Gå til innhold

Spontanabort og nye sjanser

Anbefalte innlegg

Gjest mathildemor

Har hatt en sa og lurer på hvor lang tid man må eller bør vente før man prøver på nytt? Har fått beskjed om at det ikke trengs utskraping. Har undersøkt det på ultralyd(innvendig). Er 32 år. Dette var min første sa og forhåpentligvis den siste. Har jeg større sjans for å oppleve sa igjen? Er det mange som har flere sa? Er ikke i noen risikogruppe så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159952-spontanabort-og-nye-sjanser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bekjent av meg hadde sa i januar, og var gravid igjen i februar.. Så du kan nok bare begynne med en gang, hvis du føler det er det rette for deg.

Jeg hadde en sa etter førstefødte, og etter det hadde jeg ikke lyst til å bli gravid flere ganger, var så redd for å miste igjen. Men jeg ombestemte meg etter 1 1/2 år, og fikk en til. Og så ble jeg gravid igjen etter nr 2, som endte med sa.

Jeg vet ikke helt det med fare for å miste en gang til nå etter den første, det er noe en ikke kan styre selv..

Får hvertfall håpe det går bra.

Lykke til

fra

Gjest mathildemor

En bekjent av meg hadde sa i januar, og var gravid igjen i februar.. Så du kan nok bare begynne med en gang, hvis du føler det er det rette for deg.

Jeg hadde en sa etter førstefødte, og etter det hadde jeg ikke lyst til å bli gravid flere ganger, var så redd for å miste igjen. Men jeg ombestemte meg etter 1 1/2 år, og fikk en til. Og så ble jeg gravid igjen etter nr 2, som endte med sa.

Jeg vet ikke helt det med fare for å miste en gang til nå etter den første, det er noe en ikke kan styre selv..

Får hvertfall håpe det går bra.

Lykke til

fra

Hei. Takk for svar. Leit å høre at du hadde opplevd dette du også. Det er hardt! Håper du har det bra nå. Et viktig poeng er selvfølgelig å være klar for det psykisk. En blir jo veldig tappet etter noe slikt. Noen sier det er naturens gang. Jeg satser på å klare det neste gang. Men man har jo ingen garanti. Vennlig hilsen håpefull..

Hei. Takk for svar. Leit å høre at du hadde opplevd dette du også. Det er hardt! Håper du har det bra nå. Et viktig poeng er selvfølgelig å være klar for det psykisk. En blir jo veldig tappet etter noe slikt. Noen sier det er naturens gang. Jeg satser på å klare det neste gang. Men man har jo ingen garanti. Vennlig hilsen håpefull..

Hei..

Ja det å måtte oppleve en sa er utrolig hardt.. Jeg slet veldig med den føste.. Og da noen sa til meg at det var naturens gang, måtte jeg bite tennene sammen for å ikke skjelle dem ut.. For akkurat da var det vondt, og det hadde ikke helt gått opp for meg at fosteret var borte. Men vet jo det nå at der er en grunn til sa.

Da jeg opplevde andre sa, var jeg på en måte litt glad for det. Vi hadde ikke planlagt det, og minstejenta var bare 8 mnd, og vi var enige om ikke å få flere barn.. Så den sa var lettere enn første gang da det var planlagt og sterkt ønsket.

Håper du har det bra, og at du klarer og godta det som har skjedd med deg, og at du snart får en liten spire i magen. :)

mvh

Gjest mathildemor

Hei..

Ja det å måtte oppleve en sa er utrolig hardt.. Jeg slet veldig med den føste.. Og da noen sa til meg at det var naturens gang, måtte jeg bite tennene sammen for å ikke skjelle dem ut.. For akkurat da var det vondt, og det hadde ikke helt gått opp for meg at fosteret var borte. Men vet jo det nå at der er en grunn til sa.

Da jeg opplevde andre sa, var jeg på en måte litt glad for det. Vi hadde ikke planlagt det, og minstejenta var bare 8 mnd, og vi var enige om ikke å få flere barn.. Så den sa var lettere enn første gang da det var planlagt og sterkt ønsket.

