Gå til innhold

Smertelindring under svangerskap.

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid med migrene

Hei,

jeg er gravid i 12. uke.

Jeg har migrene, og er usikker på om jeg kan ta noe for de verste anfallene.

På forrige svangerskapskontroll sa legen at jeg måtte huske på å være forsiktig med bruk av smertestillende. Jeg er usikker på hva som menes med det.

Tidligere brukte jeg paralgin major ved anfall. (Pga. amming kunne jeg ikke ta Zomig).

Hva regnes som en forsvarlig smertelindring når jeg ikke holder ut lenger. Og evt. hyppighet over en periode.

Anfallene varer nå i ca. 3 døgn, og det er når det nærmer seg 2 døgn at jeg føler at jeg ikke holder ut mer.

Noen ganger avløses et 3-dagers anfall på f.eks. høyre side av et nytt 3-dager anfall på venstre side.

Det at jeg engster meg for et sånt dobbeltanfall kan være noe av grunnen til at jeg får det.

Jeg vil nødig virke egoistisk, men det er vanskelig å ikke ønske seg smertelindring når det er så vondt og langvarig.

Jeg har paracet og paralgin major i medisinskapet.

Paracet pleier bare å virke dersom det tas før smertene er kraftige. Jeg får som regel forvarsel før anfallene.

Uff, føler meg som verdens mest egoistiske mor....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16019-smertelindring-under-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg.

Satt og leste innlegget ditt og føler veldig med deg. Jeg er av de heldige, hadde migrene som barn men vokste det av meg. Husker at jeg måtte flytte ned i den kalde kjelleren uten hverken do eller innredning fordi det var det eneste stedet jeg orket å være. Kaldt, stille og mørkt... Når lillebroren min trampet, eller hostet for den sakks skyld, hadde jeg lyst til å rive av hodet mitt.. Men dette vet du vel alt om.

Det jeg ville si til deg er at du IKKE er egositisk, og IKKE bare tenker på deg selv. Slike smerter er uutholdelige, og selv om man er gravid bør man ikke ha det slik. Man sier jo at om en blivende mor ikke holder ut uten røyk, er det bedre både for hun og barnet at hun røyker, men i litt mindre mengder. Nå er ikke jeg noen lege, og vet ikke om dette bør gjelde sterke smertestillende. Det jeg vet er at min tante hadde ett svangerskap uten tabletter, og gikk med nesten konstant anfall. Dette gikk jo utover svangerskapet, både fysisk og psykisk. Hun fikk ikke hvile, ikke strakk hun til og det øvrige familielivet ble forsømt. Da hun ved en feiltagelse ble gravid igjen tenkte hun på alle røykere, narkomane og alkoholikere og unte seg smertelindringer da hun trengte det. Anfallene kom selvfølgelig skjeldnere, og min lille kusine ble født frisk og fornøyd.

Men som sagt vet jeg ingenting medisinsk om dette, ville bare si at du IKKE er egoistisk og hjerteløs.

Lykke til hva du enn gjør.

Klem fra

Stakkars deg! Jeg vet hvordan du har det! Jeg gikk i ca tre måneder med mer eller mindre konstant migrene i begynnelsen av mitt svangerskap, det er helt forferdelig! Helt til legen min anbefalte meg videre til en kjenning av seg som er akupunktør. Jeg hadde vel ca 8 behandlinger, og det har helt fullstendig fjernet anfallene mine! Har ikke hatt migrene siden november, det er helt fantastisk. Akupunktøren min fortalte meg at gravide kvinner ofte er de mest takknemlige kundene de har, for det skal så lite til før de blir bedre... Vi er visst mer mottagelige for nålene, eller noe...?... Det er iallefall verdt et forsøk, jeg unner ingen å gå med migrene over lengre tid uten lindring... Og dette har faktisk positiv virkning på fosteret også, og et av punktene har den "bivirkning" at du får mer energi!!! Lykke til!!

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kan ikke si meg kompetent til å uttale meg om medisinering ved migrene. Jeg vet at Paracet vanligvis ikke holder, og det er riktig som din lege sier, at man skal være forsiktig med smertestillende i svangerskapet. Jeg anbefaler deg å ta opp dette med din lege eller gå inn på annet forum her på Dol, hvor du kan få kontakt med lege. Kanskje har forum for alternativ medisin noe fornuftig på lager. Jeg skjønner at dette er litt kinkig, for det er grusomt å ha smerter som man ikke kan behandle. Lykke til.

Jeg har også migrene og er gravid, og har derfor spurt flere spesialister jeg har kontakt med om medisinbruk... Du kan trygt bruke både Paracet og Paralgin Forte i svangerskapet, og faktisk ganske mye av det. Jeg fikk beskjed om at jeg trygt kunne bruke Paralgin Forte en gang i uken i hele svangerskapet.... Dessverre virket ikke dette for meg. Det alternativet som da står igjen, er Naproxen og Ibux. Dette kan brukes de første 6 månedene av svangerskapet. Selv gikk jeg til akupunktur de første 6 månedene, noe som gjorde at migrenesmertene faktisk lot seg behandle med små mengder Naproxen. Etter de første 6 månedene tok faktisk Paracet de sterkeste migrenesmertene. Så ting kan forandre seg!!

Gjest Gravid med migrene

Jeg har også migrene og er gravid, og har derfor spurt flere spesialister jeg har kontakt med om medisinbruk... Du kan trygt bruke både Paracet og Paralgin Forte i svangerskapet, og faktisk ganske mye av det. Jeg fikk beskjed om at jeg trygt kunne bruke Paralgin Forte en gang i uken i hele svangerskapet.... Dessverre virket ikke dette for meg. Det alternativet som da står igjen, er Naproxen og Ibux. Dette kan brukes de første 6 månedene av svangerskapet. Selv gikk jeg til akupunktur de første 6 månedene, noe som gjorde at migrenesmertene faktisk lot seg behandle med små mengder Naproxen. Etter de første 6 månedene tok faktisk Paracet de sterkeste migrenesmertene. Så ting kan forandre seg!!

Tusen takk for svar!

De spesialistene du har snakket med, er det nevrologer?

Jeg merker at leger er veldig forskjellige på området. Noen virker som om de tror det kan sammenlignes med vanlig hodepine.

Andre, som har litt mer kunnskaper om migrene, viser full forståelse for at man trenger smertelindring.

Når det gjelder smertelindring i svangerskapet, har de legene jeg har snakket med vært veldig vage. De vil liksom ikke ut med et eksempel.

Igjen, takk for svar.

Mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...