Gå til innhold

Vil bli gravid!

Anbefalte innlegg

Gjest woundering

Jeg er en ung dame på 28 år.Jeg har en datter fra et tidligere forhold som fyller 6 år i juni. Jeg ble fort gravid sist,men det virker som det er vanskligere denne gangen.Han som jeg bor samme nå har 3 barn fra før, så det kan ikke være noe galt med hans sædkvalitet.Vi har hatt sex nå uten prevensjon i ca 7 mnd.Vi har slappet av på det med å bli gravid, men nå synes jeg det har gått litt lang tid.Sist tok det bare ca 2 mnd etter at jeg avlsuttet med p -pillene.Etter svangersapet hadde jeg spiral som jeg fjernet ca 7 mnd siden.Det var av den gamle typen, ikke den hormon spiralen.Så jeg har ikke hatt tilført kroppen noe ekstra hormoner som kunne ha utsatt tiden for å bli gravid.

Det jeg forsåvidt lurer mest på er om det er normalt å måtte prøve så lenge for å bli gravid?Jeg blir litt redd for at det kansje er noe galt med meg.Kan fek.livssituasjonen ha noe innvirkning på å bli gravid,som fek.stress?Jeg har også hørt at noen ganger så er det rett og slett slik at to mennesker ikke kan få barn sammen fordi ikke kjemien er der,til tross for at begge i utgangspunktet kan få barn? Jeg håper å kunne få svar på disse spørsmålene!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15956-vil-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig at man må vente litt ekstra for å bli gravid med nr. 2 , eller nr. 3 for den saks skyld. Man prøver, fra profesjonelt hold å ikke problematisere dette før det er gått minst 10 mndr. Selv om både du og din mann har vist at dere er fertile, kan det hende at dere har visse problemer med å få barn sammen, uten at jeg kan gå så mye inn på årsaksammenhengen her. En vellykket befruktning er avhengig av at egg og sædcelle lar seg forene og at deres respektive arvemateriale ikke "kræsjer" med hverandre. Slikt er ikke så lett å finne ut av. Jeg tror imidlertid at sansynligheten for at dere skal få det til er overhengende , men det kan tenkes at dere må gi det litt mer tid. Jeg regner med at du vet om mulighetene for å følge med på eggløsningstidspunkt med temp.målinger, etc. Mange kvinner kjenner også når de har eggløsning. Samleie rundt tidspunkt for eggløsning har store forutsetninger for å føre til graviditet.

Har du hatt noen underlivsinfeksjon siden du var gravid, kan det selvfølgelig være årsaken til at den ønskede graviditeten lar vente på seg. Man vet i dag at clamydiainfeksjoner, spes. gjentatte, kan gjøre det langt vanskeligfor kvinner å bli gravide. I dag vet vi også at kvinner som er undervektige, og spes. hvis de røyker i tillegg, statistisk sett har større problemer med å bli gravid. Hvis du føler at dette gjelder deg, er det kanskje en sak du kan jobbe med. At man både fysisk og psykisk har det nogen lunde bra, må man anta er faktorer som spiller inn på vår befruktningsevne. Slikt er uansett ikke så lett å måle eller lage statistikker ut av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15956-vil-bli-gravid/#findComment-74472
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...