Håper du har det bra, og at du klarer og godta det som har skjedd med deg, og at du snart får en liten spire i magen. :)

mvh

takk for svar. Det er ikke noe gøy sit. å havne i nei. Håper også at det kommer en ny levedyktig spire... Vet ikke når, men håper om ikke så altfor lenge. Lykke til videre til deg! Vennlig hilsen

Jeg har to unger, og hadde en SA mellom første- og andremann.

Vi ventet èn mens før vi prøvde igjen, og da satt lillesøster der på første forsøk. Etter fødselen føltes det som jeg hadde vært gravid et år, det hadde jeg jo nesten også...

Den SA'en er det værste jeg har opplevd, men nå etter at jeg fikk lillesøster tenker jeg ikke så mye på det lenger.

Jeg valgte å være åpen om aborten, og fikk høre utrolig mange som hadde opplevd det samme. Tilogmed bestemora mi fortalte om sin spontanabort for 60 år siden. Jeg syntes det var godt å høre andres historier.

Annonse

Gjest Astrid78

Da jeg hadde SA i sommer anbefalte gynekologen å få igjen mensen en gang slik at det var sikkert livmora var ordentlig i gang igjen....

Mulig dette var litt annerledes siden jeg måtte på utskraping etterpå, men du får vurdere selv.

Jeg leste at det går bra for 90% av alle kvinner i andre svangerskap som opplever SA i første!

For meg var det faktisk en trøst å høre at det nesten var umulig å spontanabortere hvis alt var bra med fosteret, som regel var det kromosomfeil eller store fysiske skader på fosteret som vile ført til døden i etteller annet stadium. Det er viktig å huske at en embryo er ett vanvittig stort bittelite under... som blir til alt det et stort menneske er.....

Min samboer og jeg var sikkre på at vi ville vente en tid til før vi prøvde på nytt å bli gravide, men fant ut for en mnd. siden at vi ville prøve igjen, så nå venter jeg i spenning :-)

Håper det går bra med deg og at du lykkes neste gang du har sjansen...

Gjest mathildemor

Da jeg hadde SA i sommer anbefalte gynekologen å få igjen mensen en gang slik at det var sikkert livmora var ordentlig i gang igjen....

Mulig dette var litt annerledes siden jeg måtte på utskraping etterpå, men du får vurdere selv.

Jeg leste at det går bra for 90% av alle kvinner i andre svangerskap som opplever SA i første!

For meg var det faktisk en trøst å høre at det nesten var umulig å spontanabortere hvis alt var bra med fosteret, som regel var det kromosomfeil eller store fysiske skader på fosteret som vile ført til døden i etteller annet stadium. Det er viktig å huske at en embryo er ett vanvittig stort bittelite under... som blir til alt det et stort menneske er.....

Min samboer og jeg var sikkre på at vi ville vente en tid til før vi prøvde på nytt å bli gravide, men fant ut for en mnd. siden at vi ville prøve igjen, så nå venter jeg i spenning :-)

Håper det går bra med deg og at du lykkes neste gang du har sjansen...

Hei dere som har svart og eventuelle andre som sitter og leser... Det er jammen godt å høre det dere skriver. Jeg føler at det gir trøst!!! En blir jo på en måte litt alene om sorgen selv om andre vet. Det er jo en selv som føler det på kroppen. Føler at det går bedre når jeg jo forstår at det er så vanlig og at det antagelig ikke er noe feil med meg eller min kjære. Vet jo ikke det, men. Synes i allefall det er veldig fint å høre at det absolutt kan gå bra etterhvert dette her! Det virker som om endel blir fort gravide igjen også. Er det noen som vet hva det skyldes? Tilfeldigheter? Mye hormoner? At en er veldig innstilt på det? Psyken henger jo som kjent veldig sammen med det fysiske.. Vennlig hilsen

Mette Moen, Gynekolog

Når du har fått en menstruasjon er livmorslimhinnen normal og da kan du forsøke igjen. Det er i gjennomsnitt 15 % risiko for å abortere, du vil ha samme risiko nesten svangerskap. Men merk deg at det betyr 85 % sjanse for at alt går bra. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...