Gjest lilium Skrevet 4. august 2000 Del Skrevet 4. august 2000 Hei, vi er et par i begynnelsen av 30-årene som er ufrivillig barnløse, diagnose dårlig sædkvalitet. Vi har begge røkt i mange år, men sluttet for 9 mnd. siden. Etter et mislykket prøverørsforsøk begynte vi igjen, og røkte da i 2 1/2 mnd før vi nå har sluttet igjen. Jeg lurer på hva det er i røyken som påvirker og hvorfor røyking påvirker sædkvaliteten?? Jeg lurer også på hvor lang tid det vanligvis tar fra røykeslutt til sædkvaliteten bedres? Er det 3 mnd. for å få frem ny generasjon, eller vil man kunne se bedring etter kortere tid? Håper på svar da vi skal igang med nytt forsøk snart, da er det greit å vite hva vi må forholde oss til. På forhånd tusen takk for svar, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1598-r%C3%B8yking-og-s%C3%A6dkvalitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trygve Talseth, urolog Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 Det er mange stoffer i tobakk som kan påvirke sædkvaliteten. Røykere har mindre sædvolum, men sædcellene har samme bevegelse hos røykere og ikke-røykere. Hva dette betyr med sædvolumet er usikkert. En røyker som har åreknuter i pungen (varikocele) har betydelig dårligere sædkvalitet. - Det er mulig at røyking kan bety mer for kvinnes fertilitet enn for mannens. I og med at det er mye usikkerhet omkring dette, kan jeg ikke svare deg sikkert hvor lang det tar før en uheldig påvirkning er borte. Men det er naturlig å anta at det vil ta 70-80 dager.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1598-r%C3%B8yking-og-s%C3%A6dkvalitet/#findComment-6708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.