral og viktig innenfor logistikk, men faget har nok ingen spesiell høy status.

Mulig jeg overdrev som kalte sykepleie lavstatus, forresten.

Folk med dårlig selvtillit/psykiske problemer?

Skrevet

Folk med dårlig selvtillit/psykiske problemer?

Du spør om hvorfor det er så få mannlige sykepleiere.

Jeg prøver å tenke meg hvorfor, og en av tingene jeg kan tenke meg, handler om status. Da er det nærliggende (for meg) å trekke konklusjonen at dette er et problem for menn.

Skrevet

Du spør om hvorfor det er så få mannlige sykepleiere.

Jeg prøver å tenke meg hvorfor, og en av tingene jeg kan tenke meg, handler om status. Da er det nærliggende (for meg) å trekke konklusjonen at dette er et problem for menn.

At sykepleie ikke er et høystatus yrke er nok de fleste enige om...men å snakke om lavstatus yrke når det er snakk om et yrke som krever flere års høgskole utdannelse synes jeg blir litt feil..hva skal man da si om yrker som butikkmedarbeider etc som ikke krever noenting?..søplestatus?

Skrevet

At sykepleie ikke er et høystatus yrke er nok de fleste enige om...men å snakke om lavstatus yrke når det er snakk om et yrke som krever flere års høgskole utdannelse synes jeg blir litt feil..hva skal man da si om yrker som butikkmedarbeider etc som ikke krever noenting?..søplestatus?

Vil du eller vil du ikke ha forslag til hvorfor menn ikke velger sykepleien som yrkesvei?

Jeg personlig har ingen fordommer mot noen yrkesgrupper (vel, det har jeg nok, men sykepleie sorterer ikke herunder).

Skrevet

Vil du eller vil du ikke ha forslag til hvorfor menn ikke velger sykepleien som yrkesvei?

Jeg personlig har ingen fordommer mot noen yrkesgrupper (vel, det har jeg nok, men sykepleie sorterer ikke herunder).

leiemordere, diktatorer, folkemordere?

Med vennlig hilsen

Gjest rutangis netu
Skrevet

Sykepleier er ikke et høystatusyrke. Ikke noe å skryte av for en mann at en er sykepleier! Eller hjelpepleier, eller barnehageassistent eller lignende. Gutter skal helst være lege og lignende, eller SJEF. That's it!

Mannfolk må ha et fint yrke, eller i det minste enfin bil, for å støtte opp om selvtilliten. Ser ut som om vi kvinner klarer oss bedre uten?

Skrevet

Sykepleier er ikke et høystatusyrke. Ikke noe å skryte av for en mann at en er sykepleier! Eller hjelpepleier, eller barnehageassistent eller lignende. Gutter skal helst være lege og lignende, eller SJEF. That's it!

Mannfolk må ha et fint yrke, eller i det minste enfin bil, for å støtte opp om selvtilliten. Ser ut som om vi kvinner klarer oss bedre uten?

Sykepleieryrke er definitivt ikke et lavstatusyrke. At de fleste ikke ser på det som et høystatusyrke er vel heller ikke til å stikke under en stol.

Man kan heller ikke sammenligne barnehageassistenter, hjelpepleier eller omsorgsarbeidere med sykepleiere. Sykepleiere har høgskoleutdannelse. De andre yrkene er videregående utdannelser, noen av dem med fagbrev.

Kjenner en sivilingeniør som var lei av yrket og utdannet seg til sykepleier isteden. Kunne ikke falle meg inn å se ned på han.

Gjest omsorgertøft
Skrevet

Jooooo, menn passer veldig godt til å gi omsorg.

Vet ikke helt hvorfor såpass få har valgt sykepleieyrket hittil, er vel en kombinasjon av mange ting.

Personlig synes jeg machogutta som har fordommer mot menn i omsorgsyrker er urkomiske, klarer liksom ikke å ta slike individ på alvor. Virker som om de fleste jeg kjenner er enig med meg her i allefall.

Som kvinne og tidligere ansatt i hjemmesykepleien kan jeg bare si at du vil bli satt stor pris på i dette yrket uansett hvor i helsevesenet du velger å jobbe. Du vil gjøre en uhyre viktig jobb, så tror du bare kan overse spydigheter "grøftegravergutta" med sørgerender under negla.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Sykepleieryrke er definitivt ikke et lavstatusyrke. At de fleste ikke ser på det som et høystatusyrke er vel heller ikke til å stikke under en stol.

Man kan heller ikke sammenligne barnehageassistenter, hjelpepleier eller omsorgsarbeidere med sykepleiere. Sykepleiere har høgskoleutdannelse. De andre yrkene er videregående utdannelser, noen av dem med fagbrev.

Kjenner en sivilingeniør som var lei av yrket og utdannet seg til sykepleier isteden. Kunne ikke falle meg inn å se ned på han.

Men DU er kanskje kvinne? Det var vel her snakk om sykepleier som jobb for en mann? Kvinner som er sykepleiere har en mye høyere yrkesstatus, virker det som, enn menn som er sykepleiere.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Hei, der var du også. Du har visst vært savnet her på forumet..:)

Skrevet

Men DU er kanskje kvinne? Det var vel her snakk om sykepleier som jobb for en mann? Kvinner som er sykepleiere har en mye høyere yrkesstatus, virker det som, enn menn som er sykepleiere.

Jeg føler det omvendt. Nå er ikke jeg sykepleier, men jeg føler at menn som er sykepleier ofte blir beundret av kvinner. En annen ting er det er lettere for en mann og klatre innen yrke. Det er jo så få menn, men prosentvis så er det disse som innehar avd. stillinger osv.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg føler det omvendt. Nå er ikke jeg sykepleier, men jeg føler at menn som er sykepleier ofte blir beundret av kvinner. En annen ting er det er lettere for en mann og klatre innen yrke. Det er jo så få menn, men prosentvis så er det disse som innehar avd. stillinger osv.

Yrkesmessig vil ikke menn bli beundret av kvinner, men av andre menn! Da nytter det ikke at kvinner beundrer sykepleiervalget.

Og, som du korrekt har observert, mannlige sykepleiere er ikke det lenge, de forsvinner videre oppover i systemet, og DA er ikke de kvinnelige kollegene (iallefall) LIKE fornøyde med vedkommende, for da har de selv ofte blitt forbigått.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg har vel egentlig ikke helt klart for meg hvilke yrkesgrupper jeg ikke tilegner like mye status som andre, men det der kan jo godt være noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...