Gå til innhold

P-pillen Diane-etterlyser info

Anbefalte innlegg

Gjest "oppdiktete bivirkninger"

HEi. Er ei jente på 28, mor m 1 barn. Har brukt hormonspiral i et år nå, men skal fjerne den snart pga av ulike bi-virkninger (mistet sexlysten, humørsvingninger,økt hårvekst, kviser, ubehag/smerter i livmoren). Har tidligere prøvd ulike typer p-piller m samme bivirkninger. Ser ikke ut til at jeg tåler hormoner særlig godt. Legen min klarer bare dårlig å skjule at han synes jeg syter og "dikter" opp bivirkninger ("Tusenvis av kvinner bruker hormonspiral uten bivirkninger, men ikke du...?"). Så må ha forberedt spørsmålene denne gangen!

Ser at det finnes en p-pille som heter Diane som ikke inneholder samme type hormoner som andre piller. Hvilke hormoner er dette? Hvordan virker de? Bivirkninger? Er det sant at den hjelper mot kviser? Har hatt ganske mye kviser siden jeg var ti, trodde det var noe jeg måtte leve med. Kan alle bruke denne p-pillen?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/160012-p-pillen-diane-etterlyser-info/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette stod i anvisningen som følgte med tablettene: Behandling av kvinner med symptomer på hormonforstyrrelser i maskulin retning, for eksempel økt kroppsbehåring, fet hud, akne (kviser). Diane er en p-pille av kombinasjonstypen, med østrogen og progesteron. Som prevensjonsmiddel virker Diane på samme måte som andre p-piller av kombinasjonstypen, nemlig ved å undertrykke eggløsningen, og ved å gjøre slimet i livmorhalsen vanskelig gjennomtrengelig for spermier, samt å redusere muligheten for at livmorslimhinnen kan motta et befruktet egg.

Bivirkningene er vektøkning, hodepine, kvalme, brekninger, spente bryst, eksem og kviser, økt kroppsbehåring, humørforandringer, tretthet, synsforstyrrelser, samt innvirkning på den seksuelle lyst kan forekomme. Eg har ikke hatt noen problemer med de. Både eg og søsteren min bruker de og har ikke hatt problemer med de. Og de hjelper med kviser. Hadde selv problemer med det, men har ikke noen kviser nå. Diane er dyrere en vanlige p-piller. De koster 180kr for 3 måneder. Men det er verdt det. Håper du finner en løsning. Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...