Felix & Lilje Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg er en kvinne på 39 år med kraftige PMS-plager. Spesielt blir jeg i sterk mental ubalanse, noe som også går ut over min familie. Har vert plaget med dette etter en trafikkulykke med påfølgende hodeskade (hjernerystelse - diffus hjerneskade). Hadde i perioden rett etter ulykken god hjelp av medisinen Neurontin i forhold til kvalme og generell energi i kroppen. Jeg var plaget med hodepine i 3 år, noe som i dag er mye bedre. Kan nevne at jeg for noen år siden steriliserte meg, noe jeg lurer på om kan virke inn på produksjonen av østrogen/progesteron? Er ellers i god fysisk form, spiser sunt og trener jevnlig. Har inntrykk av at behandling består av valget mellom lykkepillen og diverse vitaminer (B6, Folat, Magnesium, Kalsiumkarbonat, Nattlysolje og Sink) og akupunktur. Bør en ved valg av vitaminer ta alle disse preparatene eller anbefales det å først ta tester hos legen for å sjekke nivået av for eksempel Folat og Magnesium. Har en viss skepsis til lykkepillen, men vil prøve det meste for å komme ut av den vonde sirkelen. Det er også kommet et kremprodukt på markedet som heter Naturlig Progesteron, som påstås å være til god hjelp. Er dette et produkt som er anerkjent og bør prøves? Hvor lang tid bør en evt. bruke de forskjellige preparater/medisiner før en merker resultater? Jeg er sterkt plaget og er i tvil om hva jeg skal prøve! Hva anbefaler du meg å gjøre - utenom å gå til min fastlege? Dere er jo spesialistene på området og det skjer jo hele tiden mye nytt innen forskningen! Er svært takknemmelig for svar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159598-jeg-er-en-kvinne-p%C3%A5-39-%C3%A5r-med-kraftige-pms-plager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Det er ikke påvist spesielle hormonelle endringer hos de kvinner som lider av PMS, men at de reagerer normalt sterkt på de hormonell endringer som skjer hos alle kvinner etter eggløsning. Endring av livsstil i denne følsomme periode med å unngå stress, mosjonere daglig og redusere alkohol og kaffe kan hjelpe noen. Du kan forsøke calcium 1200 mg daglig i periodeen eller 50-100 mg vitamin B-6. P-pillen Yasmin kan hjelpe noen, lykkepille eller andre nervemedisiner kan komme på tale eller som siste utvei å stanse din hormonproduksjon med nesespray eller sprøyte. Det er ikke vist at progesteronkrem har større effekt enn ’placebo’, men 30% har effekt av slik ’juksemedisin’ , så meget tyder på at det er en del psykologi med i behandlingen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159598-jeg-er-en-kvinne-p%C3%A5-39-%C3%A5r-med-kraftige-pms-plager/#findComment-1032747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.