tyren1972 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hei, Min datter på 2 år har fått en sykdom som heter hand footh and mouth. Hun hadde feber og blemmer i munnen. Hun har fått dette av et annet barn som også har smittet flere. Jeg tror også at jeg har fått det, da jeg har blemmer i munnen (ingen andre symptomer foreløpig). Jeg er gravid i 20 uke. Er dette farlig for fosteret? Har lest på noen utenlandske sider at det er det, samtidig som det står noen steder at de ikke vet. Hva er sant, og hva slags skader kan fosteret få? Lurer også på hvordan dere jordmødre måler åpning. Er det nedre mormunn eller den åpningen mellom livmorhals og livmor dere måler? Min nedre mormunn kan jeg såvidt få to fingre litt inn. Betyr dette at jeg har åpning og kommer til å føde for tidlig? Eller er det vanlig hos de som har født før? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160432-hand-footh-and-mouth/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Beklager at det har tatt så lang tid før jeg har fått svart deg. Jeg tror du bør stille spørsmålet ditt til lege, evt. her på forum for barnesykdommer, siden jeg som jordmor ikke har tilstrekkelig kompetanse til å gi svar når problemstillingen er av medisinsk karakter. Til det andre spørsmålet ditt, kan jeg svare at vi jordmødre måler åpningen av mormunnen ved å kjenne med fingrene hvor stor åpning det er på nedre nel av cervix/livmorhalsen. Livmorhalsen i seg selv, blir svært mye kortere når man nærmer seg fødsel, dermed er det naturlig at man i svangerskapet snakker om øvre og nedre mormunn. Det er den nedre man kjenner først og den kan godt være åpen for to fingre uten at man er nært forestående fødsel. Du skal slippe å betale for svaret her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160432-hand-footh-and-mouth/#findComment-1041438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.