Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år som de siste tre fire ukene har hatt en følelse av at magen har vokst litt, særlig nedre del. Har lenge vært plaget med "urolig" mage og mye luft som fører til oppblåsthet.denne perioden synes jeg likevel det har vært ekstra ille.har de siste årene vært opptatt av å spise sunt(mye fiber,korn og grønnsaker) selv om dette gir økt luftdannelse. har kanskje spist litt ekstra mye fiber i det siste, men synes likevel det er noe unormalt med magen. trener regelmessig, røyker ikke og føler meg egentlig ganske sunn og frisk. det bør vel nevnes at jeg plages av angst og til tider er ganske nedfor, og vet at dette kan ha innvirkning på magen.har hatt endel å tenke på i det siste, men føler ikke det kan være grunnen.leste nylig om eggstokk kreft, hvor det sto at et symptom på denne sykdommen er at magen begynner å vokse.jeg ble selvfølgelig livredd og var sikker på at jeg hadde dette. går på p piller og leste at dette kan ha en beskyttende effekt. me likevel klarer jeg ikke å legge tanken om kreft bak meg. har ganske god og regelmessig fordøyelse og ingen spesielle smerter i mageregionen, unntatt under eggløsning.

hva kan det være for noe?føler at det er noe "fremmed" i magen min i tillegg til oppblåsthet. har alltid hatt en tendens til en liten kulemage, selv om jeg er slank.er det mulig det er en voksende cyste i underlivet eller mageregionen, og er dette farlig?var hos legen min for litt siden av en annen grunn enn magen, men nevnte det såvidt. hun sa hun var sikker på at det ikke var eggstokk kreft. likevel går jeg rundt og bekymrer meg for det verste. kan dette være noe forbigånde?evt. psykisk;at jeg bare føler den har vokst litt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159539-oppbl%C3%A5ststor-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart at legen kan si at han er sikker på noe som ikke er undersøkt?Sannsynligheten for at det er noe mindre farlig er vel større,men jeg synes du skal ta en tur til hos legen din,og si at du vil ha dette undersøkt.En venninne av meg fikk høre at hun hadde svak indre muskulatur,og at smertene i hoften skyldtes dette.Det viste seg at det til syvende og sist var beinmargskreft.

Mette Moen, Gynekolog

Ved eggstokkkreft utvides magen fordi det samler seg væske i bukhulen, ved oppblåsthet er det luft som samler seg. Ved eggstokk-kreft vil tilstanden være permanent, ikke komme og gå. Legen kan ved vanlig undersøkelse av magen banke på den og kjenne (høre) forskjell på de to tilstander. Ved eggstokk-kreft vil det vanligvis også være vekttap Det er meget, meget uvanlig med slik kreft i din alder. En ultralydundersøkelse vil kunne vi 100% sikkerhet, men hvis din lege ikke mener at det er nødvendig, så synes jeg du skal slå deg til ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...